Announcement

Collapse
No announcement yet.

131 2,0 Tc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 131 2,0 Tc

    Måste lyfta toppen på min 2,0 tc och tänkte kanske byta till något annat. Jag har hört att en 1800 topp är lämplig att byta till. Någon som vet och har en liggande?
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

  • #2
    Är du säker på det..? Det du verkligen borde byta till, i min mening, är kolvar från en 1600 (Regatta eller Lancia Prisma).. Topparna är i stort set identiska.

    Försök hitta Guy Croft´s bok "Fiat and Lancia TwinCams" på Margie´s Bookshop (t.ex.) det är en guldgruva och full med tips!

    Är det en sen Supermirafiori du har? Dra upp lite bilder!!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      ...håller med Per. Varför byta toppen, är den dålig?. Om inte bättre/roligare och mer effekt att byta kolvar (84mm kolvar).

      Kolvar från lancia Beta 1600Tc i en Fiat 131 2000Tc ger ca 10,8 i comp på 97 oktan bensin. (Enl. Guy Croft)

      Kolvar från en Fiat 131 1600Tc i en Fiat 131 2000Tc ger ca 10,2 i comp på 98 oktan bensin. (enl. Guy Croft).

      Hade själv Lancia kolvar i min 2L Tc och 2x40 Idf och skulle gett ca 160hk...skit kul och bra vrid vid låga varv också.

      Lycka till.

      Mvh Christer

      Comment


      • #4
        Tack för tipsen, jag ska fundera lite på det ni sa. Har inte hunnit kolla så noga än på bilen men antingen topp och/eller packning har gått. Det jag har hört va att en topp från en 1800 också skulle ge högre komp. Då skulle man inte behöva öppna hela motorn. Men som sagt, ska fundera lite på det så får vi se. Ang bilder så finns den med i senaste numret av Klassiker. Det är alltså inte en riktig supermirafiori.
        Mvh / Christian
        Attached Files
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #5
          Det är ju du! Har tidningen självklart.. Kul reportage! Och äntligen en större Fiat i en svensk tidning.. Vilken modell av 124SC har du?
          Sen är det inte så svårt att byta kolvarna. Man borde kanske iofs mäta upp dem osv vid byte, men annars är det bara att få av tråget, lossa vevstakarna o dra ut. Nya kolvringar, billig kompresstång, o så i med de nya uppifrån.
          Jag köpte trimkammar (Pittatore) vid vår klubbs senaste gruppinköp (arrangerat av Jonas) som jag inte hunnit få i än.. ska bli spännande!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jag kom på det också, att det inte är så svårt att byta kolvar egentligen. Det råkar inte vara nån som har ett gäng liggande? Trimmkammar sa du, var hittar jag dom någonstans? Skulle vara kul att hotta upp den ordentligt när man ändå håller på.
            124: an jag har är en 68, alltså första karossen. Den är för övrigt till salu ifall någon skulle vara intresserad. Skicket är skapligt men den behöver lite jobb, tex spindelleder, handbromsspak etc.
            Va förbi Margie bookshop idag men boken var slut "out of print". Det skulle ev. komma in fler framöver sa dom. Om det är någon som läser detta och har bra delar över tex kolvar, insug och ev dubbelförgasare så hör gärna av er.
            Attached Files
            Christian

            Kör nu:


            I garaget:

            Comment


            • #7
              Offtopic; Sista bilden så hade killen på bilden klassiska bilhandskar... är det nån som vet vart man får tag på såna?
              Coupe 20VT -97

              Comment


              • #8
                bilhandskar

                Ang. läckra bilhandskar, dom köptes av min far för ca 30 år sedan. Dom är värdefulla familjeklenoder Jag fick ett tips en gång om vart man kan skaffa liknande och det är tydligen golfaffärer. Golfhandskar är ju hyggligt lika.
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment

                Working...
                X