Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilbatteri för lyse m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilbatteri för lyse m.m.

    Har tyvärr ingen ström i garaget och funderade på om man skall köpa ett begagnat bilbatteri och skaffa en 12V-lampa att ha istället för ficklampan man alltid försöker lägga på lämpligt ställe för lite ljus. Har också en 12V lödkolv som jag tänkte använda i garaget. Funkar det att ladda ur och upp dessa batterier något, eller skall man lägga lite extra på annat mer lämpligt? Någon som vet något om det här?
    Annars försöker jag nog titta på en skrot om de har till billig peng.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Det finns annars stora hallogenlampor som är batteridrivna och kan laddas upp, lär vara bättre än att köra via bitbatteriet.

    Denna kanske -> http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar...04100&dept_id=

    Finns säkert andra som är bättre men ett tips.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Finns billiga Kina-elverk nu också. Kanske kan vara något?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        finns även en uppfinning som heter förlängningssladd

        Comment


        • #5
          84; Har redan liknande, men batteriet håller inte så länge. Inte mycket som slår laddningen i ett bilbatteri, 70Ah är inte lite. Och fördel att kunna koppla in andra 12V-prylar är ju lite trevlig.

          Johannes, menar du typ bensindrivna? Har inte möjlighet att dra ut avgaser i så fall, vill inte ha garagedörren öppen när jag skruvar (svordommar och annat, ni vet, och dessutom alla som ser allt i garaget med stöldrisk)

          Komoza; Jo, det är en praktisk uppfinning, men 70m sladd och över en gata.... inte så praktiskt. Bor i lägenhet, annars hade det funnits el i garaget, det är en sak som är säker. Tyvärr räcker inte lönen till att köpa ett hus ens 3mil ut, kostar väl en 2mille i den här förb.... stan. Usch!
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jag har en sk starthjälp som har 3 st 12 cigg uttag samt två lampor på sidorna. Lyser hyfsat i alla fall ett par timmar. Kanske kan vara ett alternativ för dig? Jag gav 495:- för min på ÖB. Tycker den är bra för det priset. Man laddar den hemma i jacket eller i bilen med ciggkabel mellan den och bilen.

            Comment


            • #7
              Så det är inget alternativ att ha elverket utomhus i den där .... stan? Antar att där finns folk som har svårt för mitt och ditt.
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Johannes, det räcker inte med att saker är låsta, sitter de dessutom inte fast i något så är det borta. Och går det att enkelt ta loss något så försvinner det också. Grymt irriterande! Som någon med båt sa: Om du kan skruva loss lanternor och liknande på båten, gör det och ta med det hem, annars gör någon annan det. :-( (nä, har inte båt men ändå)

                Stannade till på en skrot igår, 100:- för ett 70Ah så jag testar det. Har laddat under natten så det verkar helt. Svårt att hitta något annat batteri som har samma förmåga att lagra energi. Kan lasta 20W i 35 timmar så hoppas att man kan använda det lite nu i alla fall. I vilket fall, inte så mycket pengar att det inte gör något om det inte funkar.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Jobbigt! Antar att det finns gott om folk med "sticky fingers" här också.
                  Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                  Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                  Comment


                  • #10
                    har du någon belysning i garaget överhuvudtaget? Har du en glödlampa så finns det adapter som du skruvar i så att det fungerar som elutag, det har en jag känner i sitt garage. annars så finns det bra stora ficklampor med stöd att köpa

                    kolla annars efter ficklampor med led ljus

                    Comment


                    • #11
                      Jo, har letat efter en sådan adapter, men inte hittat. Vet du var man får tag på en så säg till, det hade varit perfekt! Jula har lysrör för 12V-uttag, 13W så det borde räcka i ca 70timmar med friskt batteri i så fall.
                      Det mest irriterande är att jag slet bort tryckmätaren igår för att stoppa in min AFR-mätare, anledningen till att jag köpte batteri och lödkolv. Gissa om man blev glad när universal-dubbelhållaren man köpt inte går att använda *suck* Typiskt min tur! :-) Bara att köpa en special för Punton för ca 850 pix. Lite mer än jag räknat med. Jaja, inte mycket att välja på, vill inte ha 2 hållare monterade på instrumentbrädan. Om nu inte någon kan gjuta en snygg till en billig peng? Hmm.... det kanske man kan göra själv? Lite glasfiber, det kan väl inte vara så svårt???? Hmmm..... ;-)
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X