Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olle satsar Fiat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olle satsar Fiat...

    ...inte en dag för tidigt:

    http://www.automotorsport.se/olle-ol...-sverige/13496
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    De skulle ha satsat sen de tog över men inte mycket som har hänt. Scanauto har försvunnit. Torvalla Bil fick sluta sälja Alfa, de har fått tillbaka den såg jag.

    Efter lite snack om diverse garantier på Stilon så har jag tappat förtroende för OOB - de får kämpa lite extra nu.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Jag tycker de satsar hela tiden på Fiat, men problemet är ju att trots all reklam och alla kampanjer så står svensken kallsinnig. Fiat Bravo 1,4 Tjet med 120 hästar är bara 1 000 kr dyrare (listpris) än 5 dörrars Peugeot 308 med 120 hästars 1,4 - så prisnivån motsvarar de franska konkurrenterna.

      Problemet med Fiat är att det betyder småbilar i Sverige, och svensken köper knappt några småbilar. I klassen över småbilarna, så har Fiat ingen trovärdighet i Sverige. Stora Fiat har alltid floppat i Sverige. Största Fiaten som sålde bra här var Ritmon. Efterföljaren Tipo floppade. Bravo/Brava gick sådär. Stilon floppade.

      Croman är en fantastisk bil som säljs till bra priser här, men eftersom det står Fiat på bilen så vill svensken inte ha den. Förra Croman floppade också här.

      Att Pandan floppar förstår jag, men Grande Punton borde kunna sälja bättre än den gör. Den har ju lyckats rätt bra i tester mot sina franska konkurrenter också.

      500:an kan vara den imagebooster som Fiat behöver i Sverige och det är helt klart på den som krutet nu bör läggas.

      Alfa Romeo är ett sorgebarn, och det beror på att OOB försöker sälja det som ett prestige och premiummärke genom att enbart ta in de dyrare varianterna, och svensken vågar inte köpa märket när det kostar som Audi eller BMW.

      Comment


      • #4
        Originally posted by RolandM
        Jag tycker de satsar hela tiden på Fiat,.
        Håller me.
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Jag ser massor av Aygo, C1 och Peggo 107 så visst säljs det småbilar. I alla fall i Götet
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Jag ser massor av Aygo, C1 och Peggo 107 så visst säljs det småbilar. I alla fall i Götet
            De säljs därför att de släpper ut mindre än 120 gram Co2 och därmed klassas som miljöbilar och får förmåner. Utbudet av små bilar är stort på marknaden, men den som säljs är samma bil som säljs av tre tillverkare.

            Hur många Matiz finns det, Kalos, Atos, Kia Rio, hur många Citroën C2 säljs det? Hur många Ford Ka? Och Opels minsting den sålde ju så bra i Sverige så de tog bort den ur marknaden och kvar finns endast Corsa. Hur var det nu med Seat och Volkswagens minstingar, den där som såg ut som en halv Polo som vart inkörd i en vägg? Lupo och Fox hette den från VW.

            Panda med bensinmotor är inte klassad som mijöbil.
            Dieseln är det, men det är ingen som köper diesel i den minsta klassen. Renault ska göra ett nytt försök med Twingo senare i år, men jag tror den blir en flopp i Sverige.

            Nä, för att en småbil ska lyckas här så ska den ha något. Antingen vara miljöklassad till bra pris (107/Aygo/C1) eller vara en "designikon" - som Minin. Mot Minins marknad och kundkrets tror jag absolut att 500:an kan göra en inbrytning, den är tillräckligt speciell för det.

            Comment


            • #7
              I Autocar har Pandan legat etta på listan över bästa småbilar i över ett år..
              I Sverige har folk inte fattat, bl.a för att Olsson inte satsat på den. Och VARFÖR tar de inte in Panda 100HP...
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                I Autocar har Pandan legat etta på listan över bästa småbilar i över ett år..
                I Sverige har folk inte fattat, bl.a för att Olsson inte satsat på den. Och VARFÖR tar de inte in Panda 100HP...
                Som student inom området så är ju problemet uppenbart.
                Produkterna är det inte fel på om de varit framgångsrika runt om i Europa.
                Är det för att folk inte har öppnat upp ögonen för produkten så beror det på att General Agenten i det här fallet O O (som verkar vara nån hobbyverksamhet) inte har satsat på att varken promota produkten/erna eller ens att investera i en marknadsundersökning bland tänkbara kunder.
                Problemet ligger i att Olle Olsson har en totalt felaktig marknadsfilosofi iomed att de försöker göra det bekvämt för sig själva genom att välja att INTE satsa på de företagen som de representerar.
                Det är ett prakt exempel på ett Internt drivet företag som inte vill att marknaden ska driva företaget utifrån vad folk efterfrågar. Man sätter sig själv före kunderna och nöjer sig med det status-quo som råder.
                Jag personligen tror starkt på att Panda/Punto och hela Fiat familjen skulle kunna ha mer marknadsandelar om Fiat hade haft en annan generalagent som verkligen satsar på företaget.
                Om Volvo har gått från ett svensson märke till ett snart Premium märke så borde Fiat med de senaste lanseringarna kunna lyckas i Sverige också.
                Även om man inte kan spekulera genom jämförelser så vet nog alla inom motorbranschen att Fiat borde ha mycket mer marknadsandelar än vad de har idag.
                Att man sen vill hävda kvalitebrister som orsak till det ser jag som en dålig ursäkt, kolla bara på Mercedes till exempel. Kvalitetsbrist har du där.
                Folk har fått det intrycket de har om Fiat genom att ha ett skit företag i ryggen som "backar upp" Fiat.
                Sen om man tycker att priset på Fiat är omotiverat högt får man ha i åtanke på att Sverige har en moms på 25% mot övriga länder i Europa som kan ha mindre.
                Med den nya 500 så borde Fiat verkligen slå igenom här i Sverige också.
                Sen får man fråga sig själv också, vad är Fiat för märke egentligen?
                Premium eller budget märke?
                Vad får man för pengarna?
                Detta är sånt som jag tycker att General agenten borde satsa på att klara upp för potentiella kunder.

                Satsa på flera motoralternativ och flera bilmodeller.
                Gör allt som krävs för att matcha varje marknadssegments efterfråga och satsa på att promota märket som en enhet så ska ni se att de kommer o bli väldigt framgångsrika.
                Tänk på att Toyota var i samma sits när de satsade på sina billiga kvalitetsbilar. En bra strategi framtills alla andra började med det.
                Vägen ut för Toyota var en enorm marknadsundersökning som resulterade i Yarisen som senare blev Car of the year.
                Resultatet innebar även att Priusen tillverkades och alla vet hur "miljövänlig och grön" (o allt vad det sägs..) den är.

                Blev ett långt och delvis flummigt inlägg, får skylla på klockan och hoppas att ni iaf förstår på ett ungefär vart jag vill komma.

                Comment


                • #9
                  Jag börjar även se nya Punto i stan. Så visst finns det småbilar
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Ligger mycket i det du säger tycker jag, Ary..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Om man nu ska satsa så måste ju hela modellprogrammet hit! Seidici t.ex ska ju hit nu när Suzukin inte ska säljas genom OOB. Fler motoralternativ, iövriga europa finns Bravo diesel med den mycket snyggare sportinredningen osv osv Olika paket är nog bra men nu har man inte mycket att välja på!! Sen ska vi väl inte bara klaga!!!?? OOB HAR JU FAKTISKT GJORT ETT VAL INFÖR FRAMTIDEN! Valet av Fiat och Alfa visar väl med all önskvärd tydlighet att dom håller väl så bra teknisk kvalite som jappsen! Dessutom ett MYCKET bredare modellprogram och en TOTALT överlägsen design!! Forza Italia!!
                      captainmorgan

                      Comment


                      • #12
                        Amen
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Problemet ligger i det att OOB tar hit 50 000 bilar av samma modell och det är de man vill kränga iväg. Alla vill inte ha likadan bil och då blir de stående i hamnen och ruttnar.

                          Man vill inte ha en bil som stått i hamn i mer än 6 månader. Att ta in bilar efter önskemål är dyrt visst och man får vänta, hellre det än att få en bil som stått längre.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Hade ju varit bra om det blivit 50000... ! Precis det jag är ute efter!!
                            captainmorgan

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by captainmorgan
                              Hade ju varit bra om det blivit 50000... ! Precis det jag är ute efter!!
                              det är även sånt som gör att fiat får det låga andrahandsvärdet som det.
                              Dessutom, vem vill ha en bil som finns i 50k exemplar i ett o samma land?
                              Personligen skulle jag inte vilja ha det.
                              Vill du ha kvantiteten så får du försöka få till det med mixade modeller.
                              Antingen så kan OOB absolut ingenting om marknadsföring eller så blir de själva restrikterade från att agera som de vill (vilket är osannolikt).
                              Man vill ha en bil som känns personlig, inte en dussinbil a la V70.
                              Läs gärna testet på 500an av Sydsvenskan (http://sydsvenskan.se/bil/tester/article267800.ece).

                              Comment

                              Working...
                              X