Announcement

Collapse
No announcement yet.

OOB jobbar lite på det trots allt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OOB jobbar lite på det trots allt!

    Har ju en Stilo från 02. Fick brev om en gratis åtgärd ang. fjädrarna fram. Kan tydligen hända saker om fjädern brister! Man jobbar lite på det trots allt, säkert med hjälp från nyrika Fiat , men ändå! Känns ändå lite bra att garanti/goodwill fungerar som det ska!!
    captainmorgan

  • #2
    Har fått samma brev... inte första gången man får ett brev. Sist var det om styrväxeln. Som sagt 2002 har lite barnsjukdomar

    Någon som vet hur de justerar fjäderbenet?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Alla ni som fått brevet: LÄMNA IN BILEN!

      Åker fjädern av så försämras köregenskaper och man kan få andra skador som man får betala ur egen ficka!

      På min Stilo hade fjädern hoppat av och skadats så man måste byta ut den. Extra kostnad!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Originally posted by 84jr0
        Alla ni som fått brevet: LÄMNA IN BILEN!

        Åker fjädern av så försämras köregenskaper och man kan få andra skador som man får betala ur egen ficka!

        På min Stilo hade fjädern hoppat av och skadats så man måste byta ut den. Extra kostnad!
        Venta nu. Får du betala får nått som orsakats av ett konstruktionsfel?
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Originally posted by TobbeC
          Venta nu. Får du betala får nått som orsakats av ett konstruktionsfel?
          Just så sa verkstaden... Jag tycker att det är fel har inte diskuterat med de mer eftersom jag inte hämtat ut bilen än.

          Inte första gången jag hamnar i tvist med verkstan angående just Fiaten. Man får alltid betala ur sin egen ficka verkar det som.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Ska tillägga att jag just pratat med GA och de är stenhårda som vanligt!

            Även om det framgår i brevet som berörda fick, att fjädern kan hoppa av fjäderbenet så täcker de inga skador som uppkommer eller som kan uppkomma om nybils garantin är ute.

            De ser inte detta som ett konstruktionsfel men åtgärden som görs är till att förhindra att däcket skärs sönder ifall fjädern hoppar av. Efter justeringen kan de inte garantera att det håller - sånt som händer sa GA ungäfär! Har inte brevet framför mig men har för mig att det stod konstruktionsfel i den. Någon som kan bekräfta?

            Dubbelmoral!

            Tack för det Fiat - konstigt att det går dåligt för Fiat Sverige?

            Säger inget illa om verkstan som håller på med min bil, de har sina direktiv och kan inte göra gratis jobb. Det är Fiat som skall faktureras!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Skrämmande... När jag hade Coupén inne på service sista gången var det en Stilo inne sammtidigt. På dem fick dom byta bakre balken pga. att den var så svårt rostskadad.

              Det lustiga var att jag nån vecka senare råkade på samma bil igen. Då på besiktningen. Den besiktades jämsides med min Alfa.

              Min Alfa från 88 gick igenom utan anmärkning och med berömm för det var så fri från rost i underredet. Stilon därimot hade sånna stora glapp i hjulagren att den fick nerslag.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Originally posted by TobbeC
                Skrämmande... När jag hade Coupén inne på service sista gången var det en Stilo inne sammtidigt. På dem fick dom byta bakre balken pga. att den var så svårt rostskadad.

                Det lustiga var att jag nån vecka senare råkade på samma bil igen. Då på besiktningen. Den besiktades jämsides med min Alfa.

                Min Alfa från 88 gick igenom utan anmärkning och med berömm för det var så fri från rost i underredet. Stilon därimot hade sånna stora glapp i hjulagren att den fick nerslag.
                Tidiga versioner av Stilon, fram till 2003 och då menar jag bilar tillverkade 2003, har ett antal problem, bl.a. med lacken och rostskyddet. Det är en trevlig bil men fan för alla fel som är irriterande och kostsama!

                Min tröskel blev omlackad 2 gånger och nu ska jag reklamera den än en gång för lacksläpp på samma ställe. TRE (3) GÅNGER PÅ SAMMA STÄLLE!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Jag kan inte klaga på min bil..1.8 Dynamic-02 . Visserligen inte gått så långt men bilar som står stilla har det inte så lätt heller ! Antingen blåser parabolen ner och landar på taket eller så rymmer grannens kor..med omlack som resultat! Annars gnisslande bromsar från Bosch och gnekande bakdörrar och en givare som ger felmeddelande( bytt en gång men ger fortfarande felmeddelande). Är MYCKET nöjd med bilen även om en ny Bravo eller Croma hade vatt mycket trevligt!!
                  captainmorgan

                  Comment


                  • #10
                    Venta nu. Får du betala får nått som orsakats av ett konstruktionsfel?
                    Men det är väl så här (GISSAR JAG)

                    Om man har fått ett brev där man blir uppmanad att lämna in bilen så förväntas man göra det snarast. Om man slarvar med detta och väntar för länge eller inte lämnar in alls så är det klart att Fiat inte kan hållas ansvariga.

                    I det fallet kan ju inte tillverkaren hållas ansvarig för eventuella merkostnader. Det är ju bilägaren som har slarvat.

                    Om det dock är så att de inte tar ansvar för något om man nu skulle boka tid o bilen pajar innan man hunnit dit så är det deras ansvar. Där borde de gå bet hos ARN.
                    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Adnarim
                      Men det är väl så här (GISSAR JAG)

                      Om man har fått ett brev där man blir uppmanad att lämna in bilen så förväntas man göra det snarast. Om man slarvar med detta och väntar för länge eller inte lämnar in alls så är det klart att Fiat inte kan hållas ansvariga.

                      I det fallet kan ju inte tillverkaren hållas ansvarig för eventuella merkostnader. Det är ju bilägaren som har slarvat.

                      Om det dock är så att de inte tar ansvar för något om man nu skulle boka tid o bilen pajar innan man hunnit dit så är det deras ansvar. Där borde de gå bet hos ARN.
                      Tiden bokades 1 vecka efter att brevet kom. Under tiden stod bilen i garaget, dvs kördes inte alls.

                      Man blev 1700kr fattigare i alla fall
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Jaha

                        Då är det som vanligt då.

                        Sorgligt !
                        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                        Comment


                        • #13
                          Tyvärr håller jag inte med er. Enligt ert sätt att se på det hade det varit bättre att OOB hållt käften och hoppats på det bästa!? Helt fel! Nu erbjuder dom en förbättring kostnadsfritt, kanske inte blir perfekt men det blir förmodligen bättre annars hade dom inte satt igång den här karusellen!
                          captainmorgan

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by captainmorgan
                            Tyvärr håller jag inte med er. Enligt ert sätt att se på det hade det varit bättre att OOB hållt käften och hoppats på det bästa!? Helt fel! Nu erbjuder dom en förbättring kostnadsfritt, kanske inte blir perfekt men det blir förmodligen bättre annars hade dom inte satt igång den här karusellen!
                            Jag är tacksam för att de informerar kunden och jag gör som de vill men om problemet som de skriver om redan skett så får de ersätta det eftersom det är fabrikationsfel.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Jag är tacksam för att de informerar kunden och jag gör som de vill men om problemet som de skriver om redan skett så får de ersätta det eftersom det är fabrikationsfel.
                              Fjädern har inte hoppat och gått sönder utan den har gått av först och sen hoppat från sin plats . MAO fjäder har gått sönder av utmattning .
                              Det denna kampanj ska hindra är att fjädern kan ramla av med trafikolycka till följd . Denna konstruktionsmiss finns på fler märken samt har eller haft återkallelse för att åtgärda (rover , cirtoen , honda etc ) Sen när det gäller rostskadan så verkar det mer vara lackverkstan som inte klarar av sitt jobb .

                              Comment

                              Working...
                              X