Det är sorgligt !
Läs !
Helsingborgs Dagblad 18 juni 2002
Bil/Trafik
Bilköparna sviker nya Fiat Stilo...
Den italienska biltillverkaren Fiat har problem. Stora ekonomiska problem, som man hoppades skulle sopas bort av den nya Fiat Stilo, "Golfdödaren" till vilken Fiat-ledningen ställt mycket stora förhoppningar.
Varför tänder då inte ens de italienska köparna på Stilo?
Det undrade jag också när jag ställdes framför Stilo för första gången. Bilen ser allt annat än tam ut. Linjerna är noga uträknade, en snygging, säger Fiat. Många håller med. Markanta plåtveck, både i sida och på motorhuv ger ett kraftfullt utseende.
Också när man sätter sig i Stilo 1,6 5-d kvarstår det positiva intrycket. Utrymmet förbluffar. Instrumenten är logiska och reglagen greppvänliga, men på Fiat-manér lite sladdriga. Fiat förefaller på det stora hela tagit ett rejält grepp om kvalitén. Både vad det gäller materialval och sammansättning.
Stolarna känns riktigt bra och förarstolen kan ställas så de flesta storlekar sitter avslappnat. Stilo är nästan ett högbygge. Med sina 153 cm kan man sitta högt, utan att riskera för låg takhöjd.
Utrustningen är riklig, även i standardversion. Men man får betala 7 900 extra för en AC och 3 900 om man vill ha det praktiska, skjutbara baksätet.
Det är lätt att komma i och ur Stilo tack vare högt placerade säten. Så långt verkar allt OK.
Det är när bilen börjar rulla som det roliga tar slut. Växellådan är lätt trilskande, motorn surrar på ett sätt man trodde hör till en svunnen tid och däckbullret är påfrestande, redan i lägre farter.
Den från Fiat Brava uppfräschade motorn på 1,6 liter och 103 hk, känns visserligen hyfsat pigg, men är klen i starten.
Fiat har utrustats med en elektrisk styrservo, som inte heller är ett under av exakthet. Vid en häftig undanmanöver känns det som om styrservon överreagerar och bakvagnen kommer lätt. Så det annars spänstiga chassit ges inte riktig rättvisa. Fjädringen är komfortabel för klassen, men i övrigt imponerar inte Stilo under färden, genom den besvärande höga ljudnivån. Fiat tycks alltid vara Fiat, är tanken som far genom skallen. Det mesta är positivt, men räcker inte ända fram.
Säkerheten ser bra ut på pappret med fyra airbags och två sidokrockgardiner. Med Stilos moderna bottenplatta får man förutsätta att bilen har en rejäl skyddsbur kring de åkande, men inget är givet förrän bilen kocktestats av någon oberoende organisation typ Euro NCAP.
För den som inte anser sig behöva Stilo 5-dörrars generösa utrymmen, finns en tredörrarsversion, som är 5 cm lägre i tak och har ett sportigare utseende.
Motoralternativen är 1,2 l, på 80 hk, 1,6 l, på 103 hk och 1,8 l, på 133 hk.
Rymlig, snygg och välutrustad till ett rimligt pris. Men det räcker inte. Fiat Stilo kommer till korta mot Peugeot 307, Ford Focus och Toyota Corolla och nu kommer snart nya Renault Mégane och sannolikt sopar mattan med det mesta.
Det är en tuff bransch, där jättarna lever en skakig tillvaro om en modell inte finner nåd hos köparna.
Redaktör / Biltestare
Tommie Ling
Bildtext: Stilo bjuder rejäla utrymmen, också när det gäller kofferten.
Bildtext: Fiat hoppades mycket på nya Stilo, som lite svårförklarligt har svårt att attrahera köparna.
Bildtext: Mitsubishi Space Star är den japanske biltillverkarens mest sålda modell i Europa och Sverige, nu i rejält förnyat skick.
Nu vet ni vem ni ska maila o tala tillrätta !
kommentarer ?
-Så stod det inte i senaste "Fiat bladet" !!!
Vadå, motorn SURRAR på ett omodernt sätt ???
REVVVVVVrevrevrevvvvv ska det vara !
Läs !
Helsingborgs Dagblad 18 juni 2002
Bil/Trafik
Bilköparna sviker nya Fiat Stilo...
Den italienska biltillverkaren Fiat har problem. Stora ekonomiska problem, som man hoppades skulle sopas bort av den nya Fiat Stilo, "Golfdödaren" till vilken Fiat-ledningen ställt mycket stora förhoppningar.
Varför tänder då inte ens de italienska köparna på Stilo?
Det undrade jag också när jag ställdes framför Stilo för första gången. Bilen ser allt annat än tam ut. Linjerna är noga uträknade, en snygging, säger Fiat. Många håller med. Markanta plåtveck, både i sida och på motorhuv ger ett kraftfullt utseende.
Också när man sätter sig i Stilo 1,6 5-d kvarstår det positiva intrycket. Utrymmet förbluffar. Instrumenten är logiska och reglagen greppvänliga, men på Fiat-manér lite sladdriga. Fiat förefaller på det stora hela tagit ett rejält grepp om kvalitén. Både vad det gäller materialval och sammansättning.
Stolarna känns riktigt bra och förarstolen kan ställas så de flesta storlekar sitter avslappnat. Stilo är nästan ett högbygge. Med sina 153 cm kan man sitta högt, utan att riskera för låg takhöjd.
Utrustningen är riklig, även i standardversion. Men man får betala 7 900 extra för en AC och 3 900 om man vill ha det praktiska, skjutbara baksätet.
Det är lätt att komma i och ur Stilo tack vare högt placerade säten. Så långt verkar allt OK.
Det är när bilen börjar rulla som det roliga tar slut. Växellådan är lätt trilskande, motorn surrar på ett sätt man trodde hör till en svunnen tid och däckbullret är påfrestande, redan i lägre farter.
Den från Fiat Brava uppfräschade motorn på 1,6 liter och 103 hk, känns visserligen hyfsat pigg, men är klen i starten.
Fiat har utrustats med en elektrisk styrservo, som inte heller är ett under av exakthet. Vid en häftig undanmanöver känns det som om styrservon överreagerar och bakvagnen kommer lätt. Så det annars spänstiga chassit ges inte riktig rättvisa. Fjädringen är komfortabel för klassen, men i övrigt imponerar inte Stilo under färden, genom den besvärande höga ljudnivån. Fiat tycks alltid vara Fiat, är tanken som far genom skallen. Det mesta är positivt, men räcker inte ända fram.
Säkerheten ser bra ut på pappret med fyra airbags och två sidokrockgardiner. Med Stilos moderna bottenplatta får man förutsätta att bilen har en rejäl skyddsbur kring de åkande, men inget är givet förrän bilen kocktestats av någon oberoende organisation typ Euro NCAP.
För den som inte anser sig behöva Stilo 5-dörrars generösa utrymmen, finns en tredörrarsversion, som är 5 cm lägre i tak och har ett sportigare utseende.
Motoralternativen är 1,2 l, på 80 hk, 1,6 l, på 103 hk och 1,8 l, på 133 hk.
Rymlig, snygg och välutrustad till ett rimligt pris. Men det räcker inte. Fiat Stilo kommer till korta mot Peugeot 307, Ford Focus och Toyota Corolla och nu kommer snart nya Renault Mégane och sannolikt sopar mattan med det mesta.
Det är en tuff bransch, där jättarna lever en skakig tillvaro om en modell inte finner nåd hos köparna.
Redaktör / Biltestare
Tommie Ling
Bildtext: Stilo bjuder rejäla utrymmen, också när det gäller kofferten.
Bildtext: Fiat hoppades mycket på nya Stilo, som lite svårförklarligt har svårt att attrahera köparna.
Bildtext: Mitsubishi Space Star är den japanske biltillverkarens mest sålda modell i Europa och Sverige, nu i rejält förnyat skick.
Nu vet ni vem ni ska maila o tala tillrätta !
kommentarer ?
-Så stod det inte i senaste "Fiat bladet" !!!
Vadå, motorn SURRAR på ett omodernt sätt ???
REVVVVVVrevrevrevvvvv ska det vara !
Comment