Announcement

Collapse
No announcement yet.

vila turbon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vila turbon

    Här kommer kanske en lite korkad fråga men hur länge ska man vila turbon innan man stänger av bilen?
    Klart att det beror på hur hårt man kört men sej en "normal körning". Vissa man har pratat med som har turbos vilar sina 30sek-1min, längre om man haft en "tung fot" Medan andra säger att det inte behövs på nyare bilar.
    Vad säger ni?

  • #2
    I nyare bilar är turbon vattenkyld så om du har kört normalt så ska 10-15 sek räcka.
    Om du är osäker, köp en turbotimer.
    /F/I/A/T/ Punto GT
    Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.

    Comment


    • #3
      När man parkerar hemma borde det inte vara så himla varmt i turbon, man har ju oftast lite mindre vägar och man skall backa och köra försiktigt. Det som dock kan vara värt att tänka på är att inte bara slå av tändningen när du kört motorväg och skall tanka. Personligen brukar jag plocka ihop saker och sätta på rattkrycka m.m. innan jag slår av motorn.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jag står alltid 30-60 sekunder!

        /Jimmy
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          30-60 sek här med... :-) Är säkert helt onödigt men med italienska fordon tar man inga extra chanser... :-)


          På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
          http://www.garaget.org/?car=63213

          Comment


          • #6
            Turbo'n på min Integrale börde vara vattenkyld, men av någon anledning är den inte... finns inte ens möjlighet på turbohus...

            P.g.a. detta så kör jag alltid lungt den sista 5 minuter, och låt den går på tomgång en minut eller nåt innan jag stanger av motorn.

            När jag byddge rallybilar förut, så var det alltid problem om föraren körde in i en snovalla och motorn stannade... då snurrade turbo'n i typ 50 000 till 100 000 rpm utan olje tryck... sen pang!

            For att undvika detta hällde jag slick 50 direct in till tubo innan jag monterade den... och så körde vi en hel säsong NM utan turbo haveri !

            En annan lösning är en sås olje tryck sprut grej, som trycker in olje om niva går for lågt.

            Ciao..

            Mike.

            Comment


            • #7
              kör alltid lugnt de sista kilometerna, och låter sedan bilen stå på tomgång ca. 30 sek. Är turbon vattenkyld är det inte alltför viktigt att stå på tomgång länge, det är väl nästan viktigare att motorn är rejält uppvärmd innan man börjar gasa.
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #8
                Okej, jag står oxå minst 30sek men är turbon på 16v motorn vatten kyld?? Särås??

                Comment


                • #9
                  Fadi

                  På din och min är dom det iaf!
                  Men vad jag vet så ska alla vara det (coupé 2,0 16V Turbo).
                  /Jimmy
                  mvh Jimmy Särås

                  0736-996 993

                  Comment

                  Working...
                  X