Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad köpa? Punto,Panda eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad köpa? Punto,Panda eller?

    Hubba hopp!

    Sitter och har lite onda tankar om att göra mig av med åbäket trots allt.
    Men vad ska man köpa isåfall tro?Finns ju knappt några bilar att titta på häromkring så vänder mig till expertisen här!

    Årsmodell 2003-2005 ca.Dvs.nyare Punto eller en Panda.
    För och emot? Tips från er som äger/ägt någon av dessa vore toppen!Eller kanske en Stilo?Hmmmmm.....

    //Calle "beslutsångest" P

  • #2
    Re: Vad köpa? Punto,Panda eller?

    Originally posted by callep
    Hubba hopp!

    Sitter och har lite onda tankar om att göra mig av med åbäket trots allt.
    Men vad ska man köpa isåfall tro?Finns ju knappt några bilar att titta på häromkring så vänder mig till expertisen här!

    Årsmodell 2003-2005 ca.Dvs.nyare Punto eller en Panda.
    För och emot? Tips från er som äger/ägt någon av dessa vore toppen!Eller kanske en Stilo?Hmmmmm.....

    //Calle "beslutsångest" P
    Stilo Abarth är väl inte dumt?
    Det är en bil jag kan tänka mig att ha som tillfällig ersättare till Coupen

    Comment


    • #3
      Re: Re: Vad köpa? Punto,Panda eller?

      Originally posted by Ary
      Stilo Abarth är väl inte dumt?
      Det är en bil jag kan tänka mig att ha som tillfällig ersättare till Coupen

      Inget dumt alternativ alls!Men lite över tilltänkt budget.
      Sen tror jag farbror Calle är för gammal för sådana fartåk...

      Men misstänker att det slutar att jag åker vidare med åbäket,för lär väl aldrig kunna bestämma mig...som vanligt!
      Men tack för tipset!

      //C

      Comment


      • #4
        Bara Fiat?

        Är du helt inne på Fiat, eller?
        PS. Köpte min Vento VR6 när jag bodde i Gävle!
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #5
          Re: Bara Fiat?

          Originally posted by Erajack
          Är du helt inne på Fiat, eller?
          PS. Köpte min Vento VR6 när jag bodde i Gävle!

          Är ju på ett Fiat-forum för böveln!Vill inte få stryk med frågor om Hundbajs eller Tojjotta eller sånt..

          Nejdå,inte alls egentligen men just nu så känns just dessa rätt prisvärda. Sen har jag en viss italiensk abstinens sen jag sålde Ducatin....känner mig tvingad att på nåt vis åka italiensk..*haha*
          Men man får se......

          Comment


          • #6
            Priset?

            Vad pratar vi i för storlek av penningsumma då?
            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
            Folka Vento VR6 -93 såld!
            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

            Comment


            • #7
              Re: Priset?

              Originally posted by Erajack
              Vad pratar vi i för storlek av penningsumma då?
              Ptjaaa...cirkus 50000-60000 kronor.

              Comment


              • #8
                Bil?

                Varför inte Fiat Marea eller Alfa 156-166?
                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                Folka Vento VR6 -93 såld!
                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                Comment


                • #9
                  Panda

                  Har snart kört 6000 mil med min panda sedan 2005. Från början var det vår första bil, nu går den mest som andra bil det senaste året.

                  Har haft två problem;
                  1. Varningslampan för cityservon "glödde" lite lätt (märktes bara då det var mörkt ute)
                  2. Reglaget för återcirkulation var lite konstigt. Det fastnade inte alltid i inställt läge, utan hoppade tillbaks till normalläge.
                  Båda punkterna åtgärdades på garantin.
                  Så kvaliten behöver du knappast oroa dig för, förutsatt du hittar ett exemplar som är välskött. Många nyare bilar har betydligt fler och allvarligare bekymmer. (Det har jag själv ett exempel på ståendes på uppfarten)

                  Det enda jag annars har att anmärka på är ljudnivån i kupen med dubbdäck, det är sjukt högt! Fast jag undrar om det inte är relaterat till just mina däck (Bridgestone), med sommardäcken är nämligen ljudnivån normal. Fast man vänjer sig, första vändan med dubbdäck tänker jag; f-n jag måste skaffa andra däck! Så har det ännu inte blivit...

                  Utrymme för förare och passagerare är det gott om. Faktum är att bilen känns extremt rymlig trots sina yttermått. Det beror säkert på "lådformen". Skuffen är dock inte mycket att hurra över - av förklarliga skäl. Men om du fäller baksätet räcker det ganska långt.

                  Sen är den klart komfortabel jämfört med många andra bilar i motsvarade klass. Jag tror att mycket kan förklaras av däckvalet (13" med 80 profil...) Skulle förmodligen kännas mycket sportigare med 15". Men det är inte därför jag har bilen, det blir lätt tröttsamt med 10 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet.

                  Uppmätt bränsleförbrukning landsväg (70-90) 0,48-0,50 l/mil, Motorväg 0,52-0,60 l/mil berende på humör...

                  Med 60hk är den ingen raket heller, men ärligt talat så är det sällan man behöver fler pållar. I stan är den hur pigg som helst och ute på landsvägen är det bara att sopa i en lägre växel vid omkörning. Fast är det fler än två i bilen är det bara att ta det lungt, då går det trögt hur än man gör.

                  Comment


                  • #10
                    jag har provkört stilo

                    stilo n vart jag och frugan besvikna på!!!
                    jag vet inte hur stilo abart är på vägen men standard bilarna tycker jag är bullriga

                    provade 1,6 5d 1,8 dynamic 5d stilo 1,8 kombi.
                    Tror dom har glömt isolera hjulhusen ???
                    bravan tycker jag går tystare på vägen !
                    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                    Comment


                    • #11
                      Micke C:
                      Tackar så mkt!Precis sån info jag behövde!

                      Har inte provkört en än, men det intryck jag fick av Pandan är att den verkar bra ihopskruvad.Sen är den ju söt med....*hihi*

                      Byter jag så är det en enkel bruksbil med gammal beprövad teknik som gäller.Faktiskt ju enklare,desto bättre. Jag åker mest i stan iallafall,så 60 kusar räcker säkert till.

                      Erajack:Nu fick du mig att dregla....Alfa 156!*slurrp* Skulle jag absolut kunna tänka mig,men då inte som bruksbil.Känns lite väl hemskt att ha den som slit och släng-bil. Marean är jag helt enkelt inte sugen på alls.

                      Mange T:Tack för infon!Inte fått tillfälle att provköra en,och vad andra har sagt så verkar det vara lite överlag att nyare Fiatar kan vara lite bullriga överlag.Men som sagt,ska prova några sen vid lämligt tillfälle och avgöra själv.

                      Comment


                      • #12
                        Fler förslag: Lancia Delta nuovo, Alfa 145, Fiat Coupé (Finns ju utan turbo också). Eller varför inte en -92 Mitsubishi Space Runner, svart/silver med tackräcke?
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Johannes
                          Fler förslag: Lancia Delta nuovo, Alfa 145, Fiat Coupé (Finns ju utan turbo också). Eller varför inte en -92 Mitsubishi Space Runner, svart/silver med tackräcke?

                          Ohh!Space Runner!Min favvo!

                          Nejdå...men byter jag ska det inte vara ngt äldre än 2003,ska ju vara en bruksbil och inte alltför gammal. Med låga mil.Less på att skruva helt enkelt. Sen kan man köpa en Coupe eller nåt och damma omkring med fina sommarkvällar. Men det är en annan femma!

                          Comment


                          • #14
                            Jag röstar på Alfa 156, löjligt prisvärda bilar just nu. Och snygga
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • #15
                              Jag kör Punto 80 -01.

                              Några -
                              Väldigt bullrig även med sommardäck
                              Säterna är obekvämaren än stolarna i min alfa från -89.

                              Några +
                              Billig i inköp.
                              Förhållandevis billig i drift (men svindyra tändstift )
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X