Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Multipla Diesel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Multipla Diesel?

    Någon som har erfarenhet från Multipla Diesel? Förbrukning, bra att veta osv? Hur är orken i den?

  • #2
    PM:a Jeper!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      höhö :P

      Förbrukningen är låg, runt 0.6 om du kör den som en fiat vill bli körd annars lägre.

      Orken är typiskt dieselstark. registret mellan 80-140kmh på femman är ytmerkt.
      Körde en Saab 9-3 1.9 150 o den hade mkt lik karaktär.

      Svarar gärna på allt annat du vill veta!

      Följer sedan nåt år även den engelska multiklubbens maillista, och det är fan de gnälligaste gökarna i väster. Inget fel är litet nog att inte gnälla över. Vad undrar du?
      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Låter bra, hur är det med rostbenägenheten? Hur är ljudnivån i kupen? Är det lätt att plocka ut baksätena?

        Comment


        • #5
          rost osv

          Rost: Det är hyfsat vettigt konstruerad, men ganska dåligt skyddad. Det ser ganska skumt ut undertill, helt platt med tvärbalkar och en ram för motorn. Tanken är fritt hängande i två stål"remmar". Ramen samt tvärbalkarna som utsätts för saltsprut råkar ut för ytrost, men är väldigt väldigt lätta att behandla själv.
          Se upp med bakdörrarnas "hundben" och skarven mellan plast och plåt på bakluckan. Där kan lacken slitas hårt och ramla bort så det rostar.
          Engelsmännen har inte gnällt just något om rost, trots att de har en tävling om "mest otvättade bil" på sin årsträff :P
          Min 00:a har gått 4-6000 mil om året i mellansverige och har ingen form av rost på karossen.

          Ljudnivå: Låter ganska högt, mest bakifrån och när baksätet är urtaget. En Punto 60 låter mindre. Motorn stör inte i fart.

          Säten: Buslätt att sätta i och plocka ur. Det mittre sätet ngt tyngre pga skjutskenorna. inga problem att göra själv. Går att variera benutrymme/bagageutrymme bra. Med baksätena i främsta läget och mittenstolen framskjuten får du in en torktumlare i bagageutrymmet, tillsammans med 3 vuxna och tre barn!

          Övrigt: Generation 2 (med runda fiatmärket) har isofix-fästen, skivbromsar bak och varvräknare samt lite modernare motor. Men engelsmännen gnäller extra mycket om just dessa modeller. elfel, läckande takluckor, kopplingshaverier osv. Den verkar inte riktigt lika bra ihopskruvad som de tidigare och senare modellerna. De senare modellerna (efter 2003 TROR jag) saknar skjutsketor på bakre mittenplatsen åxå.

          OBS:Dieselmodeller av generation 1 & 2 kan drabbas av brott i framfjädrarna. Det hela kan sluta otrevligt och det har vad jag vet åtgärdats kostnadsfritt i de länder där de säljer bilen.
          Jag råkade ut för det, men fjädern ramlade lyckligtvis ner på fjäderplattan och jag märkte bara att bilen blev ovanligt låg :P
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Hej norrsken!

            Har en Multipla diesel-04 och är helt nöjd med den. Rostskydd från fabrik är nog inget vidare så jag har kostat på den rostskyddsbehandling och dessutom lackkonservering. Och så hade jag besvär med att montera en motorvärmare och låg ute i kylan och skruvade med denna. Sedan dess har temperaturen legat runt 5-10 plusgrader så jag har inte använt värmaren än!

            Den drar runt 0,6-065. Något mindre när man kör i Europa faktiskt eftersom de har bättre diesel! Det enda jag har att anmärka är att gången är lite stötig. Mer än jag förväntade mig i alla fall. Vill du ha hög åkkomfort ska du nog gunga fram i en Scenic eller något annat franskt och mjukt.

            Men annars – en jättepraktisk bil! Jag har inte haft några problem. Å andra sidan har min bara gått 3000 mil så då borde det väl inte ha hänt något. Inte ens på en Fiat va?

            Kanske ska du fundera på en miljö-Multipla? Det verkar finnas billiga att köpa nere på kontinenten. Då slipper du den hysteriska skatten som vi dieselägare tvingas betala.

            Lycka till!

            Comment


            • #7
              Kom på en sak!

              Kolla kopplingen! Jag har för tusan hakar bytt min två gånger!! Båda gångerna har det varit en del av urtrampningslagret som gett upp, själva lamellerna har sett helt ok ut.

              Själva kopplingen har jag läst, ska vara av samma typ som i ducato-serien. Vet inte om det stämmer dock.

              Jag har brukar ha en förbrukning på 0.58-0.63 på min.
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment

              Working...
              X