Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Tempra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Tempra

    Motorn går alldeles utmärkt sedan jag satt i ny kamrem (den gamla brast under gång)
    Alla experter gav mig informationen att det skulle ha blivit "ventilsallad etc." Ibland har man tur! Bilen har aldrig gått sa bra som efter skiftet. Ställde in den på 0 grader, tror att de tidigare gjort inställningen på 4 grader. Var och besiktigade bilen den 24 mars med ett litet fel. Positionslampan på höger sida lyste ej. Samma fel som i fjol men till skillnad från då, var att det var vänster sida, annars blankt. Har vidare ofta problem med det elektriska.Är det inte fläkten som vill starta så kan det vara blinkersen som inte fungerar som den ska o.s.v. Avagasvärden var utmärkta. Slog i 3 liter E85 innan besiktningen (tips från en mekaniker). Grannen kör en gammal Volvo med topp-värden då han alltid kör med 50% etanol.
    F.d Fiat-ägare

  • #2
    jaha.. Grattis då!
    Välkommen hit oxå. Antar att det inte är en twincam-Tempra (2.0) om dina ventiler fortfarande är hela?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det är en Fiat med 1.6 motor
      F.d Fiat-ägare

      Comment


      • #4
        Ja då är det lugnt. Det är en SOHC motor.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Ja då är det lugnt. Det är en SOHC motor.
          Vad menar du med att det är "lungt" - finns det en mindre risk för skador på motorn om kamremmen brister på 1.6 SOHC än på Twin Cam-motorerna?

          Comment


          • #6
            Ja det verkar så.. Min Argenta t.ex. klarar inte ens en kugg fel på remmen..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X