Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pappa har köpt sig en extrem Fiat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pappa har köpt sig en extrem Fiat...

    ...extrem i betydelsen att får rum ett mindre hus i bagaget :-)

    Bilen är en Fiat Scudo TD -01a som han köpte idag. Aaah, ni anar inte hur glad jag är över att farsan äntligen har insett den riktiga vägen, den italienska.
    Bilen är alltså en skåpbil och delar samma plattform med någon liknande Volkswagen samt någon till. Men märket där fram säger Fiat, så jag är nöjd.

    Förövrigt så går bilen riktigt bra och är mycket skön att köra, tillskillnad mot hans tidigare Renault. Han har eget rörmokar-företag så han behöver lite större bilar med plats för mycket verktyg och rör.
    Kom nyss hem från en 2timmars-tur med bilen och den går finemang. 110Hk och 220Nm, "kraften" kommer vid runt 1500 - 3000rpm, över det är motorn lika pigg som en pennväsare.
    Lyckades i alla fall pressa upp den till 130 på FYRAN!!! Så ni Coupé ägare får se upp i sommar.
    Antar att det här är den minst intressanta tråden någonsin skapad i universum, men det är kul att farsan köpt sig en Fiat, och jag ville bara meddela att den går riktigt bra.
    Ska bli kul i vår när han får sällskap av min blivande Coupé
    Slänger upp lite bilder när det blivit ljust ute.

    MVH. FloRic
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Grattis grattis! Skulle själv kunna tänka mig en sådan kanske.

    Scudo är ett samarbete med PSA-gruppen och finns både som Citroën (Jumpy) och Peugeot (Expert). Dock har den gudskelov inget med VW att göra.

    Förresten: är du säker på att den bara har 220 Nm?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Originally posted by Johannes
      Grattis grattis! Skulle själv kunna tänka mig en sådan kanske.

      Scudo är ett samarbete med PSA-gruppen och finns både som Citroën (Jumpy) och Peugeot (Expert). Dock har den gudskelov inget med VW att göra.

      Förresten: är du säker på att den bara har 220 Nm?
      Aha, vilken jäkla tur att den inta har nått med VW att göra då. Nu blev den genast värd några pussar till i mina ögon
      Jepp, helt säker på att det är 220Nm. Det är också den starkaste motorn man kan få till en Scudo. 2.0 JTD. Det är även den motorn som har lägst förbrukning. Övriga motorer i altenativen är 1.9TD (90Hk), 2.0 TD (Utan J, 96Hk), 1.9D (värdelös) och 1.6 Bensin (ännu mer värdelös).

      EDIT: Läste nu att bilen finns som 5-6sitsig kombi också, med samma 2.0 JTD motor fast skillnaden är att DEN har 109Hk och 250Nm, medans skåp-versionen som pappa har ligger på 94Hk och 215Nm. Lite besvikelse, men effekten duger endå gott till det han ska göra, köra fram och tillbaks med massa skräp i skåpet
      Last edited by FloRic; 12 December 2006, 21:49.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #4
        Re: Pappa har köpt sig en extrem Fiat...

        Originally posted by FloRic

        Förövrigt så går bilen riktigt bra och är mycket skön att köra, tillskillnad mot hans tidigare Renault.
        Jag har kört några olika Renault modeller i jobbet och desssa hamnar lätt på listan över sämsta bilar jag kört vad det gäller körkänsla och så kallat körglädje. Käns som man kör runt i en båt i riktigt blåsväder när man vrider lite på ratten.

        Åk ut och provkör en Renault så ser ni Plastigare inredning än en gammal Punto får man på köpet oxå!

        Hursomhelst grattis, en Fiat kan inte bli fel helt enkelt!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          gott att det blev fiat iallafall.. vet inte om man hoppas på grym körglädje när man köper bilar som är i arbetet. haha

          Comment


          • #6
            Originally posted by stilo andreas
            gott att det blev fiat iallafall.. vet inte om man hoppas på grym körglädje när man köper bilar som är i arbetet. haha
            Bilar jag kör i tjänst är samma som vanliga Svenssons kör på fritiden
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              jo om man hade haft ett jobb när man kan åka kombi eller sedan istället för lastbil eller lätt lastbil! För min del är det scania med tomvikt på 19000 kg... prestandan är ju inte bländande om man säger så!

              Comment


              • #8
                Originally posted by stilo andreas
                jo om man hade haft ett jobb när man kan åka kombi eller sedan istället för lastbil eller lätt lastbil! För min del är det scania med tomvikt på 19000 kg... prestandan är ju inte bländande om man säger så!
                Lämna släpet hemma då
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Pappa har köpt sig en extrem Fiat...

                  Originally posted by 84jr0
                  Jag har kört några olika Renault modeller i jobbet och desssa hamnar lätt på listan över sämsta bilar jag kört vad det gäller körkänsla och så kallat körglädje. Käns som man kör runt i en båt i riktigt blåsväder när man vrider lite på ratten.

                  Åk ut och provkör en Renault så ser ni Plastigare inredning än en gammal Punto får man på köpet oxå!

                  Hursomhelst grattis, en Fiat kan inte bli fel helt enkelt!
                  Håller helt och hållet med angående Renault, då jag också kört några sådana i jobbet (Kangoo 4x4, Megane, sedan o kombi)
                  Maken till dålig bil är svårt att hitta tycker jag, inte för att Fiat är bäst eller att jag brukar klaga på andra märken men jag tyckte att de var så trista/plastiga/törstiga/konstig och onödig nyckel(plastbit)/slö, varken vrid eller varvtopp etc...

                  Att det sålts så många Renault kan ju bara bero på att de har sålts genom Volvo i alla år, inte för att det är en bra bil..?

                  Förresten kul att det blev en Fiat ;-)

                  /H

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Re: Pappa har köpt sig en extrem Fiat...

                    Originally posted by Henrik
                    Håller helt och hållet med angående Renault, då jag också kört några sådana i jobbet (Kangoo 4x4, Megane, sedan o kombi)
                    Maken till dålig bil är svårt att hitta tycker jag, inte för att Fiat är bäst eller att jag brukar klaga på andra märken men jag tyckte att de var så trista/plastiga/törstiga/konstig och onödig nyckel(plastbit)/slö, varken vrid eller varvtopp etc...

                    Att det sålts så många Renault kan ju bara bero på att de har sålts genom Volvo i alla år, inte för att det är en bra bil..?

                    Förresten kul att det blev en Fiat ;-)

                    /H
                    Bra att någon fattat vinkeln Att de säljs överhuvudtagen är precis som du säger - speciellt i Norrland.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      den sämsta jag har kört som budbil i jobbet är en peugeot.. extremt dåligt vrid och körglädje som en konservburk! tätt följt av en ww carvelle.. den brann upp efter 25000 asjobbiga mil.. har även kört scudo och ducato och dom är rena himmelriket mot vissa renault, peugeot, citroen m.m

                      Comment


                      • #12
                        Var ute och toppade bilen för några dagar sedan, självklart på autobahn.
                        Och den klarade av.......

                        *trummvirvel*



















                        145km/h !!
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment

                        Working...
                        X