Announcement

Collapse
No announcement yet.

Centrallås på Tipon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Centrallås på Tipon

    Tjenare!

    Jag köpte en Fiat Tipo DGT 1.6 -91 för ett tag sedan. Idag kollade jag om jag skulle få igång torkaren på bakrutan och såg då när jag skruvade av innersidan av bakluckan att det sitter en ellektronisk kolv med sladdar till vid låset. Bilhandlader jag köpte bilen av sa att det inte skulle vara något centrallås på bilen, men detta kan inte vara något annant.

    Så nu är frågan, hur ska jag få det att fungera? Klart jag vill att det ska fungera om det finns! Vart ska jag börja kolla? Relä kanske? Men det sitter ju 9 st vid säkringarna!!! Om någon har nån idé så får ni jättegärna komma med förslag!

  • #2
    Jo dgt:n hade centrallås som standard jag tror att jag har kopplingscema på tipon i pappersformat

    Comment


    • #3
      Kolla här för att ta reda på vilka reläer som är till vad.

      Comment


      • #4
        Bra

        Bra länk, jag hittade bilden med instruktioner om vad reläerna är till för. Men hur ver jag att ett relä är trasigt?

        För övrigt har jag märkt att det klickar till i dörrarna när jag slagit på tändningen ibland när batteriet varit ganska urladdat. (Det är dags att byta batteri)

        Comment


        • #5
          Varför skulle ett relä vara trasigt? Troligare en säkring eller kabelbrott vid någon av dörrarna (genomföringen mellan dörr - bil). Sladdarna är lika böjliga som ståltråd ungefär.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Re: Bra

            Originally posted by Linkoon
            Bra länk, jag hittade bilden med instruktioner om vad reläerna är till för. Men hur ver jag att ett relä är trasigt?

            För övrigt har jag märkt att det klickar till i dörrarna när jag slagit på tändningen ibland när batteriet varit ganska urladdat. (Det är dags att byta batteri)
            Det är troligt vis kabel brott classist fiat problem dom har använt el kabel av gärnvägs räls

            Comment


            • #7
              Okey, jag ska kolla kablarna som går in i dörrarna...
              Tack för tippset!

              Comment


              • #8
                Kanske inte så bra sätt att avgöra om bilen har c-lås men på min Tipo funkar det så att tar man bort minus och sätter tillbaka den då låser den upp bilen.

                Annars testa att låsa bilen med en dörr öppen, ska inte gå förutsatt att c-låset funkar.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Idag när jag skulle starta bilen och slog på tändngen så låstes båda dörrara upp på höger sida! Dom öppnades inte när jag låste upp förardörren... Så central-lås är jag nog ganska säker på att det finns...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Linkoon
                    Idag när jag skulle starta bilen och slog på tändngen så låstes båda dörrara upp på höger sida! Dom öppnades inte när jag låste upp förardörren... Så central-lås är jag nog ganska säker på att det finns...
                    Då så bara att felsöka nu!
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Viken tur man haft då att låsen aldrig krånglat på min dåvarande 15 år gamla Tipi !
                      Fiat for FUN

                      Comment


                      • #12
                        Du hade tur du...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Linkoon
                          Du hade tur du...
                          Centrallås enheten var bortskruvad från bakluckan när jag köpte bilen begagnad ... varför då tror ni ???

                          Sen brydde jag mig inte eftersom låset alltid fungerade....renovering en gång då mekanismen inte fungerade (grus o skit i låsmekanismen) LAGERHUS AV PLAST !!
                          Hur bra e det !
                          Fiat for FUN

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Håkan
                            Centrallås enheten var bortskruvad från bakluckan när jag köpte bilen begagnad ... varför då tror ni ???

                            Sen brydde jag mig inte eftersom låset alltid fungerade....renovering en gång då mekanismen inte fungerade (grus o skit i låsmekanismen) LAGERHUS AV PLAST !!
                            Hur bra e det !
                            Just därför slirar låset på bakdörren på min Tipo, men den låser i alla fall
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment

                            Working...
                            X