Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kran-olja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kran-olja

    Är det någon är som har någon uppfattning om vad det brukar vara för olja hos verkstäder? Alltså den som alltid används? Var och bytte på coupen och de hällde i från en himla praktisk pump från taket. Tycker att det verkar konstigt om det är helsyntet som kommer ut från den eftersom en annan verkstad jag besökt inte ens har helsyntetisk olja (eller om de bara inte ville hälla det i min bil)? Borde man ringa och kolla med verkstaden?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    quaker state helsyntet

    har de där jag servat min.. De häller väl i vad som står att de ska hälla i.. iaf på auktoriserade fiat verkstäder?
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      På min första service med punton åkte det ner mineral olja, från auktoriserad fiat-verkstad. Sedan dess går den på QuakerState 4X4 semisyntet, för att jag sagt att det inte skall ner mineralolja i turbo-motorn.
      Och verkstäder har väl stor-förpackning av den vanligaste oljan de brukar hälla i, antar jag. Är det i så fall en helsyntet? Jag tror inte det (därför jag undrar här), men å andra sidan är jag en hemsk kund som inte litar på någon vad gäller mina bilar..... Personligen skulle jag aldrig vilja ha i helsynt av misstag i en gammal motor som gått på mineralolja. Borde väl vara som att be om rasad motor?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        å andra sidan kan man ju anta att det är mest nyare fiat/alfaromeo som lämnas in för oljebyten och då har de kanske verkligen helsyntet på stor-förpackning :-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Finns det någon anledning att inte använda helsyntetisk olja? Visst är den dyrare men det är ju ändå den i särklass viktigaste punkten för att en motor ska må bra. Det här med att gamla motor skulle rasa av helsyntet känns mest som en myt. Jag har aldrig fått något bevis på att så skulle vara fallet. Kan tänka mig att riktigt gammal och "smutsig" motor skulle kunna bli så pass ren av helsyntet så att den blir otät. Det beror ju mer på en dåligt servad motor än att helsynteten skulle vara skadlig.

          Har bara använt helsyntet i mina bilar. Den har iaf inte orsakat problem. (Ritmo, X1/9, barchetta och Coupé)
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment


          • #6
            yeee

            nu blev jag nervös! Jag är tvärtom.. litar helt aningslöst på mekarna, har bara sett att det varit något dyrt, och i efterhand kollat vad de hällt i :P Skönt att det bara går ner en 2-3 liter i min .
            J-igt oseriöst e d iaf att skita i vad som ska ner!
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Tja jag tror iofs att en 131-motor från -75 som gått säg 30000mil med mineralolja, inte mår så bra av att få tunn Castrol Racing (eller vad den heter nu) 5W-60.
              Det blir nog ganska skallrigt i lagren! :-/
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Det var precis det jag menade, att syntet borde lösa upp gammal smuts i cylindern så hade jag en gammal bil som rullat länge med mineral hade jag inte vågat byta upp mig. Annars kan inte jag heller se varför man inte skall ha helsyntet.... Jag undrar bara om det borde vara hel-syntet en verkstad använder som standardolja till alla sina oljebyten på alla bilar. Jag trodde inte det, men jag brukar ju i och för sig ha fel....
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Har en kompis som jobbar/jobbat som mekaniker på V***o och Fårrd. Där är det iaf inte helsyntet i tappkranarna. Kunden måste säga till om de vill ha helsyntet (om det inte står i manualen att motorn kräver helsyntet).
                  Stilo & GSXR1000 Race

                  Comment


                  • #10
                    för en massa år sen

                    Nån som minns Teknikens värld s vinterskott "snålmusen" (sunkig gammal R5:a)? Den körde de på skitseg Harley-Davidson olja de kom över billigt, och den gick mkt bättre! (när oljan väl blivit flytande får man anta..)
                    Nu ringde jag runt till en massa verkstäder och frågade, och de allra flesta har en delsyntet av känt märke (valvoline, quaker osv) som standard, sen är det upp till kunden att hojta till om man vill ha i något annat!
                    Så liggeretillverkaresom!
                    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                    http://fiatpanda.wordpress.com/

                    Comment


                    • #11
                      Vi har...

                      Shell och Quakerstate. Shell Helix plus10w-40 i faten, sen om kunden vill ha en dyrare eller billigare så är det bara att säga till. Den funkar utmärkt i alla bilar, men till prestandabilar så rekomenderar vi alltid en helsyntet eftersom dom(oftast) pressas bra mycket hårdare än standardbilar.
                      Sen så är en w60-olja tjockare vid höga oljetempraturer en t.ex w40 så man kan inte kalla dom tunna, så en 0w-60 är bara tunnare än en 20w-50 när motorn är kall.

                      Själv kör jag shell helix ultra 15w-50(Ferrari approved) i min fiat dock är den motorn totalt genomgången för 300mil sedan
                      Last edited by MikaelR.; 8 October 2002, 10:57.
                      Pippigul 124SC -72

                      Comment


                      • #12
                        Syntetolja i sumpen

                        Vad oljan heter och vad den är för typ är inte det viktigaste. Utan det är klassificering av oljan man ska gå på. Men oftast så ligger de syntetiska oljorna i topp. Det finns en klassning som benämnes SJ och den senaste heter SH. Det finns även Europeiska klassningar. Kolla om din Olja uppfyller SH normen. Det står på baksidan. SJ märkningen kom 1996 och betydde bl.a att det fanns Zink som tillsats( smörjning av kamaxlar). 2002 kom SH oljorna. Dagens oljor är så mycket bättre än de äldre oljorna och det beror mycket på tillsatserna. Personligen så har jag funnit att Mobil 1 helsyntet och Q8 F1 är bland de allra bästa oljorna. Läser man alla tekniska data så kan man relativt snart ranka oljorna. Helsyntet är till 90% det bästa valet. Välja rätt olja gör man med teknisk kompetens inte med tyckande. Till en gammal sliten motor väljer man inte dyr helsyntet(rinner rakt igenom). Men renovera du den så bör man överväga helsyntet.
                        Regards
                        lenel
                        Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                        Comment


                        • #13
                          Syntet i sumpen

                          Ursäkta jag skrev fel i mitt inlägg. Det ska givetvis vara SK inte SH. SK kom 2002 och SH klassningen någon gång på 80 talet.
                          Regards
                          lenel
                          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                          Comment


                          • #14
                            Helt rätt lenel...

                            Ett tillägg bara är att dessa krav är minimikrav som ställs sen är jag övertygad om att dom stora bolagens oljor är bättre än t.ex en biltema helsyntet som klarar klassificeringarna.


                            Edit: Sen såg jag att Q8 hadde en olja som uppfyllde API SL
                            Last edited by MikaelR.; 8 October 2002, 12:17.
                            Pippigul 124SC -72

                            Comment


                            • #15
                              Syntet i sumpen

                              Nu börjar vi diskutera de rätta sakerna. Biltillverkarna ställer krav som oljefabrikanterna kan betrakta mer eller mindre som minimikrav. Därför är gamla kända märken i topp för de ligger lite före en del andra i utvecklingen. Det som jag brukar titta på är bl.a. viskositetsindex (inte 10-40 benämningen för det är något annat) och värmetalet. Det första är förmågan att tåla höga tryck (lager och kamaxelnockar). Det andra är vid vilken temperatur koksar oljan. Dessa egenskaper är viktiga för en racemotor med även för den sportiga föraren. Behöver jag tillägga att mobil 1 och Q8 F1 liggger bra till här. En annan bra olja som vad jag vet inte säljs i Sverige är Amsoil.
                              Regards
                              lenel
                              Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                              Comment

                              Working...
                              X