Announcement

Collapse
No announcement yet.

S: Eaton M45 kompressor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • S: Eaton M45 kompressor

    Jag har en nästan ny Eaton M45 Mini Cooper S orginal kompressor som ligger i garaget och samlar damm i en kartong.

    Byggd för 1.0-2.4l motorer och är perfekt att hotta upp hobby/race/bus bilen med. Rullat strax under 1000mil i en orginal Mini Cooper S från 2005 (1.6l och 160hk orginal, mera effekt om den är "drevad") och vart över efter montering av uppgraderingskit på orginalbilen. Perfekt skick. Remdriven och ger ett bra vrid i bilen över hela varvtals registret. Inge mera oljedrickande glappande turbon i bilen som kostar multum att renovera etc. Kan monteras liggande, upp och ner etc. You name it. Permanentsmord med olja så inga extra olje uttag etc behöver göras i motorn. Mycket fakta om konverteringar finns på internet om man söker.

    Jag köpte den för att konvertera hobbybilen men har köpt värre grejer så jag
    behöver inte denna längre, inte använd sen demontering från orginalmotorn för ett år sedan.
    Grunden för att montera den är att man kompsänker motorn om det inte redan är
    en turbo motor eller liknande. Antingen genom nya kolvar eller svarvade kolvar
    alt. stålplatta som sänker kompressionen.

    Enheten är komplett, och det man behöver komplettera upp med är en
    eftermarknads remskiva + rem efter behov (beroende på laddtrycket man vill
    ha). Tar inte så stor plats utan får plats under huven på istortsett alla
    bilar. Fungerar som en "turbo" men ger laddtryck direkt och drivs av en
    drivrem på vevaxeln istället för avgaserna.

    Köpt för att monteras på en Fiat 1,2l motor som nu får större grejer
    monterade. Man behöver inte vara en raketforskare för att konvertera motorn
    utan bara läsa på lite.

    Perfekt till busbilen eller entusiast bilen. Fungerar även som utbyte istället
    för G40/g60 kompressorerna efter lite mod. Skick mekaniskt som ny!

    Tel: 0730-498944
    alt. petergreeneye@hotmail.com

    Finns i Västerås

    Ring helst men mejl funkar det med.

    Billigare vid snabb affär! Endast seriösa!

    Hälsningar Peter

    Pris: 3950 kronor
    Ha de!

  • #2
    Postet denne på forumet til den norske Fiatklubben for deg

    Köpt för att monteras på en Fiat 1,2l motor som nu får större grejer
    monterade.
    Fortell mer!!!
    Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

    Comment


    • #3
      Har du mer information om kompressorn? varvtal-luftflödesdiagram osv.
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Hej

        Här kommer länk med lite diagram etc.

        http://www.magnusonproducts.com/mp45.htm

        Kompressorn på bilden är inte exakt enligt bild men annars stämmer allt. Innanmätet är samma. Det är höljet som är speciellt för mini cooper s bilarna. Sitter samma storlek på kompressorn i MB kompressorbilarna. 230 eller vad de heter..

        Vet att folk brukar köra dessa runt 1-1.2bar utan att det går sönder. Laddtrycket bestäms av storleken på remhjulen. Finns att köpa ganska billigt, och man får räkna ihop själv hur man ska ha dem efter motor/effekt.

        Kan skickas med mot förskottsbetalning. Jag kan leverara inom några mil runt västerås.

        Jag fick erbjudande om en annan kompressor och då beslutade jag mej att slå till. Motorn vi bygger ihop är lite hemlig, mera info kommer mot sommaren efter att jag besiktigat med orginalmotorn.

        Hälsningar Peter
        Ha de!

        Comment

        Working...
        X