Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tider med Coupé på 201 meter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Lite off....

    Det här är lite utanför ämnet, men jag bara undrar. Alla pratar om hk, men spelar det verkligen någon större roll på 402m? Borde ju snarare vara högt vridmoment för att kunna accelerera snabbt? Och en 2 liters motor på 4 cylindrar borde kunna ha högre vrid än 2 liter på 5 cylindrar eftersom kolvar m.m. är större och väger mer? (Eller om det är vevaxeln som spelar roll.....) Å andra sidan borde 5-cylindrar kunna få ut mer effekt eftersom de väger mindre och kan varva mer och därmed få högre toppfart?
    Har undrat många gånger eftersom alla alltid vet effekten på bilar men det är nästan aldrig någon som vet vridmoment och vid vilket varvtal! Tacksam om någon kan reda ut det hela åt mig.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #47
      Togge

      oki...

      Jo men dom tiderna bådar gott för framtiden...

      Hur som helst får se hur det går i helgen...
      V-ås = 402 meter denna tävling...

      /Jimmy
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #48
        novisen

        Du har en poäng...

        För mig är det igentligen intressantast och se högaslutfarter för dom avgör hur mycket efekt bilen har...

        Viserligen har tiden det med kan man säga men inte lika mycket som slutfarten...

        Jag har nästan 140km/h på 201 meter då har man en viss efekt!

        /Jimmy
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #49
          men jimmy, har effekten en annan betydelse på bana?? Jag menar din borde vara snabbare på bana oxå om den är snabbare rakt fram?
          Så mycket sämre väghållning kan du ju inte ha.. :-)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #50
            Jasg har bara kört på en banträf med Jan och då torsklade jag grovt om det nu var en tävling!
            All heder till Jahn den gången!
            Men!
            Jag har nu R-däck precis som han och jag har istället för 0,6 nu 1,1-1,2 bars ladtryck...
            Det gör en stor skilnad!
            TRO MIG!
            Desutom var mina bromsar dåliga...
            Men allt ordnat så skulle jag vilja ha en revanch för inte ger jag mig ännu...
            Men klart att efekt inte är allt på en bana desutom så verkar det som Jan är den Fiat åkare ihop med Pär C som åker mnäst bana?
            /Jimmy
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #51
              Vette tusan... På Kinnekulle var det bara jag som körde.. ;-)
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #52
                Per

                Oki...
                Men Jan är snabb...
                Får se om jag har nåt att sätta imot honom nästa år...
                Tänkte plocka ur 50hk till samt uppgradera väghålningen och bromsar färdigt...
                Sedan får vi se!
                /Jimmy
                mvh Jimmy Särås

                0736-996 993

                Comment


                • #53
                  Jimmy !

                  Hittade lite bilder från en dag på racerbanan ute på en sida på min halvfärdiga front. Kommer du ihåg den skissen du tog ett foto på ??
                  Så här blev den.... förutom att den sknar små cornersplitters på ca 25mm , som ska sitta längst ner från däcket fram till luftavskiljaren i fronten + att luftavskiljarna ska rundas av i ovan samt underkant så att de harmonerar med de yttre linjerna i luftintaget på fronten.
                  Givetvis är det ännu bara en mall som ska slipas och lackeras o.s.v! efter det ska det göras sidokjolar 20mm lägre samt ett bakstycke med äkta downforcevinge inbyggd i en luftkanal under bilen.... mvh togge !
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #54
                    Re: Jimmy !

                    glömde säga att jag la in biden på forumets depå !!! CIAO !
                    ¤TOGGEX¤

                    Comment


                    • #55
                      Togge: Din front ser ut att ha en stor potential att bli riktigt fräck! Personligen tycker jag att den klarar sig fint utan "kårner splitters". När får vi se den slipad och lackad?
                      Stilo & GSXR1000 Race

                      Comment


                      • #56
                        Anell !

                        Den kommer att göras helt klar i samband med avställningen om ett par veckor. Då kommer även kjolar och bakparti att tillverkas. Så till våren kommer det att vara klart. Givetvis kommer jag att gjuta av kittet i kolfiber eller plast så att vi kan få lite fler fräcka coupeér i europa !
                        Cornersplittern kommer inte att vara av den vulgära typen utan endast en svag avbrytning mot det stora sidostycket som nu sitter framför hjulhusen. Mer som en kant, än en splitter !
                        tack för den positiva kommentaren ! Mvh Togge !
                        ¤TOGGEX¤

                        Comment


                        • #57
                          tänkte bara påpeka.
                          fler förbränningar per varv ger högre vridmoment...
                          alltså sex cylindrar skjuter på fler ggr på ett(två) varv än fyra gör.
                          Det som inte dödar härdar.
                          Fiat Coupé 20v T -98

                          Comment


                          • #58
                            Togge

                            Det där såg ju bra ut..
                            Bara hoppas att det blir färdigt och att resultatet blir bra!
                            /Jimmy
                            mvh Jimmy Särås

                            0736-996 993

                            Comment

                            Working...
                            X