Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felsöka abs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felsöka abs?

    Hej är det någon som har nån bra ide varför abs:en inte funkar på min fiat croma 1988?
    räcker det att en givare vid något hjul pajat för att inget ska funka?
    nu är det så att abs:lampan lyser och absfunktionen är stendöd.

    mvh tommy
    tommy

  • #2
    Ja det räcker att en givare bråkar så är hela systemet ur funktion.
    Kolla jord punkterna som finns i varje hörn.Gör rent och smörj in med koppar fett.
    // Anders

    Comment


    • #3
      Du kan testa att dra ut alla givarna och se om lampan slocknar. Om den gör det kan du sätta i en i taget för att ta reda på vilken som är trasig när lampan börjar lysa igen. Svart sladd med gul sladdkontakt som du hittar vid uppe vid fjäderbensfästet fram och under mattan vid hjulhusen bak.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Kolla så att spelet mellan kransar och givare (vid alla hjul) inte är mer än någon millimeter. (vet nån exakt vad det bör vara?)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Kolla så att spelet mellan kransar och givare (vid alla hjul) inte är mer än någon millimeter. (vet nån exakt vad det bör vara?)
          Genom att rycka en givare i taget får man reda på vilken man ska kolla.

          0,3 - 1,05 fram
          0,2 - 1,15 bak
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            tackar!
            jättebra tips ska testa detta!

            mvh tommy
            tommy

            Comment


            • #7
              Har kollat lite på detta nu och även bytt en trasig givare höger bak!
              Har mätt upp alla givare kollat avstånd till kransen mm allt ok har även testat att tvångsköra absmotorn och den fungerar
              abs funktionen är dock fortfarande stendöd!javascript:smilie('')
              frown
              abslampan lyser den med,man kan släcka den genom att koppla bort alla givare utom vänster bak då släcks den så det verkar ju vara givarfel men alla funkar ju
              även kollat oxid glappkontakt mm
              man kan ju förstå varför förra ägaren tog bort abskontrollampan!

              mvh tommy
              tommy

              Comment


              • #8
                Bilprovningen är mycket observanta på om man tar bort lampan. Det dom kollar är nämligen att den lyser och sedan släcks efter några sekunder. Nåt bromstest görs inte för att testa ABS-funktionen.
                Du har naturligtvis kollat säkringar och ev. reläer till ABS elektroniken. ABS-boxen kan naturligtvis vara trasig.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Jag vet att den är besiktigad i många år med helt bortagen abslampa
                  Det var först när jag köpte den som jag satte dit lampan för jag tänkte fixa abs
                  bromsarna på den
                  Det är ju klart bättre att koppla bort givarna för då lyser ju lampan på tändning och slocknar när man startar bilen

                  jag låter nog absprojektet vila ett tag nu så kanske man kommer på nåt

                  tack så länge!
                  tommy

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TurboB
                    Bilprovningen är mycket observanta på om man tar bort lampan. Det dom kollar är nämligen att den lyser och sedan släcks efter några sekunder. Nåt bromstest görs inte för att testa ABS-funktionen.
                    Du har naturligtvis kollat säkringar och ev. reläer till ABS elektroniken. ABS-boxen kan naturligtvis vara trasig.
                    Volvotricket är att koppla den till oljetryckslampan !
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #11
                      Har gjort rejäla framsteg idag med absbromsarna
                      jag utredde ett annat elfel då jag hittade ett relä med lite avbrända trådar i
                      jag lödde ihop dom och nu funkar otroligt nog absbromsarna viserligen bara i ca 100 m sen börjar lampan lysa igen men det är första gången jag fått pedalen att vibrera överhuvudtaget så nu löser det sig nog
                      verkar trots allt vara nån givare som ballar ur när bilen börjar komma upp i lite fart

                      mvh tommy
                      tommy

                      Comment


                      • #12
                        på min croma var det

                        Hej på min croma var det kabelbrott i höger fram ! så kolla alla kablarna 2 ggr lurigt fel sådant men en kopplar man en ohm mätare på givarna och snurrar på hjulen och den pendlar så brukar dom vara hela // funkade för mig
                        F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                        saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                        punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                        131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                        Comment


                        • #13
                          Kolla kablarna i hjulhuset. Mät dem samtidigt som du rör på dem så kan du upptäcka ev. kabelbrott.
                          Click here to visit Raceitaly
                          ______________
                          Fiat Coupe 20VT Plus -99
                          Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                          Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                          Acura Legend 3,2l V6 -91
                          SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                          "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                          Murphy´s law.

                          Comment

                          Working...
                          X