Announcement

Collapse
No announcement yet.

köpa en stilo!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • köpa en stilo!!!

    hej funderar om någon vet lite mer hur en stilo är att köra & äga ??
    5d 1,8 !! 2002 års modell
    provade en sådan idag och tyckte att den var lite slö spelade ingen roll om man växlade ner den varvade lite mer bara och högt vägljud ? ska dom vara så ?

    Känns lite skumt att det är skönare att åka croma turbon som är väldigt gammal!!

    (frugans brors golf gti 1,8 20v t 99 är inte så dum att åka i men är inte sugen på att åka sådant !!
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

  • #2
    Du måste ha skrivit/provat fel, Stilo 2,4l Abarth är det du ska ha.
    Hör med granfinale här på forumet, han plockade upp en riktigt fin ifrån Tyskland nyligen.
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • #3
      Jag har kört runt mycket i en 1.8 Dynamic Stilo och kör den lite ibland idag också men håller med dig den är ingen raket väldigt slö under 3500rpm lite bättre över men inte så spännande.

      Tycker även att den är mjuk i fjädringen. Hög vägljud beror nog på däcken min är inte så farlig ändå. Funkar bra för längre resor dock och är väldigt rymlig i baksätet men på bekostnad av bagageluckan.

      Äga den är inte så dyrt, tror att helförsäkring ligger på ca 6000kr/år i Stockholm.

      Men en Stilo Multiwagon kan kanske vara något istället?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        abarth

        hmm jo har sneglat lite på sådan men hur är då bränsle förbrukningen på en sådan då ?
        kan man åka billigt och ändå ha pulver under huven när det gäller !!! :-)
        vill ha en bil med bra komfort/och inte hopplös vid omkörningar och inte dra bensin som en v8
        F:finns I:ingen A:annan T:turbo

        saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

        punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

        131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

        Comment


        • #5
          Re: abarth

          Originally posted by Mange t
          hmm jo har sneglat lite på sådan men hur är då bränsle förbrukningen på en sådan då ?
          kan man åka billigt och ändå ha pulver under huven när det gäller !!! :-)
          vill ha en bil med bra komfort/och inte hopplös vid omkörningar och inte dra bensin som en v8
          Kan svara på 1.8... När min far kör runt i den drar den 7.9 - 8.0 liter/100km blandad körning enligt färddatorn. Jag kommer inte under 9 liter. Längre resor med farthållare brukar hålla förbrukningen nere.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            garage eller nyare bil

            ja man får fundera lite hur man skall göra. Funderar på nyare bil eller bygga garage hemma på tomten så man slipper hyra ett !!
            F:finns I:ingen A:annan T:turbo

            saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

            punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

            131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

            Comment


            • #7
              har du funderat på dieseln?
              Där får du tryck och en förbrukning under 0.6

              fast en fet skatt iofs..
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Kör man mycket så spelar skatten inte så stor roll. Det är rätt lätt att kolla när diesel blir lönsammare än bensin. Bara att slänga upp ett Excelblad med nödvändig info
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  skatten skulle upp på diesel 50öre??

                  Tror att det blir dyrare att åka diesel snart iaf med detta styre vi har !!! fast dom är renare än vad man tror. Frugan åker mest i stan med croman som vi har nu. Man kanske ska köpa en nyare brava 1,6 5d åt henne den gick bättre än stilon 1,8 5d jag och hon var och provkörde ?varför vet jag ej men rykten jag har hört så är stilon begränsad på effekt pga avgasvärden (dock ej säker på det men med ett chip så skulle den öka ca 30 hk och dra mindre bensin fast så låter det med allt OLW ande. jag skulle mycket väl kunna åka tdi men man får massa bensin för ca 5-6000:- kr i skatt
                  F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                  saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                  punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                  131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                  Comment


                  • #10
                    Dieslar verkar i regel också ha kortare serviceintervall. Definitivt värt att ta med i beräkningen... Servade just meganen för andra gången (3000 mil), kostnad 4 500 kr.
                    Har vart sugen på diesel privat också, men ärligt talat skulle jag nog räkna både en och två gånger innan jag slår till. Regeringen lär väl dessutom inte ge sig föränn diesel är minst lika dyrt som 95.

                    Comment


                    • #11
                      Nä precis, varför i h...te höjer man nu dieselskatten med 55 öre /liter när man först ger skattelättnader för dessa bilar med partikelfilter, de verkar göra vad de känner för helt utan logik....
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Inte för att jag är blå, men skatten på bensin ska ju också höjas, men inte lika mycket som för dieseln. Sen skulle bilskatten sänkas för dieselbilar, kanske var det för bensinbilar också? Detta tycker jag i princip är rätt, det är dieseln som ska beskattas istället för att dieselbilen beskattas till förbannelse.
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          varför vill du ha högre skatt på diesel johannes, har haft lite diskussioner om just det där. Det är ju koldioxidbaserad utsläppsnivå vi vill ha på moderna bilar med partikelfilter. I de är diesel bra mycket mer effektivt som bränsle.
                          Störst skillnad blir det ju på större bilar, men även på Grande Punto verkar skillnaden vara märkbar, från ca 0.57 med bensin, med diesel 0.45 per mil. Den har ju också partikelfilter. Men för att det ska löna sig att köpa dieseln måste man åka några mil.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Man behöver inte åka så rackarns långt längre, för att en mindre/normalstor (punto/stilo) bil ska löna sig.
                            Ett litet exempel: 1500 mil i Fiat Stilo 1.8 vs 1.9 JTD.

                            1,8:an drar enl. bilfakta.se 8.1 l/100km.
                            1215 liter bensin a 11,74 = 14264 kr
                            skatt: 1770 kr/år
                            totalt: 16034 kr

                            1,9 JTD drar 5,4l/100 km.
                            810 liter diesel a 11,04 = 8942 kr
                            skatt:5770 (enl. gamla viktnormen. Med pf och nya normen hade skatten blivit lägre. en croma JTD ligget t.ex på 4462kr/år)
                            totalt: 14712 kr

                            Som ni ser är det förbrukningen som är själva grejen, trots att det bara skiljer 70 öre i pris.
                            Det går dock ofta att hitta diesel neråt 9 kr. bla på JET.
                            Sen kan man fråga sig vad regeringen hittar på nu när dieselmarknaden stegrar. klart de inte vill missa sköna skattpengar från bensinpumparna...
                            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                            http://fiatpanda.wordpress.com/

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Micke C
                              Dieslar verkar i regel också ha kortare serviceintervall. Definitivt värt att ta med i beräkningen... Servade just meganen för andra gången (3000 mil), kostnad 4 500 kr.
                              Nej, det är ingen regel.
                              Peugeot 307 diesel har exempelvis 3000 mil serviceintervall. Att Mégane har 1 500 mil beror på partikelfiltret som har en annan konstruktion än Peugeot och den konstruktionen gör att oljan behöver bytas oftare, så vanlig service är var 3 000 mil även på Mégane diesel, men det är byte av olja var 1 500 mil.

                              Dieselbilar har högre andrahandsvärde än bensin, jag tror definitivt mer på diesel i framtiden än bensin.

                              Min mor har precis bytt från en 2.0 - 138hk Peugeot 307 bensin till en 307 diesel på 1,6l 110 hk hon tycker den lilla dieselmotorn är mycket snabbare, har mer kraft vid omkörningar, och dessutom drar mycket mindre bränsle. För henne är det ren vinst att köra diesel jämfört med 2,0 bensinaren.

                              Fiats dieslar är ju dessutom minst lika bra som de franska, så diesel - absolut ett bra val.

                              Comment

                              Working...
                              X