Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dubbat eller odubbat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #17
    Efter en del avåkningar beroende på lätt bakvagn man kan läsa om här på forumet säger all logik att man ska ha dubbat då detta är det enda som greppar på isfläckar när man svänger.

    Mär man pratar om att det är 95% barmark och att man väljer däck efter det så är man fel ute enligt mig. Man dimensionerar altid efter värsta förhållandet.

    Tänk att bygga en bro som endast klarad 95% av den totala belastningen. Eller ett flygplan vars vingar endast klarar 95% av bärigheten.

    Man kan bara anpassa sin körstil så mycket innan yttre faktorer vinner.

    Inte kul att behöva panikbromsa på is utan dubbar som jag fick göra igår när två bilar smällde framför mig. Hade bra avstånd till bilarna framför men kunde knappt få stopp på bilen. Sen kom en 740 svajande i backsbegeln och fick väl stopp en halvmeter bakom mig.
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

    Comment


    • #18
      Dubbat. Bor ju i Västerhaninge och det ligger närmare en halvmeter snö här på sina ställen. På en del vägar består körbanan av packad snö som är glashal och man glider rätt bra där, även med dubbdäck..
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #19
        Var precis på LAGGA Gummiverkstad i Torslanda och fick mina Croma-vinterhjul riktigt balanserade (tjoho! inget fladder i dröghänget under låren längre).
        Jag passade på att fråga honom om fördelningen dubbat/odubbat. Ungefär hälften hälften enligt honom. Mest 60-plussare i Hisingetraktorer med dubbat och folk i min ålder (40) med odubbat om man skulle urskilja en trend.
        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

        Comment


        • #20
          Kommer köra både och

          Lancian odubbat
          Och volvo 745 dubbat

          Då jag brukar va ute å leka på isen så skulle jag hellre ha dubbat på lancian också..
          Lite jobbit i kurvorna om man trycker fullgas då vill den gärna går rak i sidled
          Fiat Croma 16v -95 (såld)
          Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
          Ford Mustang cab -71

          Comment


          • #21
            jag körde min barchetta en vinter på S+M däck i sthlm och det gick utmärkt.

            I sthlm går det rent generellt att ha odubbat tycker jag, men få är medvetna om att det krävs en lite mer defensiv körstil för att få det att funka

            Längre norrut skulle jag nog välja dubbat...

            Comment


            • #22
              Efter att ha får bakvagnskast på motorvägen efter att ha bytt fil Långsamt på motorvägen för 2 år sen i 70 Kilometer
              Kanten i mittsträngen var väl ca 2 cm is men det räckte för att bakvagnen skulle ta sitt spår o framvagnen dit man styrde

              3-4 kast innan bilen gick åt rätt håll igen !-----/\--/\--/\------->

              Så efter det blir det alltid dubbat !
              Samma år såg jag en statoil lätt lastbil BLÅSA av motorvägen i sidled 50 meter framför mig,, den bara vände sig o med arslet ner i diket..
              Längre fram körde en BMW om mig o lite senare stod samma BMW i diket med lamporna mot mig
              Då log jag faktiskt lite o tuffade på i 35-40 på isbelagd E6

              SKÅNSK isgata o packad is !
              3 dagar om året ,, men ena jäkliga 3 dagar att ta sig till jobbet !
              Fiat for FUN

              Comment

              Working...
              X