Announcement

Collapse
No announcement yet.

Temphöjning efter kamrems- och oljebyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Temphöjning efter kamrems- och oljebyte

    Skaffat en Fiat Marea weekend 16v -97. Har fungerat utmärkt men behövde ny kamrem (16000 mila service). Lämnade in den och fick bytt kamrem samt olja och oljefilter.

    Efter detta har temperaturen ökat. Tidigare gick temperaturen inte upp till halva mätaren, nu ligger den mellan halv och "trekvarts" på tempmätaren. Säkert ingen större fara, men blir lite orolig! Har vatten och olja så det räcker. Ingen skillnad i väder mot tidigare heller.

    Har bara kört hem från verkstaden. Behöver bilen gå till sig efter service? Har verkstaden klantat sig?

    //Fyrahjul&enratt

  • #2
    Välkommen hit..

    Kan ju vara så att de inte har luftat kylsystemet korrekt..? Går tempen upp på rött / över 100grader?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Re: Välkommen hit..

      Originally posted by per
      Kan ju vara så att de inte har luftat kylsystemet korrekt..? Går tempen upp på rött / över 100grader?

      Tack!
      Har varit inne och läst på forumet tidigare, finns mycket matnyttigt!

      Temperaturen går inte mot rött, den bara ~10-20 grader högre än tidigare. Det är inte full service, bara kamrem och olja. Den fick 16000 mila service förra året minus kamremmen.

      Kanske bara att vänta och se?

      Comment


      • #4
        Ligger den på 90 alltså? Då är det bara att köra o se glad ut..
        Låter nästan som att de bytt ut en trasig termostat oxå..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Toppen!

          Tack för den blixtsnabba hjälpen!

          Tror det är under 90 grader. Tänker hålla tummarna och njuta av min första sommar med bil!!

          Comment


          • #6
            Tänk på att det har blivit varmare dessa dagar och då ökar ju tempen något.

            Min coupe har får något högre arbetstemp än vad jag är van vid. Om kylfläkten går och tempen håller sig under 100 grader är det OK.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment

            Working...
            X