Announcement

Collapse
No announcement yet.

GTEC chip Fiat Coupé 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by cubase
    Tror ju inte att man skall behöva det på G-tec 1 chippet
    Det här är väll så offtopic som det kan bli men jag måste bara säga att jag har också en Volvo 480 ES -87.
    En riktig skitbil.. Hoppas du inte köpte din medvetet, min fick jag i "inte röka förren 18 år" present av farsan.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • Låt mig förtydliga lite angående chip, BTR, pysventiler och annat som är bra att veta.

      När du ska sätta in chip som GTec 1 så är den redan rätt mappad så att du behöver INGEN, BTR (Bränsletrycks regulator) eller pysventil eller ny soppa pump. Med andra ord så är den plug-and-play! Innan du sätter in chip är det bra att ha nyservad bil, ny olja och oljefilter och nytt bränslefilter. Det går att köra på orginal tändstift med kallare rekomenderas om du kör hårt varma sommardagar eller bana. Coupe 20vt ska då ha NGK BKUR7ET.

      Hur man byter chip står HÄR. Glöm inte ta bort minuspolen en 15 minuter innan ni rycker bort styrboxen!

      När behöver man BTR, ny soppapump och pysventil då?
      Detta behöver man om man drar upp laddtrycket mer än det som chipet gör. Gör man det blir inte motorn rätt mappad och då får man tillföra mera bränsle. BTR gör att bränsletrycket ökar med laddtrycket. Med pysventilen höjer man laddtrycket mer än vad chipet gör. Soppa pump byter man om man behöver mer tryck än det som orginalpumpen trycker ut och den trycker ut 3 bar.

      Turbotrycksmätare då?
      Turbotryck är självklart bra att hålla koll på och det finns personer som kör utan turbotrycksmätare med Gtec 1 chip utan problem. Man kan säga så här, har man endast Gtec 1 chip så klarar man sig utan turbotrycksmätare men höjer man laddtrycket med pysventilen så ska man definitivt ha turbotrycksmätare och hålla stenkoll på laddtrycket. Orginal turbon klarar inte av så mycket tryck, jag är osäker nu på följande påstående men det sägs att allt över 1.2 bar är att leka med.

      Jag hoppas att detta kommer ge er som kommer chipa mer kött på benen. Ni som anser att jag har helt fel posta här och nu!

      God Jul!
      Almir
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • Bra info som fan spec. om chippet!
        Visste inte att det var såpass bra att man bara kan stoppa in o vara säker.
        Sen å andra sidan kan det väl ändå vara bra att ha en pysventil om man vill sänka trycket istället ifall man ska låna ut den som Freddan nångån skrivit :=)


        God(a) (h)jul på/till Er

        Comment


        • Har GrahamL fått nog av skinkan och fått iväg våra chip? Har du hört något?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Han skulle skicka dom nångång under nästa vecka. Håll ut

            Comment


            • Originally posted by Ary
              Han skulle skicka dom nångång under nästa vecka. Håll ut
              Tålamod är något jag saknar Bilen kommer inte rulla ut inom närmaste månaden så bara att vänta
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • Har en fråga till alla ER som kör 20vt

                jag tankade ner en liten film här från forumet i början på sommaren , det var nån som chipade sin gula coupe
                han filmade allt fram till Togge i örebro där dom chipade bilen
                nu e det så att det visades ett före och efter film klipp
                och jag bara undrar om coupen e så olika snabb i starten
                det som visades efter chipningen typ att bilen inte kunde hålla fäste o.s.v. sådan e ju min bil fast den e helt orginal
                jag kan inte hålla den i backen även om jag på torr asfalt läigger på ettan växel och kör typ 30 km/t
                gasar jag fullt då så släpper min bil fästet
                jag kör med orginal hjul och däcken e dunlop 205/50/16
                bak o Mischelin samma mått fram

                och den e inte chipad alls
                hur kan det komma sig ? kan det verklifen skilja så mycket från bil till bil?


                hoppas ni fattade vad jag skrev hehe
                Fiat Punto ELX -99

                Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                Comment


                • Det var smooths bil du såg på filmen och det inte inga problem att starta utan hjulspinn med orginal och chipad bil men det är lika lätt att få hjulspinn orginal som chipad om du startar från 30km/h i ettan och stampar gasen i botten.

                  Med mina dåliga däck kunde jag få den att spinna långt inne på tvåan på torr asfalt och den spann i trean när det var blött - helt orginal i motorn

                  Hade då samma dimension på däck som du har nu.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • Han gasade väl lite lugnare innan..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Något nytt om när chippen anländer?
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • Updates

                        Iomed nyårsfirande etc och röda dagar i UK så kommer chippen att skickas antingen på torsdag eller senast fredag.
                        i slutet av nästa vecka så kommer alla att få hem chippen

                        Hoppas det lugnar ner vissa *host host Almir*

                        Comment


                        • Originally posted by Ary
                          Updates

                          Iomed nyårsfirande etc och röda dagar i UK så kommer chippen att skickas antingen på torsdag eller senast fredag.
                          i slutet av nästa vecka så kommer alla att få hem chippen

                          Hoppas det lugnar ner vissa *host host Almir*
                          Jag är lugn, en vecka till ska jag kunna klara av
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Nu har jag fått Kollinummer till dom 5första paketen. Dom skickades idag och de resterande 5 skulle skickas imorgon.

                            Ni som inte fått något PM av mig kommer att få det så fort jag fått det av vår kära brittiska vän.

                            Surfa in på www.royalmail.co.uk och klistra in koden i fältet under "Track & Trace" som ni får/fått av mig på PMet och voila så kommer det att stå att det är på väg eller dyl.

                            Comment


                            • Originally posted by Ary
                              Nu har jag fått Kollinummer till dom 5första paketen. Dom skickades idag och de resterande 5 skulle skickas imorgon.

                              Ni som inte fått något PM av mig kommer att få det så fort jag fått det av vår kära brittiska vän.

                              Surfa in på www.royalmail.co.uk och klistra in koden i fältet under "Track & Trace" som ni får/fått av mig på PMet och voila så kommer det att stå att det är på väg eller dyl.
                              Fan va gott! Har jag tur så får jag min redan imorgon
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Så där, nu kommer resten av gänget att få PM med TrackID :=)

                                Comment

                                Working...
                                X