Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrem på Tipon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamrem på Tipon

    Jag har en Tipo -91 DGT och undrar om någon vet om kamremmen är en kedja eller inte på denna modell?

  • #2
    Alla tipo hade rem..

    byte eller inspektion är av yttersta vikt
    Varva INTE !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Varför är det så viktigt?
      Jag köpte bilen nyligen av en verkstad och de sa att i och med att det är en rem och inte en kedja så händer det ingenting om den går av. Det värsta är att man blir stående, men inget skulle gå sönder förklarade han. Du menar att detta inte stämmer alltså?

      Comment


      • #4
        Är du rolig eller?

        ...har du aldrig hört talas om "kamremsras"??

        Sök efter kamremsras och ventilsallad här på forumet eller på www.alfaromeo.org så hittar du en del som bör skräma upp även den mest okunnige.

        Dock så kan verkstaden ha menat att tipons motor är "säker" vilket då gör att motorn bara stannar. Dock har det inget att göra med att bilen har kamrem eller ej.

        Vilken verkstad påstår detta?
        Antingen ljuger verkstaden medvetet
        eller så är dom ruskigt okunniga!

        Är osäker på om Tipons motor är säker eller ej, men du bör byta remmen om du är det minsta osäker.
        Om remmen går av så är det stor risk för ventilsallad, dvs att kolvarna slår i ventilerna och då är det bara att skrota bilen eller köpa en ny motor.

        Mvh Örjan.

        Comment


        • #5
          Tipo DGT modellen hade -89 motor med dubbla överliggande kamaxlar.

          2 lock o så tändstifrten djupt ner mellan dem.
          Motorn med enkel kamaxel hade 1 lock o tändstiften på sidan.

          Motorerna med dubbla kamaxlar är mer benägna för motorhaveri om det händer att remmen går av !
          den andra motortypen stannar oftast utan haveri.

          3200:- kostade mitt rembyte inkl service år 2004
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            Okej, kanske lika bra att byta rem då. Jag skulle få det gjort för materialkostnaden, drygt 1000kr, på verkstaden där jag köpte bilen. Antar att det är jävligt billigt!!

            Comment


            • #7
              Gratulerar !
              Helt ok !
              Fiat for FUN

              Comment

              Working...
              X