Tjena, Är det någon som vet hur mkt det kostar att importera en Fiat coupe turbo ? Jag tänker själv åka ner till tyskland och köpa en fiat coupe för att sedan föra in den till sverige, Är det någon som vet hur mkt alla papper och bilprovningen kommer gå på ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kostnad för att importera från tyskland ?
Collapse
X
-
-
Tyskland???
Varför tyskland? Jag importade en saab 9000 från italieni julas och där är de BILLIGA bilar kan jag säga. Bilarna beskattas nämligen efter hur står motor man har. Min 2 liter turbo skulle kosta 17000 i skatt per år i Italien. Andra handsvärde blir då VÄLDIGT lågt.
Köpte min 98s 9000cse A50 12000mil för 34000kr.
Ett tips kolla in Italien för du köper i TysklandLille Gul= Fiat 127:a special
årsmodell 77
Comment
-
Grovt kan du räkna med 10K totalt för en tyskimport med Ryanair, hyrbil, avg exportskyltar, fsk, reg, skrotavg, etc.
Italien har ej exp reg så det är antingen få låna ägarens skyltar och skicka tillbaka (ofta ovilliga till det), ta hem på biltransport, eller svartköra hem oförsäkr med ett par sv skyltar (rekommenderas ej).
Comment
-
Problemet med italienimport är att myndigheterna i Italien kräver orginalhandlingar för att avregistrera, och att bilprovningen i Sverige även de kräver orginalpapper för att registrera.
Importerade en italiensk bil av en tysk handlare och fick med orginalen. Har ingen aning om hur han fixade det...
Comment
-
Re: Kostnad för att importera från tyskland ?
Originally posted by ZoRTeP
Tjena, Är det någon som vet hur mkt det kostar att importera en Fiat coupe turbo ? Jag tänker själv åka ner till tyskland och köpa en fiat coupe för att sedan föra in den till sverige, Är det någon som vet hur mkt alla papper och bilprovningen kommer gå på ?
Är bara åka ner o hämta kostar ca 1400 för export plåtarna som du fixa där nere
och sedan 1920 kronor på Bilprovningen som inkludera en vanlig besiktning åxo
senare kommer dom att skicka en skrot räkning på ca 700 kronor
och det tar ca 2 veckor att få dom svenska plåtarna efter du har reg besiktigat bilen
+ alla kostnader som det går åt att åka ner och stanna tills allt e klart i Tyskland
tar ca en hel dag att fixa dina export papper å plåtar på bilen i Tyskland
jag har nu hämtat 2 bilarFiat Punto ELX -99
Fiat Coupè 20VT -99 *såld*
Comment
-
Har för mig att skrotavgiften är 1500:-, men det kanske ändrats sedan sist? Mina plåtar har alltid kommit 2-3 dagar efter regbesen. Det är viktigt att kolla så bilen är i orignal skick, annars är det kört att få den genom nålsögat. Kolla så inget finns inspecat i briefet, och att du får med dig brieftet i original.Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Originally posted by Ante
Har för mig att skrotavgiften är 1500:-, men det kanske ändrats sedan sist? Mina plåtar har alltid kommit 2-3 dagar efter regbesen. Det är viktigt att kolla så bilen är i orignal skick, annars är det kört att få den genom nålsögat. Kolla så inget finns inspecat i briefet, och att du får med dig brieftet i original.
Comment
-
Originally posted by Ante
Har för mig att skrotavgiften är 1500:-, men det kanske ändrats sedan sist?
undrar dock en sak..
trodde att man bara kan ta in 1 bil/pers/år?
eller har man ändrat det oxå?
Comment
-
Vägverkets info om import från annat eu land
Import - införsel av fordon från EU-land
Den här informationen tar i första hand upp import av personbilar och lätta lastfordon av senare årsmodell. Observera att sammanställningen enbart är en sammanfattning av de viktigaste reglerna för import. Informationen gäller inte bilar som importeras från tredje land, dvs. länder utanför EU.
Följande länder är medlemmar i den Europeiska Unionen (EU):
Belgien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Import från de nya medlemsländerna
När det gäller import från de nya medlemsstaterna så gäller registreringshandlingen, från en permanent registrering som intyg enbart på de fordon som är tagna i bruk efter 1 maj 2004. Fordonen hanteras alltså på samma sätt som från t ex Tyskland.
Fordon som är permanent registrerade, i de nya medlemsländerna, före 1 maj 2004 anses fria för omsättning men samtliga intyg ska begäras in.
De nya medlemsländerna är:
Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Malta, Ungern och Cypern.
Olika former av införsel av fordon
Fordon
* som varit registrerade i annat EU-land. Registreringsbevis (original) som visar en registrering i annat land måste finnas.
* som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.
* för eget bruk (Begränsas till ett fordon per person och tolvmånadersperiod).
* som flyttsak: du flyttar från ett annat land till Sverige.
* som arvegods: fordonet är ett arv efter en avliden som bott utomlands. Bilar som förs in som arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.
* som returgods: fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige.
Proceduren vid införsel av fordon
Här får du en överskådlig bild av proceduren vid införsel av ett fordon – från det att du anländer till den svenska gränsen till det att fordonet är körklart.
1. Kontakta Vägverket
– ansök vid behov om tillfällig registrering.
2. Kontakta Bilprovningen
– beställ tid för registreringsbesiktning inklusive ursprungskontroll.
3. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet till registrering hos Vägverket.
4. Registreringsbevis och skyltar skickas till ägaren.
5. Begär hos Vägverket att fordonet ska ställas på. Det gör du genom ett av följande alternativ:
- klicka på länken ställ på ditt fordon till höger på denna sida,
- ring vår servicetelefon på 0771-25 25 25
- begär påställning skriftligt på registreringsbeviset.
Du måste ha mottagit beviset om påställning för att få köra fordonet. Beviset ska du ha med när du använder fordonet till dess att du fått ditt kontrollmärke.
Trafikförsäkringsbevis
Med stöd av en giltig utländsk registrering får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. Under denna vecka måste du ha en giltig trafikförsäkring antingen tecknad i exportlandet eller i Sverige.
Om du tänker ansöka om tillfällig registrering hos Vägverket, måste du ha en svensk trafikförsäkring, "Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering".
Registreringsbesiktning
Bilprovningen identifierar fordonet och kontrollerar det ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt samt fastställer de fordonsuppgifter som ska registreras.
Vid registreringsbesiktningen ställs en mängd tekniska krav på fordonet, bland annat vad gäller bromsar, avgasrening och krocksäkerhet. Syftet är att anpassa fordonet till svenska förhållanden. Ett EG-typgodkänt fordon uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv. Det innebär att fordonet kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om fordonets tekniska status. Vid import av fordon som omfattas av ett EG-typgodkännande ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt. Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC). För att detta ska gälla måste typgodkännandenumret finnas både på fordonet och på registreringshandlingen. Du kan också med intyg från tillverkare eller generalagent visa att fordonet uppfyller samtliga särdirektiv. Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis? Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige, under förutsättning att fordonet (personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande.
Vad som sägs ovan gäller inte fordon som är konstruerade för vänstertrafik, är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard eller fordon som tillverkas i små serier. Det som gäller för ditt fordon kan du få reda på hos närmaste bilprovningsstation. Du behöver följande handlingar och intyg vid registreringsbesiktningen:
* vågsedel från godkänd våg (kan i många fall fås i samband med registreringsbesiktningen),
* CoC-dokument alt. registreringsbevis (båda handlingarna i original),
* tekniska data.
Lindrigare bestämmelser
Har fordonet , efter beslut av Vägverket, bedömts vara flyttsak eller ska det användas för eget bruk så kan fordonet få vissa lättnader från krav på teknisk utrustning och avgasrening. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.
Registrering
Ditt fordon ska vara godkänt vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen, innan det kan registreras. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet för registrering. Vägverket registrerar fordonet och skickar ett registreringsbevis samt skyltar per post. Därefter kan du hos Vägverket begära att fordonet ställs på.
Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.
Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
* det har vid köpet körts mindre än 600 mil
* det har varit i trafik mindre än 6 månader
Exempel på när en bil betraktas som ny:
* 500 mil och 5 månader
* 500 mil och 2 år
* 700 mil och 5 månader
Skrotningsavgift
En skrotningsavgift på 700 kronor tas ut för personbilar, för lätta lastbilar med skåpkarosseri och för lätta bussar, som alla omfattas av producentansvar. För privatimporterade bilar är skrotningsavgiften 1500 kronor. Skrotningsavgift tas också ut för fordon som enligt registret har en årsmodell som är 30 år eller äldre, och den måste betalas för alla fordon vars totalvikt inte överstiger 3 500 kg.
Handling du behöver vid privatinförsel av fordon från EU-land
Handling Fås av Lämnas till
Uppgifter om
fordonets tekniska data Tillverkaren/
generalagenten Bilprovningen vid registrerings-besiktningen
Det utländska registrerings-
beviset
Säljaren
Bilprovningen vid besiktningen. Vägverket när du ansöker om en
tillfällig registrering.
Inköpsfakturan
på fordonet
Säljaren
Vägverket när du ansöker om en
tillfällig registrering.
Skatteverket, Ludvikakontoret, om fordonet är
nytt.
Trafikförsäkringsbevis om du ansöker om tillfällig registrering.
Försäkringsbolag
Vägverket
Registreringsbevis
Vägverket
Behålls av dig
Vågsedel
Bilprovningen. Kan utfärdas vid registrerings-
besiktningen (vid vissa stationer)
Bilprovningen
Tar du in fordonet som flyttsak i Sverige behöver du
Handling
Fås av
Lämnas till
Registreringshandling
i original samt fordonets instruktionsbok.
Bilprovningen vid
registrerings-besiktningen
Beslut om
flyttsak
Vägverket
Bilprovningen vid
registrerings-besiktningen
Tar du in fordon som eget bruk behöver du
Handling
Fås av
Lämnas till
Bevis om registrering eller utredning som visar att fordonet kommer från EU-land. Säljaren i utlandet Bilprovningen vid registrerings-besiktningenLille Gul= Fiat 127:a special
årsmodell 77
Comment
-
Hej!
Om du med importera som privatperson menar import för eget
bruk, så är importen begränsad till ett fordon per person och
tolvmånadersperiod från annat EU-land.
Med vänliga hälsningar
Hans Cassepierre
Handläggare
Vägverket
Kundtjänst Fordon
Ämne :Privat import
Fiat Punto ELX -99
Fiat Coupè 20VT -99 *såld*
Comment
Comment