Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växelföring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växelföring

    Jag önskar få tag i ett komplett växelvajersystem med spak och
    dess fäste för den modell utan backspärrvire.
    (Jag behöver alltså den med 2st vajrar)
    Ska passa Fiat Coupe.

    Finns det någon som har det till salu,
    eller kanske vet var det finns?

    Mvh
    /BC
    Last edited by Bjornc; 17 March 2012, 16:25.
    Life is hard, and then you die!

  • #2
    Vilken bil gäller det 16vt eller 20vt? Jag har en av varje liggande men det skiljer mellan dem. Båda har två vajrar.
    16v (utan turbo) har fast länkage med stänger. Har ett sånt också.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Hej.
      Tack för svaret.

      Det ska vara till en 20vt.
      Jag har fått tag i en 20v utan turbo, det är ett avstannat projekt där man bl,a bytt till en 20vt låda.
      Min bil har fast länkage som original, men jag behöver bygga om till vajrar.
      Har ju även lite drivknuts/drivaxel problem, men vi tar en sak i taget.

      Mvh
      /BC
      Life is hard, and then you die!

      Comment


      • #4
        20VT har även bredare spårvidd (längre axlar?) så det där blir lite pill. Inte lättare att hitta rätt låda istället?
        Sen finns det två olika växellänkage på 20VT, innan 98 och efter.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hej igen.

          Jo kan verka enklare att bara byta låda.
          Men det är lite andra omständiheter som man gjort i samband med första växellådsbytet som gör att det trots allt blir mindre jobb och troligtvis billigare att bygga om så här.
          Men jag har en lösning som ska gå att få till.

          Det som skiljer på växellänkagen med vajer till 20vt före och efter -98 som jag hittat är väl backväxelspärren. Den senare har en tredje vajer.

          Mellan 16v med 2st vajrar och 20vt verkar vara att infästningen på lådan är lite annorlunda. Avstånd och placering av vajerfästena på lådans växelförare.

          Jag har kollat på lite olika, och det borde vara en 20vt före -98 som jag har.

          Det finns alltså en variant till på 20vt utöver backspärrsvajern och den med två varjar menar du?
          Jag är ju Alfa-skruvare, och inte så insatt i alla varianter på Fiat, Coupé i detta fall. Man är tacksam för all input.

          Mvh
          /BC
          Last edited by Bjornc; 31 March 2012, 07:07.
          Life is hard, and then you die!

          Comment

          Working...
          X