Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrem ? GM kusin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kamrem ? GM kusin

nån som känner till detta !

Efter lördagens artikel om kamremsbyte på Opel Astra har flera Astra-ägare hört av sig. Opel smyger med beskedet att kamremmen måste byta efter halva den tiden som serviceboken föreskriver. Under tiden riskerar Opelägarna att motorn skär.

Ang Fiat !!! Byte efter 12000 mil blir 8000 mil eller innan det, vad händer då med ägandekostnader ! ?

Fiat for FUN

kamrem

Ställde själv en fråga här i forumet om vad som gäller. Har läst både 11 000 och 12 000 mil för kamrembyte.

Dock så sa någon här att det är 8 000 mil som gäller vilket verifierades av FIAT. Beror tydligen på vårt kalla klimat !!!

Sen var jag i Tyskland nu helgen och frågade vad 8 000 mila service skulle kosta, ca 300 euro blev svaret. Däremot kostar 11 000 milaservicen 1000 euro och det är då man byter remmen i tyskland. Kan garantera att det var lika kallt i Tyskland som hemma i sverige.
    Nicklas
    Fiat Coupé 20VT-LE -1999, No 922

Comment

tacka vet jag stötstänger!

Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

Comment

Pratade med "min" verkstad om det där en gång och de sa att det var p.g.a. motorras i tyskland som de ändrade intervallen, först ner till 10 000 mil, vilket inte hjälpte och sedan ner till 8000 mil. Lite lustigt....
        Dessutom vill de byta kamrem på alla fiat-bilar vid 8000 mil! Kanske skall vänta till 11 000 mil i alla fall :-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

vänta med bytet

Skulle nog inte rekommendera att vänta med bytet. Kan bli dyrt som f-n.

Fick ett kamremsras på min Renault 16 v och det ville verkstaden ha 25 000 för. Vågar inte tänka på vad det kostar på en coupe turbo.
          Nicklas

Comment

Tja, en PuntoGT då? Verkar ju bara vara här i sverige som det skall bytas kamrem vid 8000 mil. Dessutom har man ju maskinförsäkring, men den kanske inte gäller om man inte byter enl. vad verkstad säger, service-boken säger ju trots allt 12000 mil. Ny motor för 5000spänn vore ju inte fel :-)
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Undrar bara vad som händer med dina skadefria år, novisen? ;-)
              Vad är det här för snack? 8000mil gäller för alla nya Fiatar, överallt! Tyskland oxå.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

Per, man kan ju alltid byta bolag och låtsas att det regnar :-)
                Allvarligt, jag förstår inte riktigt hur det där funkar. IF höjde min premie efter fågelkrocken jag hade, men jag har pratat med länsförsäkringar och de påstår att det inte skulle påverka min premie (öka den summa som skall betalas till försäkringsbolaget) om det blir fel på maskinen eller om man krockar med fåglar. Fast det frågade jag IF också, och premien höjdes inte, utan rabbaten sänktes.... Snacka om att märka ord!

Comment

Typiskt IF, det är ju det dyraste bolaget.

IF = Helf Punto 60 4000:-
                  Aktsam = Helf Punto 60 2360:-
                  Länsförs = Helf Punto 60 2490:-

Full Bonus o körsträcka 1500 mil/år .. småstad
                  Bolagen väljer ju sina kunder !!
                  Men det låter på dem som kunsumenten har större valfrihet, jovisst mellan pest eller kolera ;-)

HAHA !
                  Fiat for FUN

Comment

Originally posted by per
                    Undrar bara vad som händer med dina skadefria år, novisen? ;-)
                    Vad är det här för snack? 8000mil gäller för alla nya Fiatar, överallt! Tyskland oxå.
                    Det är möjligt att det gäller Tyskland också men då har vissa av märkesverkstäderna där inte fått information om det. Var själv inne på
                    CENTRO AUTOM.IN BERL.GMBH
                    Ollenhauerstr. 100
                    D 13403 Berlin

och där var det bara oljebyte vid 8000 mil.

Men skitsamma, själv blir det byte vid 8000.

Nicklas

Comment

Kamremsbyte coupe 20VT

Jag har förstått att det är 6000 mil eller 5 år som gäller numer. Min kamrem gick av vid 74000 mil. Kostade 32000 kr men då blev det ett nytt grenrör också. Det var den förre ägaren som drabbades och han hade skött all service perfekt på Italienska bilhuset i Stockholm. Jag snokade reda på fakturan och fick Torvalla bil som gjorde renoveringen att faxa över en kopia till mig. Jag tänker byta min kamrem var 4: e år (3000 mil) from med nu. Det är ett måste om man kört hårt i bland.
                      Regards
                      lenel
                      Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

Comment

Re: Kamremsbyte coupe 20VT

Originally posted by lenel
                        Jag har förstått att det är 6000 mil eller 5 år som gäller numer. Min kamrem gick av vid 74000 mil. Kostade 32000 kr men då blev det ett nytt grenrör också. Det var den förre ägaren som drabbades och han hade skött all service perfekt på Italienska bilhuset i Stockholm. Jag snokade reda på fakturan och fick Torvalla bil som gjorde renoveringen att faxa över en kopia till mig. Jag tänker byta min kamrem var 4: e år (3000 mil) from med nu. Det är ett måste om man kört hårt i bland.
                        Tror inte på 6000 mil / 5 år. Nedanstående svar fick jag från Italienska bil på kamremsfrågan

För kalla områden-dit Sverige räknas- skall kamremmem och balansaxelremmen med tillhörande löp och spännhjul bytas vid 80000 km service.
                        Nicklas

Comment

Kamremsbyte

Det var där jag frågade också och fick det svaret på 6000 mil eller 5 år. Jag frågade också Italauto i Skövde tror jag och fick samma svar där. Min kamrem gick vid 7400 mil och det var en äldre gentleman man som hade kört den. Tror inte han hade pressat bilen så hårt. Det råder tydligen oklarhet kring när man ska byta. Jag skulle inte chansa på byte vid 8000 mil.
                          Regards
                          lenel
                          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

Comment

Eller så är din bil importerad och har skruvad mätare? :-D
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

Comment

Re: Kamremsbyte

Originally posted by lenel
                              Det var där jag frågade också och fick det svaret på 6000 mil eller 5 år. Jag frågade också Italauto i Skövde tror jag och fick samma svar där. Min kamrem gick vid 7400 mil och det var en äldre gentleman man som hade kört den. Tror inte han hade pressat bilen så hårt. Det råder tydligen oklarhet kring när man ska byta. Jag skulle inte chansa på byte vid 8000 mil.
                              börjar nästan tro att det är som med försäkringar. Det blir olika svar från en gång till en annan när man ringer till firman/bolaget
                              Nicklas

Comment

Working...
                              X