Announcement

Collapse
No announcement yet.

95 oktan eller mer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Man låssas man har mäkktig bil, och inbillar sig det gär bättre/fortare
    Läste nånnstanns nyligen att bilar med CR 10:1 eller högre ska köra på 98oktan.
    Så jag får väl ta och börja med det nu.
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

    Comment


    • #17
      Vad innebär CR 10:1?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        CR = compression ratio , kompressionsförhållande

        Ju högre kompression du har ju större risk för spikningar, desto högre oktan bör du köra på..
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #19
          Originally posted by Jens
          CR = compression ratio , kompressionsförhållande

          Ju högre kompression du har ju större risk för spikningar, desto högre oktan bör du köra på..
          Var kan man se sånt? Står de i instruktionsboken lr?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            På min bil så får jag inte i tankslangen (vissa bensinstationer) om det är 98. Men den gröna 95 går i !!!!!! Hur surt är inte det.
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #21
              Originally posted by Black_GT
              På min bil så får jag inte i tankslangen (vissa bensinstationer) om det är 98. Men den gröna 95 går i !!!!!! Hur surt är inte det.
              Precis så e de i polarens Audi A4... surt! Jet funkar inte för hans del!
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #22
                Kan det inte vara så att de försöker tanka 98 blyad bensin? Eller att vissa mackar inte bytt ut sina gamla handtag? Har för mig att jag inte heller kan tanka blyad, men går fint att få in blyfri 98. Jag har å andra sidan inte försökt hälla i blyad bensin, men jag har för mig att alla bilar som skall ha blyfri har mindre tankhål för att inte folk skall ha i fel bensin av misstag.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #23
                  få se nu om de va nån som skev de här (orkar inte läsa igenom så javla sjuk ja e) lr nån annanstans som ja läste att JET har blytillsättning i deras 98oktanig... då pajar man juh katten!

                  Har bara sett liknande på JET!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #24
                    Hej på er,

                    Nyblien Fiat Croma Turbo (89'a) ägare här!

                    Så här har jag fått oktantalet förklarat för mig:

                    98 oktan innehåller mindre energi än 95 oktan, anledningen till att man ska vilja köra på 98 är att det är mindre risk för knackning.

                    Fritt stulet från andra forum:
                    • Risken att den spikar är högre ju lägre oktan man kör på
                    • Det är inte lika lättantändligt och självtänder inte lika lätt och det medför att man kan ha högre komp om man kör på en bensin med högre oktan
                    • Enda skillnaden är att 98 behöver högre tryck innan det självantänder och att det sedan brinner något långsammare, det finns hundra trådar i ämnet!
                    • 98 ger inte mer effekt i sig då det har i stort sett samma energiinnehåll som 95. Men det är mindre knackningsbenäget vilket innebär att man kan ma mer förtändning och/eller mer kompression. Detta gör att _motorn_ ger några % mer effekt men _bränslet_ ger alltså inte mer effekt.
                    • Kort- och populärvariant: Bensin självantänder vid ett visst tryck, låt oss säga att vi mäter detta värde i oktan. För att bränsleblandningen inte ska tända av trycket i cylindern (vid fel tidpunkt, för tidigt, d v s ej av gnistan) tillsätts ett "hämmande " ämne" - förr var det bly. Ju högre komp - ju högre oktantal, d v s mer tillsats av ämne "som inte brinner" = sämre energivärde. Vitsen är förstås att man får en vinst i en högpresterande motor men det går också åt mer bränsle.

                      (Alltså, ju högre oktantal ju sämre energivärde = mindre effekt. Men det är ganska marginellt och märks inte i praktiken)
                    • Högre oktantal ger som regel sämre brinnhastighet.
                      Att tro hojen går fortare med 98 är ett påfund från moppeåldern .(Som dock gav kraftig psykologisk effekt med blandade resultat.)


                      Vilket det fortfarande gör för vissa.
                    Member of http://www.potatoesmc.com

                    Nybliven ägare av en 1989 Fiat Croma Turbo

                    Comment


                    • #25
                      Tomas-

                      Tack för en bra förklaring och ser att du e ny här oxå så välkommen till forumet!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #26
                        ni som har problem

                        med att inte få in den




                        ni har säkert tankat på jet. Det är bra för er bil att ni inte fick in dom röda slangarna.! Den är inte blyfri.
                        före detta coupe trimmare
                        pimpig cadilacc deville
                        Sv1000s C-Ö

                        Comment


                        • #27
                          ja det var på jet jag märkte att jag inte fick i den, slangen alltså..eeeh bensinslangen snackar jag då om...hehe.

                          Men är det inga problem att bara sådär börja tanka 98 om man hela tiden har andvänt 95?
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #28
                            Blyad bensin hade man för att smörja ventilerna och höja oktanhalten, sedan kom katalysatorn då kunde man inte använda bly för då går katalysatorn sönder. Bly blev sedan föbjuden i soppan av naturskäl...

                            Biltillverkarna gjorde ventilsäten i bättre material så blyet behövdes inte längre.

                            Dom röda slangarna innehåller bly-ersättningsmedel alltså inte bly. dom är till för den gamla sortens ventilsäten, men många tillverkare såsom volvo kan köras på blyfritt från årsmodell -75. Detta utvecklingsteg kommer från Californien där blyfritt blev lag -75.

                            Det är inga problem att köra på röra slangar i en bil som ska ha blyfritt, för det är blyfritt men har ersättningsmedel..
                            Last edited by Jens; 2 December 2003, 16:24.
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #29
                              på veteranbilen har jag blyersättning i bensinen
                              våga vägra varvstopp!!!

                              Comment

                              Working...
                              X