Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea med olja i vattnet och går ojämnt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea med olja i vattnet och går ojämnt

    Hej!
    Min Marea började gå ojämnt och sedan på bara 3 cylindrar (tror jag, tappade i alla fall mycket kraft) Insprutningslampan lyste. Tog det lugnt men var "tvungen" att fortsätta köra ca 20 minuter, de sista minuterna gick bilen som vanligt. När jag stannat upptäckte jag att den läckt vad jag uppfattar som vatten med olja i. Luktar inte gott!

    Till saken hör att jag lät en verkstad byta kamrem olja nyligen. Kan de ha klantat sig? För mycket olja? Insprutningslampan har blinkat eller lyst kortvarigt sällsynt ända sen kamremsbytet.

    För mörkt för att jag ska se något ikväll, men har någon ett tips på vad jag kan kolla efter?

    Har jag dödat min Marea weekend 97?

  • #2
    fortsättning..

    Har kollat runt lite mer här på forumet och hittat lite mer info. Om jag fattat rätt är det troligen en av tre saker:

    1: Topplockspackningen är väck.
    2: Sprucken topp.
    3: kamremmen sitter någon kugg fel.

    Kollade bilen nu i dagsljus och det har minskat rätt mycket med vatten , ligger under mini nivån, har tidigare varit mycket stabil. I expansionskärlet ligger en hinna med olja på vattenytan...

    Hur som helst åker bilen på en verkstad för bedömning av skadan.

    Comment


    • #3
      Tyvärr låter det som topplockspackningen
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Tackar!
        jaja, den åker in på verkstad imorn för bedömning. Kan gå på en 6000:- om jag fattat rätt(?). Får vi se om det är värt att laga den...

        Comment


        • #5
          Originally posted by fyrahjul&enratt
          Tackar!
          jaja, den åker in på verkstad imorn för bedömning. Kan gå på en 6000:- om jag fattat rätt(?). Får vi se om det är värt att laga den...
          Jag är rädd att ett sådant kalas kan bli dyrare än 6000:-, men man kan ju hoppas att Du kommer undan med lite kvar i kassan efter verkstads besöket iaf...
          mvh
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            Originally posted by fyrahjul&enratt
            Tackar!
            jaja, den åker in på verkstad imorn för bedömning. Kan gå på en 6000:- om jag fattat rätt(?). Får vi se om det är värt att laga den...
            -Men hur gick det då ???
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Originally posted by Håkan
              -Men hur gick det då ???
              Undrar man! Nyfiken i en strut är man.
              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
              Folka Vento VR6 -93 såld!
              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

              Comment


              • #8
                Hej!
                Återförsäljaren av fiatdelar hade semester så jag tog en hyrbil till salta bad och solvarma klippor! Klart värt hyrbilskostnaden!

                Enligt verkstaden är det en tändkabel som är trasig vilket i sin tur troligen orsakat fel på tändspolen. vilket gör att bilen går på 3 och ibland 2 cylindrar. Förmodligen blev bilen överhettad av att gå på få cylindrar vilket gjorde att den läckt lite kylarvätska. Jag hoppas i alla fall att det är därför (såg ju inte att den kokade..).

                Byte av tändspole och kablar alltså, kostar inte så mycket!

                Tack för hjälpen!

                Comment

                Working...
                X