Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken Coupe ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vilken Coupe ska jag köpa?

Hej allihopa!
    Tänkte fråga alla er till råds när det gäller mitt bilköp.Ni verkar vara många och kunniga.
    Jag ska alltså köpa en Fiat Coupe, men vet inte vilket motoralternativ jag ska köpa.Har hört att den 5 cylindriga har ett skönt vrid,men är oerhört dyr att äga(har hört att det kan bli svindyrt att byta kamrem tex,eller?).
    Har o andra sidan hört att den 4 cylindriga är stryktålig och trimvänlig med en hiskelig "ketchupeffekt"osv.
    Men jag vill oxo ha en motor som inte äter upp min plånbok vid normal service.
    Hoppas att ni kan ge mig lite ärliga råd ang. denna svåra fråga.
    Har inte börjat titta på bilar än.Vad bör man tänka på när man "kollar"?
    Jag blir er evigt tacksam om ni kan ge mig lite hjälp.
    Tack för ordet!
    Mvh Alex.

välkommen, jag ägare av en 16vturbo sedan men än tre år tillbaka, så jag kan bara berätta allmänt:
    bilen är mycket stryktålig, jag tror inte att du kommer att hitta en som är "lungkörd" för det går nämligen inte att glida med den bilen, hela bilen tigger om att köras , hårt dessuttom.
    det ekonomiska biten är mindre roligt(beror vad man jämför med) men denna vackra skapelse är ingen billig sådan, men det bortser du ifrån när du ändå spekulerar om bilen, den drar ca:1,1 l/milen, är ganska dyr i försäkring, ganska dyra servisar, kammremmen är mycket billigare på 16v än 20v, men ändå dyrare än "vanliga bilar".
    det är sant att 16v är trimmvänlig, men det är alla bilar om man lägger lite stålar, generellt sätt så finns det mer "färdiga" trimmdelar till den än 20vt o detta beror väl på att det är samma motor som satt i lancia intergrale.
    min har gått ca10000mil o har ej behövt göra några reparationer utöver vanlig skötsel, men jag är noga med olja o sånt, kan tänka mig att ett misskött ex skulle kanske krångla, så Fiat dåliga ryckte är bara ryckte.
    räkna inte med att få en bekväm bi, bilen är stöttig, högljudd,knarrar lite men är alldeles underbar att ratta, så om du tror att jag vill sälja min så är svaret nix...

lycka till,(obs: det är vad jag personligen tycker)..

Comment

Köp en 20VT, annars kommer du nog ångra dig när du väl kör en... :-)

Allvarligt talat, som Fadi säger, vill du trimma och bara ha en snabb bil till inte alltför mycket pengar, bör du köpa en 16VT ´95-´96.

Om du däremot vill ha bättre komfort, byggkvalitet, väghållning (bredare spårvidd bl.a.) och framförallt MOTORSÅNG :-) ska du välja en 20VT.
      Nackdelar: Inte lika många trimdelar att köpa (personligen tycker jag 220hk räcker..) och dyrare i underhåll (kamrem vid 8000mil kostar minst 7-8000spänn - de finns de som klarar byte utan att lyfta motorn). Och grenröret spricker om man gasar hårt med kall motor... :-/

Välj själv! God lycka!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

Comment

Ö ö

Provkör en av varje sen så tar du den som du gillar bäst, enkelt! annars så är ju Pers råd riktigt bra.

/HH

Comment

Vart bor du? Det finns en sv-såld RS blå 20VT i Stockholm som har en ägare som gått 3200 mil. Jag och en polare var och tittade på den i december för ett år sen. ACn fungerar inte men annars fin, den kanske du kan få för ett bra pris då hon var rätt sugen på att sälja den redan då. Enligt henne så hade den stått i garage hela livet. (Kolla Aftonbladet, Susanne är säljaren)

Detta om du nu bestämt dig för en 20VT dvs...

Comment

Sätt dig i en 16 resp. 20vt och kolla över interiören.... Svaret är enkelt om vilken som är snyggast...
            ¤TOGGEX¤

Comment

Togge

Därför har jag samlat allt det bästa!
              20V inredning & 16V Turbo motor!
              /Jimmy
              mvh Jimmy Särås

0736-996 993

Comment

Jimmy> jag tycker inte alls att den där tvn passar i bilen dock, så jag förslår att vi flyttar den till min bil så fort som möjligt..

(värt ett försök )
                /Peter

Comment

Chorus

Den siter inte kvar i bilen så du kan få köpa den för rätt pengar!
                  /Jimmy
                  mvh Jimmy Särås

0736-996 993

Comment

visst ...

hittade själv en lungt körd 16 v turbo 96 års modell. ägt sedan ny av bekanta till mina föräldrar (60 års åldern). Den är som ny och jag köpte den duktigt rabatterad. Jag skulle vilja påstå att min 16 v är tystare att åka i än i den 20v som jag åkt i. Det beror väl lite på vilka sulor man har på bilen, åtminstone så märkte jag en väsentlig skillnad i den jag åkte med de sulorna och min. Först hade jag pirelli däck på min, jävla skitdäck! Bytade till "bridgedäck", som natt och dag, det hörs knappt nåt från vägen, motorn är så tyst, tycker faktiskt det är en behaglig bil o pendla med (pendlar mellan malmö - Helsingborg ) och måste säga att bilen är fan askul o köra med.

Fast klart, ljudet från en 5:a ... går ju aldrig att jämföra med en 4:a ....

Motoreffekten är så markant liten skillnad, vet inte om det märks egentligen.

Min senaste service gick lös på 1000 spänn, inget farligt. Dock ska ja byta tändstift och filter till våren, vet inte vad det kostar men räknar med 1 tusing till.

Kamrem, 4:an är enkel och kostar under 1000 spänn o få bytt hos en aukt. verkstad, allt annat över är bullshit och krängare. 5:an är inte rolig och byta, även om det finns dom som klarar av det utan att lyfta så rusar priset upp ändå. BEFRA som bytade kamrem på min , remmen kostar ju för tusan ett par hundralappar och bytet tar mindre än 1 timme.

Men kolla spindellederna också, det är känsligt på coupen, inget dyrt dock. Försök hitta en som har få ägare, gärna äldre. Full servicebok, samt helst inte import!

Sorry om nån tar illa upp för att ja dissar import bilar, men jag litar inte ett skvatt på tysklandsimport! För mycket oärligt, skruvade och krockade! Har hört en del gnälla över defekter som kommer sen och även om man köper den genom bilfirma i Sverige så hur kul är det nu och börja renovera även om det går på en garanti? NOT

Till sist, jag har sagt att jag säljer min för 120' , vill ju inte sälja den men dock om ngn köper den för dom pengarna så skulle jag inte tveka för en sekund .) den är som ny bilen ... den skiner gult Inne är den som orörd Så hosta upp 120' så får du No1

Tycker alla ska hålla upp priserna på bilarna, det är en klenod som man äger Precis som X 1/9 ... den stiger och stiger Såg nån som sålde sin 16v turbo för 58', kan inte vara mkt kvar av den då ! Finns på blocket! Dock import *ryser*

Rolle
                    Last edited by Hatter; 9 November 2002, 09:56.
                    Coupé 16v Turbo -96
                    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

Comment

Jag tar hellre en bil från Tyskland!!

Mycket finare vägar än här sen om bilen gått efter autobahn i 150-200++ blås det skiter jag i.
                      Den är byggd för att gå fort. Sveriges vägar är så förbannat dåliga att dessa tar kål på bilarna mer än man anar.
                      Sen de sv-sålda är förbannat klent utrustade de är j-ligt få som är utrustade med skinn, sen skiter jag i om jag får stolsvärme eller ej eller spolning på lyktor fram. De sv-sålda har oftast (observera OFTAST det finns undantag) ägts av: Vinterförare (SALTIGA), IT-popups (Oj vad pengar jag har måste ha en bil som spöar kolegans AUDI TTS, MB SLK Kompressor osv, men inget intresse i övrigt för bilen) sen är utbudet ofantligt mycket större i Tyskland än här så priserna är helt annorlunda.
                      Sen om man har ögorna med sig så ser man om det är något skumt med bilen, oj oj vad ratten var blank, växellådan känns sladrig som en spade nerstucken i lössnö, Sätet nersuttet som en bil ifrån tidigt 80 tal men mätaren visar 2300 mil, hmmm kanske känns lite skumt. VÄLJ EN ANNAN...... Hur många LE eller Turbo+ tog den svenska GA in. Hmmmm inga.

VALET ÄR DITT vad du än väljer så får du en jävligt: vacker bil, udda bil, prestandavillig bil, en bil med peronlighet helt enkelt.

JAG ÅNGRAR ATT JAG SÅLDE MIN!!!!!!

Henke / Pininfarina
                      Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

Comment

58000!!!du behöver nog inte varna för dem köpen, jag menar villet pucko som helst fattar att den bilen inget att ha..... vad tror ni att det kostar att renovera 16vturbon ....ryser bara av tanken,,,,, att köpa en billig sport bil är väl ingen bra affär eller har jag fel???
                        "jag säljer inte heller min, den är FIN"

Comment

Tack allihopa och fortsätt ge mig råd för det är svårt.

Hej!
                          Tittar på både Tyska och Svenska priser.
                          Har tittat på en svensk gul(Malmö).Har gått 12000 mil
                          ingen servicebok.Knde inte svara på om kamrem är bytt...Skumt.Ung grabb som tyckte att bilen "går bra som satan".Inte den bästa putsen i lacken(borjat oxidera),men vill ha 101000.Tycker att det är för dyrt.Eller?Det är en 95a.
                          Än en gång tack för alla råd grabbar.
                          Mvh Alex.

Comment

visst är service boken viktig, men titta på bilen o döm själv, man brukar se om bilen är välvårdat, jag byter olja minst dubbelt så ofta som det står i boken o jag tycker att min är bättre än de som söevar bara enligt bok. (jag har boken oxå för den delen)men jag hoppas att du förstår vad jag menar.... (har hittat risiga bilar med fullstämplad bok)så man ska inte haka upp sig på den om man inte har sett bilen, men den bilen du pratar om skulle jag faktiskt inte en tänka på o än mindre åka för att se den(hoppas ingen tar illa upp)....

Comment

Hmm kan bara dela med mig av rådet jag fick av Micke på MT motors när jag frågade vilken Cuppe man skulle köpa. "16v? Det är ju bara skit i jämförelse med 20v!" ;-)

16 v är kan säkert vara bättre om man ska trimma rejält men om man ska trimma med måtta och ser på de två modellerna så är ju 20 V bra mkt bättre, dessutom är de ju nyare också. Men det beror ju på hur mycket man är beredda att satsa också 16v är ju så klart en hel del billigare. Dock över 100 papp för en 7 år gammla 16v som gått 12000 mil låter dyyyyrt...

Jag har fått problem med min importerade Coupe nu men det löser sig ju nu i alla fall utan kostnad för mig eftersom jag köpte den av en stor och seriös bilhandlare. Jag har haft två importbilare innan Coupen också och de har gått hur bra som helst. Särskilt när det kommer till italienare så är ju lack och plåt i bra mkt bättre skick på dessa än bilare som gått i Sverige hela tiden. Dessutom är tyska vägar bra mkt bättre än de Svenska elädiga grustagen vi tvingas skutta runt på, inte bra det heller. Det finns en massa fuskare i Tyskland ja, men det finns det även i Sverige...

Mitt tips är ändå att anlita en seriös importör som ger garantier på bilen samt M-test osv för inte allt för blodiga pengar. Många rekomenderar "Bilimporten" http://www.bilimporten.nu/start.html som desstuom drivs av en kille som är Alfa tok. ;-) Ytterligare ett plus för att importera just nu är att kronor är stark emot Euron just nu, än billigare bil i Tyskland alltså...

Kolla in denna tex:
                              http://www.mobile.de/cgi-bin/search....h=pkw&x=71&y=4

mumma... ;-)

Lycka till och oavsett om du väljer en 16v eller en 20v så är det bara att säga grattis och välkommen som ägare till en rackarns snygg och cool bil! :-)
                              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                              http://www.garaget.org/?car=63213

Comment

Working...
                              X