Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytt till K&N-filter, TJOHOOOO!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Litar på dig Jimmy ; )
    /F/I/A/T/ Punto GT
    Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.

    Comment


    • #17
      Hur som helst så funderade jag ett tag att ha filtret så långt ner man kunde komma i motorrumet men det är så jävla mycket ivägen...
      /Jimmy
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #18
        Jag funderade på att bygga en böj och få in det mellan batt och lyset
        /F/I/A/T/ Punto GT
        Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.

        Comment


        • #19
          Någon som testat detta:
          http://homepages.tesco.net/~kaswalker/howto6.htm
          På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
          http://www.garaget.org/?car=63213

          Comment


          • #20
            Dan the Man 13

            Jo Pär C har gjort nåt sånt om jag mins rätt..
            /Jimmy
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #21
              Särås: Borra några hål i en plastbit ska man väl klara av ganska lätt. ;-)

              Man kanske ska prova.

              En undran till förresten hur "tvättar" man dessa tvättbara luftfilter och hur ofta ungefär ska man göra det?
              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
              http://www.garaget.org/?car=63213

              Comment


              • #22
                Tänkte på coupens huv vet nån va den väger ? lär va rätt tung .. skulle va sjysst och ha den i plast.

                [edit] eller kolfiber.
                Fiat Coupé Turbo
                Fiat Uno Turbo
                Lancia Delta Evoluzione 1

                Comment


                • #23
                  Köpte ett 4-tums basrörs-tratt på Biltema och satte på luftburken, istället för att borra hål. Ungefär som modden längst ned på den där länkade sidan. Lite mer punch utan extra oljud är resultatatet, om det nu är det man är ute efter.

                  Verktygen var endast rasp o limpistol. :-)
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Frerik
                    Värmen har en viss betydelse, eftersom turbons funktion är att slå sönder luften så att det går att få in mer luft i motorn.
                    Jorå såatt såere sörru, /Fredrik
                    Det där låter intressant Fredrik, kan du utveckla resonemanget lite?
                    /Mats Strandberg

                    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                    Alfa Romeo 75 Turbo -87
                    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                    Comment


                    • #25
                      Vad mer vill du veta, är själv inget snille direkt men vet ungefär hur det funkar. Som sagt, ju mer luft in i motorn desto bättre går det (gäller inte alla bilar men de flesta).
                      Turbon är en propeller eller turbin rättare sagt, som med sin rotationshastighet och turbinblad slår luften i mindre "bitar" så att mer luft kan tryckas in i motorn.
                      Och till skillnad från en orginalluftburk kan ettt öppet filter ta in mer luft. Kall luft tar enligt fysikens lagar minde plats än varm luft. Har du aldrig märkt att bilen svarar bättre på gaspådrag på vintern än på sommaren?. Därför vill man skärma av luftfiltret från alla värmekällor i motorrummet, lämpligast är att bygga i Aluminium vilket aldrig får en het "punkt" utam blir jämnvarmt över hela ytan.
                      Vill du gå in på tekniska frågor så får jag be dig kontakta Turbocenter eller Turbotech.
                      /Fredrik
                      /F/I/A/T/ Punto GT
                      Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.

                      Comment


                      • #26
                        Jag tror MaZ försöker få fram att luften inte "slås i småbitar" utan att den komprimeras.
                        Varm och kall biten har du rätt i. Turbon höjer trycket in i cylindrarna, därav mer luft i motorn.
                        //Martin
                        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                        Åker - Cheva Transsport -01
                        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                        Comment


                        • #27
                          Martin: Touché...

                          Aluminium är annars direkt dumt att bygga avskämningar av eftersom det leder värme extremt bra, bättre att bygga i nåt isolerande material. Nu lever jag iof inte som jag lär eftersom jag skall bygga en avskärmning i alu på min bil men det blir ingen vanlig aluminiumplåt utan den är uppbyggd ungefär som wellpapp, massor med luft i den alltså.

                          /Mats Strandberg

                          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                          Alfa Romeo 75 Turbo -87
                          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                          Comment


                          • #28
                            Cylinderborr!

                            Originally posted by Dan the Man 13
                            Någon som testat detta:
                            http://homepages.tesco.net/~kaswalker/howto6.htm
                            Jag har idag borrat 6st 35mm hål i luftrenarburken! Vet inte om det gav dom 17 extra hästar "Die engländer" påstår att det ger, men.... VILKET LJUD!!!! Har en Panasonic CD-spelare med MDS basrör jag inte behöver längre....... :-)
                            Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 -07
                            Volvo V50 T5 -05

                            Comment


                            • #29
                              Re: Cylinderborr!

                              Originally posted by Alfaanders

                              Jag har idag borrat 6st 35mm hål i luftrenarburken! Vet inte om det gav dom 17 extra hästar "Die engländer" påstår att det ger, men.... VILKET LJUD!!!! Har en Panasonic CD-spelare med MDS basrör jag inte behöver längre....... :-)
                              Var det så löjligt enkelt som det verkar? Och vad händer med ljudet? ;-)
                              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                              http://www.garaget.org/?car=63213

                              Comment


                              • #30
                                Tummen mitt i h.....

                                Det var enkelt! Jag plockade bort filtret(4 skruv) och lossade sen själva "burken". Den sitter med tre skruv. Sen borrade jag sex st hål med ett 35mm cylinderborr. Snyggade till "hålkanterna" med en kniv och tog bort allt skräp som hamnat i burken. (Mycké plast bliré)
                                Sen plockades allt på plats!! Tog inte mer än en timme!!
                                Insugningljudet blir ganska påtagligt..... Och dumpen pyser riktigt najs!! :-)
                                Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 -07
                                Volvo V50 T5 -05

                                Comment

                                Working...
                                X