Litar på dig Jimmy ; )
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bytt till K&N-filter, TJOHOOOO!
Collapse
X
-
Särås: Borra några hål i en plastbit ska man väl klara av ganska lätt. ;-)
Man kanske ska prova.
En undran till förresten hur "tvättar" man dessa tvättbara luftfilter och hur ofta ungefär ska man göra det?På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
http://www.garaget.org/?car=63213
Comment
-
Köpte ett 4-tums basrörs-tratt på Biltema och satte på luftburken, istället för att borra hål. Ungefär som modden längst ned på den där länkade sidan. Lite mer punch utan extra oljud är resultatatet, om det nu är det man är ute efter.
Verktygen var endast rasp o limpistol. :-)
Comment
-
Originally posted by Frerik
Värmen har en viss betydelse, eftersom turbons funktion är att slå sönder luften så att det går att få in mer luft i motorn.
Jorå såatt såere sörru, /Fredrik/Mats Strandberg
Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
Alfa Romeo 75 Turbo -87
Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94
Comment
-
Vad mer vill du veta, är själv inget snille direkt men vet ungefär hur det funkar. Som sagt, ju mer luft in i motorn desto bättre går det (gäller inte alla bilar men de flesta).
Turbon är en propeller eller turbin rättare sagt, som med sin rotationshastighet och turbinblad slår luften i mindre "bitar" så att mer luft kan tryckas in i motorn.
Och till skillnad från en orginalluftburk kan ettt öppet filter ta in mer luft. Kall luft tar enligt fysikens lagar minde plats än varm luft. Har du aldrig märkt att bilen svarar bättre på gaspådrag på vintern än på sommaren?. Därför vill man skärma av luftfiltret från alla värmekällor i motorrummet, lämpligast är att bygga i Aluminium vilket aldrig får en het "punkt" utam blir jämnvarmt över hela ytan.
Vill du gå in på tekniska frågor så får jag be dig kontakta Turbocenter eller Turbotech.
/Fredrik/F/I/A/T/ Punto GT
Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.
Comment
-
Jag tror MaZ försöker få fram att luften inte "slås i småbitar" utan att den komprimeras.
Varm och kall biten har du rätt i. Turbon höjer trycket in i cylindrarna, därav mer luft i motorn.//Martin
Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
Åker - Cheva Transsport -01
Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
Såld - VW Golf 2,0 TDI -04
Comment
-
Martin: Touché...
Aluminium är annars direkt dumt att bygga avskämningar av eftersom det leder värme extremt bra, bättre att bygga i nåt isolerande material. Nu lever jag iof inte som jag lär eftersom jag skall bygga en avskärmning i alu på min bil men det blir ingen vanlig aluminiumplåt utan den är uppbyggd ungefär som wellpapp, massor med luft i den alltså.
/Mats Strandberg
Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
Alfa Romeo 75 Turbo -87
Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94
Comment
-
Cylinderborr!
Originally posted by Dan the Man 13
Någon som testat detta:
http://homepages.tesco.net/~kaswalker/howto6.htm
Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 -07
Volvo V50 T5 -05
Comment
-
Re: Cylinderborr!
Originally posted by Alfaanders
Jag har idag borrat 6st 35mm hål i luftrenarburken! Vet inte om det gav dom 17 extra hästar "Die engländer" påstår att det ger, men.... VILKET LJUD!!!! Har en Panasonic CD-spelare med MDS basrör jag inte behöver längre....... :-)På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
http://www.garaget.org/?car=63213
Comment
-
Tummen mitt i h.....
Det var enkelt! Jag plockade bort filtret(4 skruv) och lossade sen själva "burken". Den sitter med tre skruv. Sen borrade jag sex st hål med ett 35mm cylinderborr. Snyggade till "hålkanterna" med en kniv och tog bort allt skräp som hamnat i burken. (Mycké plast bliré)
Sen plockades allt på plats!! Tog inte mer än en timme!!
Insugningljudet blir ganska påtagligt..... Och dumpen pyser riktigt najs!! :-)Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 -07
Volvo V50 T5 -05
Comment
Comment