Announcement

Collapse
No announcement yet.

GK: blueflame performance rostfria sport avgassytem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Ankan
    Jag kör på helsystem! Får Renovera turbon i vinter
    Om inte annat så är det ju nice att ha hela systemet oavsett om det är vid en eventuell renovering eller om man uppgraderar så jag e på hela.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #17
      Bara att ta fram en custom downpipe ligger på ca 4000 kr.

      Det räcker med att byta lagrerna vid renovering. Om du vill ha lite fler hästar så uppdaterar du turbon. Kolla in FC Performance - Parts List för att se några alternativ. Det går att krämma ut rätt mkt hk ur turbon :

      Själv kör jag med Blueflame och är mkt nöjd!
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Jo deras PowerMax samt fmic vore inte helt fel kanske. Samt deras chip då..
        Vet du hur det funkar, skickar man in sin turbo då eller?

        Edit: Såg att "*Turbos, cylinder heads and camshafts are on an exchange basis only. Prices do not include shipping." Så jag hittade svaret på min fråga.
        Last edited by Axl; 5 October 2011, 06:09.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #19
          Tack för infon freddan! Det uppskattas

          Comment


          • #20
            Rask!

            _Cat back system_ Total £324 (including discount and delivery)
            Part number BFT001-CB-T010

            Comment


            • #21
              Originally posted by Axl
              Jo deras PowerMax samt fmic vore inte helt fel kanske. Samt deras chip då..
              Vet du hur det funkar, skickar man in sin turbo då eller?

              Edit: Såg att "*Turbos, cylinder heads and camshafts are on an exchange basis only. Prices do not include shipping." Så jag hittade svaret på min fråga.
              Köper du ett paket så borde du få rabatt. Tänk på att det tillkommer kostnader för koppling, bränslepump, regulator mm om du väljer den häftigaste turbon. Vilket du givetvis tar
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                Originally posted by Freddan72
                Köper du ett paket så borde du få rabatt. Tänk på att det tillkommer kostnader för koppling, bränslepump, regulator mm om du väljer den häftigaste turbon. Vilket du givetvis tar
                Jo, jag känner att det har börjat klia lite farligt mycket i köpfingrarna.
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • #23
                  Har besiktning på fredag, lite sugen på att slå till men har svårt att motivera det just nu.

                  Ska kolla hur det ser ut under bilen för att se hur länge det gamla hänger med. Det bakre är nog ca 5 år gammalt men har inte varit utsatt för vinterväglag så sist jag kollade såg skicket bra ut. Orginal bytes efter ca 8000 mil och nu har den gått 4000 mil till så finns nog ett antal mil kvar i den...

                  Läste också ang race-cat vs decat (ingen cat alls). De-cat sägs blåsa orginal turbon men race-cat är snällare. Men något i mig får mig att inte känna mig så bra till mods när man är tvungen att varmköra bilen ordentligt för att den ska få upp tillräcklig temp för att cat:en ska funka, dvs ge tillräckligt med effekt för godkända avgasvärden. Vill trots allt inte vara en allt för stor miljöbov.

                  Hur som, återkommer när jag titta på grejerna. Ett Blueflame catback kan vara en fin investering för framtiden till det priset...
                  Last edited by rask; 5 October 2011, 17:38.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by rask
                    Har besiktning på fredag, lite sugen på att slå till men har svårt att motivera det just nu.

                    Ska kolla hur det ser ut under bilen för att se hur länge det gamla hänger med. Det bakre är nog ca 5 år gammalt men har inte varit utsatt för vinterväglag så sist jag kollade såg skicket bra ut. Orginal bytes efter ca 8000 mil och nu har den gått 4000 mil till så finns nog ett antal mil kvar i den...

                    Läste också ang race-cat vs decat (ingen cat alls). De-cat sägs blåsa orginal turbon men race-cat är snällare. Men något i mig får mig att inte känna mig så bra till mods när man är tvungen att varmköra bilen ordentligt för att den ska få upp tillräcklig temp för att cat:en ska funka, dvs ge tillräckligt med effekt för godkända avgasvärden. Vill trots allt inte vara en allt för stor miljöbov.

                    Hur som, återkommer när jag titta på grejerna. Ett Blueflame catback kan vara en fin investering för framtiden till det priset...
                    Okej då får vi se på fredag då! Är det bara 5 år lär det ju vara i gott skick men lite vassare ljud samt lite mer effekt kan väl inte skada?
                    Det finns ingen katalysator som fungerar kall. Vill du vara miljövänlig. Sälj coupen

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Ankan
                      Okej då får vi se på fredag då! Är det bara 5 år lär det ju vara i gott skick men lite vassare ljud samt lite mer effekt kan väl inte skada?
                      Det finns ingen katalysator som fungerar kall. Vill du vara miljövänlig. Sälj coupen
                      Finns grader av allt. Freddan och Alx måste köra några rejsrundor runt SBP innan avgasvärderna blir ok. För mig har det räckt med 5-10min lugn bilfärd innan... :-)
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Freddan72
                        Man kan få problem med turbons lager om man byter avgassystemet då dessa behöver ett visst mottryck för att funka. Jag bytte mitt avgas 2007 och ett år senare fick jag problem med turbon.
                        Det där kan jag inte hålla med om... 2006 körde jag med de-cat och ett år senare fram till idag sitter det 100-cellers racekat. Denna sommar har jag inte kört alls däremot men innan dess rullade bilen en sväng i Europa och några banträffar utan att turbon har rasat.

                        Tur eller inte men jag tror på dåligt skött bil av tidigare ägare eller något tills någon kommer med bevis om mottryck som man behöver ha.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by 84jr0
                          Det där kan jag inte hålla med om... 2006 körde jag med de-cat och ett år senare fram till idag sitter det 100-cellers racekat. Denna sommar har jag inte kört alls däremot men innan dess rullade bilen en sväng i Europa och några banträffar utan att turbon har rasat.

                          Tur eller inte men jag tror på dåligt skött bil av tidigare ägare eller något tills någon kommer med bevis om mottryck som man behöver ha.
                          Flera i England har haft samma problem. Kolla på fccuk.org/forum så lär du se att det är rätt vanligt.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            Har väl mkt med miltal att göra det där. Min originalturbo började ryka med mindre mottryck (stort avgas) men det var över 18000mil
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Freddan72
                              Flera i England har haft samma problem. Kolla på fccuk.org/forum så lär du se att det är rätt vanligt.
                              Hur många av dessa är trovärdiga källor?
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • #30
                                Jag röstar på 84rjs teori. Kopplingen mellan lagerförslitning och avgasvärden är noll. Om turbon ryker beror det på att den är utsliten av materialskäl, ålder, misskötsel eller använt den utanför avsett arbetsområde. Bättre flöde i avgassystemet minskar belastningen på turbinen.

                                Laddar man mer blir det väldigt mycket varmare och minskar livsländen på turbon. Hur har våra vänner i England använt och kört sina maskiner? En WRC turbo med antilagsystem överlerver inte många hundra mil kan jag meddela.

                                Sen är det så att metallkattar beter sig annorlunda mot keramiska som sitter som standard. Metall blir kall fort (medan du väntar på att få rulla in) och varm fort (på lågvarv kan det behövas mer än ett varv runt Bilprovningen). Vad gäller miljömässigheten är de likvärdiga. Till skillnad från att puttra runt huset så kommer en metallkatt få full arbetstempratur på några sekunder när du tar drar iväg på uppfarten till motorvägen.
                                Vad man däremot bör tänka på är att ECUn helst ska mappas om, särskilt om man får idén att skippa katalysatorn helt.
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X