Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Stilo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Stilo?

    Provkörde en Fiat Stilo kombi i helgen och blev positivt överraskad. Kändes som mycket bil för pengarna! En rolig känsla! Det var verkligen länge sedan jag körde Fiat och mycket har hänt sedan dess. Kört Alfa också tidigare.
    Så jag ber nu om råd av er som är erfarna "Fiatianer". Letar kombi för första gången i mitt liv (ska ha barn). Jag har väl en budget på max 80.000 för begagnad kombi eller rymlig sedan.

    Fiat Stilo? Vad tycker ni om den ni som kör eller kört? Eller har hört? Negativt/positivt? Vilken modell ska man välja? Motoralternativ? Diesel? Säkerhet(hört att ett brittiskr försäkringsbolag dissat 2002:an)?? Hur funkar det med barnstolar?

    Någon annan likvärdig bil som alternativ? Annan Fiat?

  • #2
    Skaffade en Marea kombi år 2001
    Har nu 2 barn o de får plats
    Har även funkat bra med en stor "Brio" barnvagn o en mindre
    på samma gång där bak.. men då blir det rätt fullt !
    Fördelen med denna bil var att man får ha barnstol fram = ingen airbag på passagerarsidan !
    PS, betydligt mer lättlastad än en V40 (billigare service o undrhåll med för den delen.

    2 ungar 2 vuxna med packning för 2 veckor (man får stuva lite i bagaget )70 mil enkel resa till destinationen.. o man e inte ens trött i Ryggen av Mareans stolar
    DET ÄR BRA !

    Stilo kombi har jag bara provsuttit ett par gånger, men kommer inte överens med deras konstga stuk på förarstolen !
    svankstödet sitter inte rätt till för mig där... en sån sak sänkte den totalt.... inget annat !

    Sen att den e asbillig som begagnad e ju inte FEL precis !
    den ska ju ta sig fram rätt bra den med !

    Kolla upp pris på försäkring o Servicejobb. !
    Last edited by Håkan; 21 February 2007, 15:07.
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar!
      Det låter bra att du trivs med Fiat!
      Finns det avstängning av krockkudde fram?
      Är det Stilo 1.8 dynamic som är mest utrustad?
      Vilken diesel har motsvarande utrustning?
      Har det kommit någon ”faclift” efter Stilo-kombin introducerades?

      Comment


      • #4
        Trivs o trivs, änsålänge har det inte varit några verkstadsbesök på 8500 mil !
        -Mer än föreskriven service.
        Det är mer än man kan säga om vissa tjänstebilar som gått 3 år !
        Ekonomiskt så har det ju varit BRA hittills !
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Originally posted by chromis
          Tack för ditt svar!
          Det låter bra att du trivs med Fiat!
          Finns det avstängning av krockkudde fram?
          Är det Stilo 1.8 dynamic som är mest utrustad?
          Vilken diesel har motsvarande utrustning?
          Har det kommit någon ”faclift” efter Stilo-kombin introducerades?
          Har en Stilo dock inte kombi och det är en dynamic - som är den mest utrustade modellen.

          De tidiga modeller hade lite barnsjukdomar men jag tror att allt detta åtgärdades när kombin kom ut. Kolla bara lacken på den i hjulhuskanter och trösklar. Däcken blästrar där.

          I övrigt är jag riktigt nöjd med min Stilo som jag inte kör lika mycket som förut.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            läste ett test

            där stilon hade det största baksätet i klassen. det är väl fint?
            Dieslen är värdens bästa nästan. huj va go den är.
            Mig veterligen togs det inte in några miljöklassade fiatdieslar i de årgångarna dock. fet skatt och allmän diss av myndigheter m.a.o. ej säker men kolla upp.
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Säkerhet: Stilo har fått 4 stjärnor av Euro NCAP, vilket gör den lika säker som Peugeot 307 som är av samma generation. (Megané var ensam då om 5 stjärnor i klassen).

              Barnstol: Airbag på passagerarsidan är avstängningsbar, faktum är att Alfa var det första märket som introducerade avstängningsbar airbag med nyckel. (Alfa ägs av Fiat).

              Utrustning: Dynamic är den mest utrustade. De två första årgångarna av kombin har ESP (antisladd) och ASR (antislir) som standard, samt klimatanläggning. På senare årgångar togs detta bort och fanns i ett extra utrustningspaket istället... tyvärr. Då försvann även klimatanläggningen och blev till manuellt styrd AC.

              Jag var nära att köpa en Stilo kombi ett tag, satt faktiskt bra när jag väl hade justerat stolen... men jag tyckte den vart lite trång för mina fötter och i sidled. Sen så tyckte jag att sidospeglarna var för små. Men främsta skälet till att det ej blev en Stilo var att säljaren la skambud på min inbytesbil!

              Det blev en Renault Mégane kombi istället, också bra bil, mycket säker... fast den saknar ESP/ASR som Fiaten hade...

              Comment


              • #8
                Originally posted by RolandM

                Det blev en Renault Mégane kombi istället, också bra bil, mycket säker... fast den saknar ESP/ASR som Fiaten hade...
                Tycker du att Megane håller sig på vägen lika bra som Stilon?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9

                  Utrustning: Dynamic är den mest utrustade. De två första årgångarna av kombin har ESP (antisladd) och ASR (antislir) som standard, samt klimatanläggning. På senare årgångar togs detta bort och fanns i ett extra utrustningspaket istället... tyvärr. Då försvann även klimatanläggningen och blev till manuellt styrd AC.
                  Aha, Då fick jag äntligen svar på varför min nyköpta Dynamic som är en "riktig" 2004 är så skral på utrustning. Trodde nästan tidigare ägaren blivit lurad men det står faktiskt OBS: tillverkad efter 04/04 i köpekontraktet så där går nog gränsen.

                  Har i alla fall AC och bra stereo (men ingen multiratt trots att det står som utrustning i köpekontraktet innan anmärkningen om tillverkningsdatum). Vågar man sig på att byta ratt själv till en med radiokontroller från skroten eller kan jag som andra ägare kräva att ÅF efterinstallerar en :P
                  Martin Trossing
                  Fiat Stilo 1.8 MW Dynamic 2004
                  Alfa 33 1.7ie 16v QV 1991

                  Comment

                  Working...
                  X