Announcement

Collapse
No announcement yet.

Teknik, grundat på serbisk uppfinning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Teknik, grundat på serbisk uppfinning

    Såg en artikel på en serbisk nyhetssida ang. en ny bilmodell som tillverkats och lanserats för allmänheten 11 juli i år. Det är ingen hybrid, dvs. förbrukar delvis ström delvis bränsle, utan går fullt ut på ström.

    Står ej hur länge man måste ladda bilens batteri, dock står det att en laddning ska räcka till 500km körning! Nu börjar det hända något.

    Det mest häpnadsväckande är att bilen uppges göra 0-100km/h på 4 sek!

    Det är ett något år gammalt företag i USA vid namn Tesla Motors (taget från Nikola Tesla, om man är allmänbildad vet man vad han gjort historiskt för mänskligheten), som har Google och eBay bakom sig.

    För tillfället sägs priset hamna på 80.000$, dock ska det bli ett mer humant pris framöver när försäljninngen verkligen komer igång

    http://www2.serbiancafe.com/lat/vesti/7/31357/
    På ovan adress finns artikeln, dock på serbiska, men en liten bild finns på skapelsen =)
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Läste om det i AMS tror jag men hittar inte artikeln nu... http://www.teslamotors.com
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Tror det står några rader om den på www.n24.se också.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jim
        Tror det står några rader om den på www.n24.se också.
        http://www.n24.se/dynamiskt/bilar/did_13311251.asp -> direktlänk
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Blev lite missled av titeln där ett tag, vilket kanske var poängen. Trodde det var en Serb som hade byggt bilen, hehe.

          Mycket är baserat på hans uppfinningar vilket är skit bra men om du frågar en jänkare så ä han en Amerikan, hehe. Han föddes i fd österikiska kejsardömet vilket är nuvarande Kroatien. Han levde knappst 17 år i serbien skulle jag tro. Hans föräldrar var serber vilket gör honnom till Serb, I guess.

          Som nation så gäller det ju att ta vara på alla chanser


          ps

          Grym bil!
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Han själv uttalade sig att han skulle visa världen vad en serb kan och ska åstadkomma, utan suktande efter rikedomar. Men så blev han rik.

            Jag är född och uppvuxen i Sverige, med serbiska föräldrar, vad gör det mig till? Jag känner mig som, är uppfostrad, pratar och antagligen ser ut som en serb. Det är vad som finns i ens blod som avgör, enligt min o månnga andra kulturer. Kanske inte ii svensk kultur =)

            Dessutom, så var de nu i juli månad stor ceremoni för 100 lr 150 år för Nikola Tesla uppe i USA/Kanada, där dem satte upp ens taty av Tesla vid niagara fallen och vände sig mot serbien som nation, så vette fan om de ska anses att de ser honom som jänkare =)

            Men men, de va inte poängen i inlägget =P
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              Tesla borde ha mycket mera kred än vad han har fått..helt klart en stor uppfinnare.

              Ang. det andra så kan man diskutera det i oändligheter, vilket vi skippar.

              Jag kommer nog själv aldrig kunna uppskatta en eldriven bil oavsätt hur snabb den är...känns bara liksom fel. Ingen själ och karisma.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Stor men okänd...

                ..uppfinnare.
                När jag gick i skolan så frågade jag min lärare, varför enheten för magnetiskt flöde var Tesla.. Jag undrade om det hade med Tesla att göra, men han hade ingen aning.. Detta var min Elkaftlärare..
                Han var en stor uppfinnare men en usel affärsman, han dog nämligen utfattig på ett hotellrum. Det war Wastinghouse som tjänade dom stora pengarna.

                Han har fått kred postumt, för en del uppfinningar som Marconi mer, eller mindre stal från Tesla, av det amerikanska patent och registreringsverket..Han var nämligen bara intresserad av själva problemlösandet, inte av helheten. Marconi är ju mest känd som radiovågornas fader, men den som använde radioöverföring först var Nicola Tesla, vid Niagarabyggnationen. Wastinghouse ville att Tesla skulle visa den sinnrika generatorn, men Tesla var livrädd för vatten, vilket fick honom att bygga en radiostyrd båt, till kunderna, eftersom dom ville se närmare..
                Det finns ett museum i Belgrad, där det finns över 150 000(!!) skisser.

                När det gäller Nationstillhörighet, så handlar det vilket blod som flyter i venerna. Han hade serbiskt. Starta inte en irrelevant diskussion Marco. Hur länge har Zlatan bott i bosnien, men bland Bosnier är han, just bosnier. Tesla studerade i dåvarande europeiska högteknologin, dvs Prag. Det samma gäller idag.. man vill till bra skolor, om man är extraordinär..När det gäller statyn vid Niagarafallen, så är det även för att det var han som konstruerade den gigantiska underjordiska generatorn.

                Det är inte Ericssons kontor i Serbien som har tilläggsnamnet Nicola Tesla, utan det i Kroatien, så jag undrar vem som griper efter halmstrån. Tyckte det var en nonchalant och låg kommentar ;o)
                Tack för ordet
                Mvh Alex.
                Last edited by kanskecoupe; 28 July 2006, 22:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Stor men okänd...

                  Originally posted by kanskecoupe

                  Det är inte Ericssons kontor i Serbien som har tilläggsnamnet Nicola Tesla, utan det i Kroatien, så jag undrar vem som griper efter halmstrån. Tyckte det var en nonchalant och låg kommentar ;o)
                  Tack för ordet
                  Mvh Alex.
                  Vad menar du med detta?

                  Faktum är ju fortfarande att han ansåg sig sj vara serb, och stoltserade med det. Det är väl vad som räknas.
                  Sen så är det väl inte just en slump att museet finns i Belgrad, eller att flygplatsen är döpt efter honom, eller att han finns på vissa pengasedlar i landet osv.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    menar..

                    .. bara att det är kroater som griper efter halmstrån, inte serber.
                    Hela världen vet att han är serb, men kroaterna har döpt Ericssons kontor till Nicola Tesla... Marcos nedlåtande inlägg om serber hör inte hemma här

                    Mvh Alex

                    Comment


                    • #11
                      OBS!

                      --------------------------------------------------------
                      Lägger in en BREMBO här.
                      Se upp så denna tråd inte blir låst snart.
                      --------------------------------------------------------

                      Kul bil det där.
                      Tor jag såg ett reportage om den i ett TV program förut.
                      Med eldrift så har den tillgång till nästan allt vridmoment direkt, så den accar som ett spjut.


                      Mvh
                      /Jonas
                      Click here to visit Raceitaly
                      ______________
                      Fiat Coupe 20VT Plus -99
                      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                      Acura Legend 3,2l V6 -91
                      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                      Murphy´s law.

                      Comment


                      • #12
                        Jag förstår inte "Marcos nedlåtande inlägg om serber hör inte hemma här" - Har jag missat något?

                        I så fall inga nedlåtande komentarer på forumet tack!

                        MVH
                        Almir
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Black gt=Marco skrev:

                          Som nation så gäller det ju att ta vara på alla chanser .
                          Underförstått att han inte var serb eller att serber identifierar sig felaktigt med hans nationalitet.

                          Sådant har inget här att göra
                          Härmed har jag inget mer att säga om detta..
                          Mvh Alex.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kanskecoupe
                            Black gt=Marco skrev:

                            Som nation så gäller det ju att ta vara på alla chanser .
                            Underförstått att han inte var serb eller att serber identifierar sig felaktigt med hans nationalitet.

                            Sådant har inget här att göra
                            Härmed har jag inget mer att säga om detta..
                            Mvh Alex.



                            Men jesus christ vad detta blev känsligt för vissa. Vad är det som är så konstigt med det jag har sagt. Både kroater, serber,usa och säkerligen många andra hade gärna sett att deras nation kopplas med Tesla. Thats it! Speciellt de nya nationerna på balkan. Hade han fisit i bosnien och bajsat i makedonien så hade han varit en bosnier och makedon också. Kom igen nu...ha lite självdistans och inse att det är så där nere.

                            Jag är själv från "balkan" enligt kanskecoupe och joksi fast jag är född och uppvuxen här och tyckte bara att joksi kunde få höra en annan åsikt om detta eftersom han berättar ju gärna att han är serb här på forumet vilket är helt ok, man ska vara stolt over sitt ursprung men gör man det här på ett forum så får man också ta andras åsikter om saker och ting som inte alltid är i samma linje som hans. Jag har ju själv lite insikt om "balkan" och ville bara påpeka att identitet är olika beroende på vem man frågar. Det är inte alltid blodet som avgör.

                            Jag är inte nedlåtande.

                            Kan vi återgå til det riktiga ämnet nu.....det andra kan diskuteras på typ.. www.nationalist.nu
                            Last edited by Black_GT; 29 July 2006, 16:38.
                            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                            Comment


                            • #15
                              Black_GT: Att ja i förbifarten nämnde att ja är serb har väl ingen betydelse egentligen? Med det sagt, så har ja väl inte kritiserat lr undervärderat någon annan för att ja sa vad ja tillhör för nationalitet =S Om det spelar ngn roll för dig, lr ngn annan för den delen, så är jag också född och uppvuxen i Sverige.

                              Får man fråga då var från Balkan du är då?

                              Och du Alex?

                              Almir vet jag är från Bosnien, t.ex.
                              Kul o veta bara, hur många som inte är svenskar och vem som uttrycker sig på vilket sätt. Det är ju tyvärr så att många från olika delar av f.d. Jugoslavien har ont av varandra.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X