Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya Bravo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nya Bravo

    Är Stilon större..! Tyckte nya Bravon kändes större när jag körde den ! Hur är den annars.. Är den så snål som reklamen säger? Inga småfel eller stora? Är ju sugen men det blir inte förrän till sommaren i bästa fall!
    captainmorgan

  • #2
    Bravo vs Stilo

    Hej,
    Enkelt svar...Stilon är större occh mer praktisk.
    Har en Bravo som jag vill bli av med...Alfa tarmen suger ;-)
    Last edited by HenrikL; 29 September 2008, 11:26.

    Comment


    • #3
      Bravon är ju den Fiat som har fått bäst omdöme i tidningars tester, den ligger även riktigt bra till prismässigt jämfört med konkurrenterna. Enligt tidningars tester så är den faktiskt riktigt snål i verkligheten också, men eftersom den har turbo som gäller ju att den sticker iväg rejält när man gasar mycket för det är då som turbon laddar. I jämn fart är den snål.
      Rymlig och bekväm, men på grund av den rundade formen bak så rymmer den inte lika mycket som Stilon gjorde när man fäller ner sätena. Har även smalare öppning till bagageutrymmet.
      För passagerare är utrymmena goda, med viss reservation för takhöjden bak - vilket även det beror på den mer coupé-artade rundade formen.
      Fram upplever jag den som väldigt rymlig och skön, skönare stolar än i Stilon. Tycker även den känns lite bredare.
      Just nu verkar det bara vara T-Jet 120 hästarn och Mjet 1.6 Eco som tas in till Sverige. En reservation finns för Mjet, som gäller alla dieslar oavsett fabrikat, och det är att bränsleförbrukningen är angedd med EU diesel, inte svensk diesel. Svensk diesel har lägre energiinnehåll än EU diesel och ökar förbrukningen direkt med omkring 20%. EU diesel säljs inte i Sverige för den skulle bli för dyr på grund av att den skulle straffbeskattas.
      Eftersom endast Sverige har svensk diesel så är det ingen bil som redovisar bränsleförbrukning med den. EU's bränsledeklaration måste ske med EU's diesel.
      Sverige kör annan dieselsort på undantag.

      Comment


      • #4
        Originally posted by RolandM
        En reservation finns för Mjet, som gäller alla dieslar oavsett fabrikat, och det är att bränsleförbrukningen är angedd med EU diesel, inte svensk diesel. Svensk diesel har lägre energiinnehåll än EU diesel och ökar förbrukningen direkt med omkring 20%.
        Hur kom du fram till 20%?! Det skiljer några %-enheter i densitet, därför får man en ökad förbrukningen i liter med Mk1.

        Kolla på dessa länkar så förstår du kanske orimligheten i ditt påstående....

        http://www.spi.se/produkter.asp?art=48
        http://www.statoil.se/file_archive/s...s_MK1_2007.pdf
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Tidningar......

          Roland, tidningarna kan skriva vad dom vill, men dom har fel. Har en Bravo och haft en Stilo.
          Bravon är mindre i alla avseenden. Sen kan siffernissar o mätningar säga vad dom vill. Bravon är mindre.

          Sen är Bravon trevligare att köra och snyggare men den passar inte mig. Så jag ska sälja min.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ante
            Hur kom du fram till 20%?!
            Det är inte jag som har kommit fram till den siffran, utan det är Teknikens Värld som har kört sitt berömda förbrunkngstest med svensk diesel vs svavelfri EU-diesel och vanlig EU-diesel. Förutom att mäta bränsleförbrukningen så mätte de även upp avgasvärden.

            Så siffran är inte en beräknad siffra, utan en som har faktiskt uppmätts i verklighetsbaserade prov där svensk diesel har jämförts med EU-diesel.

            Comment


            • #7
              Re: Tidningar......

              Originally posted by HenrikL
              Roland, tidningarna kan skriva vad dom vill, men dom har fel. Har en Bravo och haft en Stilo.
              Bravon är mindre i alla avseenden. Sen kan siffernissar o mätningar säga vad dom vill. Bravon är mindre.
              Henrik, tidningarna får säga och skriva vad de vill och du får säga och skriva vad du vill, men jag har provkört båda och Stilon var inget för mig. I jämförelsen så upplevde jag Stilon (Multiwagon 1.8 Dynamic, en röd som jag provkörde hos Torvallabil) som smalare och med dålig överblick fram, små torkare samt alldeles för små och därmed värdelösa sidospeglar. För mig vart det en Mégane Touring istället för Fiaten, för Renaulten upplevde jag som rymligare.

              Comment


              • #8
                Det är ju ganska avgörande om det är den nya eller gamla bravon som menas...

                Vad gäller MK1 dieseln så fick Vi Bilägare en skillnad i förbrukning på 16%, tror det var jämfört med den bästa tyska dieseln (det fanns två kvaliteter). Vore mumma om man kunde skippa MK1 diesel snart, men staten värnar som vanligt om sina skattemiljoner. Vad jag läst så är MK1 inte längre miljöbäst, "vanlig" diesel har kommit ifatt.
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment

                Working...
                X