Announcement

Collapse
No announcement yet.

Import av bil från England

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Import av bil från England

    Någon här som har importerat bil från England?

    Jag har importerat bil från Tyskland. Där gällde det att man hade ordning på Briefet, fixade skyltar o försäkring. Likadana regler om man importerar från England?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

  • #2
    Vägverkets info

    Import - införsel av fordon från EU-land
    Den här informationen tar i första hand upp import av personbilar och lätta lastfordon av senare årsmodell. Observera att sammanställningen enbart är en sammanfattning av de viktigaste reglerna för import. Informationen gäller inte bilar som importeras från tredje land, dvs. länder utanför EU.

    Följande länder är medlemmar i den Europeiska Unionen (EU):

    Belgien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

    Import från de nya medlemsländerna
    När det gäller import från de nya medlemsstaterna så gäller registreringshandlingen, från en permanent registrering som intyg enbart på de fordon som är tagna i bruk efter 1 maj 2004. Fordonen hanteras alltså på samma sätt som från t ex Tyskland.

    Fordon som är permanent registrerade, i de nya medlemsländerna, före 1 maj 2004 anses fria för omsättning men samtliga intyg ska begäras in.

    De nya medlemsländerna är:

    Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Malta, Ungern och Cypern.

    Olika former av införsel av fordon

    Fordon

    * som varit registrerade i annat EU-land. Registreringsbevis (original) som visar en registrering i annat land måste finnas.
    * som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.
    * för eget bruk (Begränsas till ett fordon per person och tolvmånadersperiod).
    * som flyttsak: du flyttar från ett annat land till Sverige.
    * som arvegods: fordonet är ett arv efter en avliden som bott utomlands. Bilar som förs in som arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.
    * som returgods: fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige.


    Proceduren vid införsel av fordon
    Här får du en överskådlig bild av proceduren vid införsel av ett fordon – från det att du anländer till den svenska gränsen till det att fordonet är körklart.

    1. Kontakta Vägverket
    – ansök vid behov om tillfällig registrering.
    2. Kontakta Bilprovningen
    – beställ tid för registreringsbesiktning inklusive ursprungskontroll.
    3. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet till registrering hos Vägverket.
    4. Registreringsbevis och skyltar skickas till ägaren.
    5. Begär hos Vägverket att fordonet ska ställas på. Det gör du genom ett av följande alternativ:
    - klicka på länken ställ på ditt fordon till höger på denna sida,
    - ring vår servicetelefon på 0771-25 25 25
    - begär påställning skriftligt på registreringsbeviset.

    Du måste ha mottagit beviset om påställning för att få köra fordonet. Beviset ska du ha med när du använder fordonet till dess att du fått ditt kontrollmärke.

    Trafikförsäkringsbevis
    Med stöd av en giltig utländsk registrering får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. Under denna vecka måste du ha en giltig trafikförsäkring antingen tecknad i exportlandet eller i Sverige.

    Om du tänker ansöka om tillfällig registrering hos Vägverket, måste du ha en svensk trafikförsäkring, "Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering".

    Registreringsbesiktning
    Bilprovningen identifierar fordonet och kontrollerar det ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt samt fastställer de fordonsuppgifter som ska registreras.

    Vid registreringsbesiktningen ställs en mängd tekniska krav på fordonet, bland annat vad gäller bromsar, avgasrening och krocksäkerhet. Syftet är att anpassa fordonet till svenska förhållanden. Ett EG-typgodkänt fordon uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv. Det innebär att fordonet kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om fordonets tekniska status. Vid import av fordon som omfattas av ett EG-typgodkännande ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt. Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC). För att detta ska gälla måste typgodkännandenumret finnas både på fordonet och på registreringshandlingen. Du kan också med intyg från tillverkare eller generalagent visa att fordonet uppfyller samtliga särdirektiv. Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis? Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige, under förutsättning att fordonet (personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande.

    Vad som sägs ovan gäller inte fordon som är konstruerade för vänstertrafik, är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard eller fordon som tillverkas i små serier. Det som gäller för ditt fordon kan du få reda på hos närmaste bilprovningsstation. Du behöver följande handlingar och intyg vid registreringsbesiktningen:

    * vågsedel från godkänd våg (kan i många fall fås i samband med registreringsbesiktningen),
    * CoC-dokument alt. registreringsbevis (båda handlingarna i original),
    * tekniska data.

    Lindrigare bestämmelser
    Har fordonet , efter beslut av Vägverket, bedömts vara flyttsak eller ska det användas för eget bruk så kan fordonet få vissa lättnader från krav på teknisk utrustning och avgasrening. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.

    Registrering
    Ditt fordon ska vara godkänt vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen, innan det kan registreras. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet för registrering. Vägverket registrerar fordonet och skickar ett registreringsbevis samt skyltar per post. Därefter kan du hos Vägverket begära att fordonet ställs på.

    Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
    När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

    Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

    * det har vid köpet körts mindre än 600 mil
    * det har varit i trafik mindre än 6 månader

    Exempel på när en bil betraktas som ny:

    * 500 mil och 5 månader
    * 500 mil och 2 år
    * 700 mil och 5 månader

    Skrotningsavgift
    En skrotningsavgift på 700 kronor tas ut för personbilar, för lätta lastbilar med skåpkarosseri och för lätta bussar, som alla omfattas av producentansvar. För privatimporterade bilar är skrotningsavgiften 1500 kronor. Skrotningsavgift tas också ut för fordon som enligt registret har en årsmodell som är 30 år eller äldre, och den måste betalas för alla fordon vars totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

    Handling du behöver vid privatinförsel av fordon från EU-land
    Handling Fås av Lämnas till
    Uppgifter om
    fordonets tekniska data Tillverkaren/
    generalagenten Bilprovningen vid registrerings-besiktningen

    Det utländska registrerings-
    beviset


    Säljaren


    Bilprovningen vid besiktningen. Vägverket när du ansöker om en
    tillfällig registrering.

    Inköpsfakturan
    på fordonet


    Säljaren
    Vägverket när du ansöker om en
    tillfällig registrering.
    Skatteverket, Ludvikakontoret, om fordonet är
    nytt.

    Trafikförsäkringsbevis om du ansöker om tillfällig registrering.
    Försäkringsbolag

    Vägverket

    Registreringsbevis


    Vägverket


    Behålls av dig

    Vågsedel
    Bilprovningen. Kan utfärdas vid registrerings-
    besiktningen (vid vissa stationer)

    Bilprovningen


    Tar du in fordonet som flyttsak i Sverige behöver du

    Handling


    Fås av


    Lämnas till

    Registreringshandling
    i original samt fordonets instruktionsbok.


    Bilprovningen vid
    registrerings-besiktningen

    Beslut om
    flyttsak


    Vägverket


    Bilprovningen vid
    registrerings-besiktningen




    Tar du in fordon som eget bruk behöver du

    Handling


    Fås av


    Lämnas till
    Bevis om registrering eller utredning som visar att fordonet kommer från EU-land. Säljaren i utlandet Bilprovningen vid registrerings-besiktningen
    Lille Gul= Fiat 127:a special
    årsmodell 77

    Comment


    • #3
      Re: Import av bil från England

      Originally posted by Freddan72
      Någon här som har importerat bil från England?

      Jag har importerat bil från Tyskland. Där gällde det att man hade ordning på Briefet, fixade skyltar o försäkring. Likadana regler om man importerar från England?
      Men inte vill du väl sitta på fel sida och köra?? ;-)

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Re: Re: Import av bil från England

        Originally posted by Jim
        Men inte vill du väl sitta på fel sida och köra?? ;-)
        Nej precis. Vad har flugit i dig nu Freddan??
        Du verkade rätt normal när vi träffades igår...
        Du kanske har umgåtts med Herr Sjöberg i helgen...
        ;-)
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #5
          men pojkar.....

          nu måste jag få säga lite..

          vad är det för fel att sitta på fel sida? (vad är fel sida?)
          jag har en högerstyrd bil, och allt jag kan säga är....

          det tar tid att vänja sig med att växla med vänsterhand,

          gas, växel och allt annat är samma som här..

          enda kruxet är att det tar ett tag att vänja sig med att köra om,
          men tro mig, man lär sig fort som bara den.

          jag har bott i England i 5 år, växlat mellan vänster och höger trafik under 5 år.. och det är INGEN skillnad...

          p.s behöver du hjälp med import, fråga.. har importerat..

          Comment


          • #6
            granfinale: vad måste man tänka på vid import från UK?
            Registeringsbevis?
            Skyltar?
            Försäkring?

            Vad jag vet måste man bygga om strålkastarna för högertrafik. Finns det fler saker att tänka på?

            P.S tack för det lååååånga svaret Lille Gul
            Last edited by Freddan72; 17 August 2006, 19:38.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              granfinale: vad måste man tänka på vid import från UK?
              Registeringsbevis?
              Skyltar?
              Försäkring?

              Vad jag vet måste man bygga om strålkastarna för högertrafik. Finns det fler saker att tänka på?
              Import från England är samma som från vilket annat land som helst, så vitt jag vet så kan du köra på Englelska skyltar hem till Sverige, det gjorde jag.. men å andra sidan hade jag bott i UK under tiden jag köpte och hade en adress där.

              Reg Beviset kallas V5 och detta måste du ha, både från UK och när du kommer hem. Enklaste vore om du skaffade dig en temp address i tex London eller var du köper bilen, ha V5 formuläret skickat dit och sedan kör bilen hem.

              Alla formulär som du behöver finns på posten.
              Det är enklare att jag förklarar detta om du ringer mig..
              Skicka mig ett PM och jag vi hörs den vägen.

              Det finns en massa omvägar om man vill göra saken enklare.

              Vad jag vet måste man bygga om strålkastarna för högertrafik. Finns det fler saker att tänka på?
              japp det stämmer, men det kan vara så enkelt att du bara byter ut lyktglas, och inte hela instatsen

              hör av dig om du vill veta mera

              Comment


              • #8
                Du ger väl inte upp coupen freddan?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Ska du köpa en.... Rolls..?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0
                    Du ger väl inte upp coupen freddan?
                    Nopp
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Nopp
                      Skönt! Inte vill man förlora en potent coupe från klubben
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        kanske en sådan här...

                        http://atsearch.autotrader.co.uk/www...ch_full=SEARCH

                        Lancia Thema 8.32

                        1:a kostar i svenska pix = 60 700

                        2:a kostar = 81 000

                        mkt bil för pengarna.. eller hur?

                        G-Reg är årsmodell 89-90

                        Comment


                        • #13
                          granfinale: kan du på ett ungefär säga vad det kostar att ta hem en bil? Jag tänker främst på avgifter i England.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            så vitt jag vet så är det inga avgifter alls..
                            jag tog hem mina, min X1/9 Gran Finale som jag har importerat nu, var det inga avgifter alls med.
                            Jag körde hem dom bara, på engelska skyltar.
                            En del av V5 dokumentet skickar du till DVLA = Engleska motsvarigheten till Svenska VV, för att tala om att bilen exporterats ut från England.

                            här är utdrag från www.dvla.org.uk:

                            EXPORTS
                            A. Permanent Exports
                            If you are taking your vehicle out of Great Britain permanently you must notify DVLA. If you have a Registration Document (V5) you can do this by completing section C to show the intended date of export. The V5 should then be returned to DVLA or to a DVLA Local Office. In its place you will receive a Certificate of Permanent Export (V561) as confirmation of your vehicle's registration.

                            If you have a Registration Certificate (V5C) then you must notify export on the purple section (V5C/4). You must take your Registration Certificate with you as you may have to hand it over to the relevant authority when the vehicle is registered abroad.

                            Further information on this subject, including advice on taking a vehicle to Northern Ireland, can be found in leaflet V526 'Taking your vehicle out of the country'.


                            om det är något mera, fråga

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by granfinale
                              så vitt jag vet så är det inga avgifter alls..
                              jag tog hem mina, min X1/9 Gran Finale som jag har importerat nu, var det inga avgifter alls med.
                              Dom enda avgifterna så vitt jag vet är dom Svenska.

                              Comment

                              Working...
                              X