Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slang till Apexifilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Nya slangar?

    Hejsan! Tänkte höra om det redan sitter ett "free air". Behöver man verkligen nya?
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #47
      Så länge det andra inte sitter med en slang som ökar/minskar diametern på anslutningen så kan du använda samma slang.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #48
        Originally posted by novisen
        Så länge det andra inte sitter med en slang som ökar/minskar diametern på anslutningen så kan du använda samma slang.
        Tackar! Då behöver jag inte byta.
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #49
          En 180-graders böj är självklart inte bra. Att filtret sitter åt "fel" håll kan inte heller vara bra, luften kommer trots allt in framifrån även om den sedan virvlar runt under huven. Vad som är bäst / sämt ser jag mest som spekulationer så länge inte någon kan presentera fakta. Givetvis vore det bästa om någon kunde mäta skillnaden mellan de båda lösningarna på coupén. Men samtidigt så kan man fråga sig om skillnaden är på pass stor att det spelar någon roll och är värt mödan? Personligen så tycker jag att det är snyggare och känns bättre när filtret sitter framåt så därför tänker jag testa den lösningen.

          Här kommer en ny bild när rören har fått lite färg på sig.
          Attached Files
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #50
            Det kommer tillfälle för bänk i vår så får vi se på olika lösningar
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #51
              Originally posted by Aloha
              En 180-graders böj är självklart inte bra. Att filtret sitter åt "fel" håll kan inte heller vara bra, luften kommer trots allt in framifrån även om den sedan virvlar runt under huven. Vad som är bäst / sämt ser jag mest som spekulationer så länge inte någon kan presentera fakta. Givetvis vore det bästa om någon kunde mäta skillnaden mellan de båda lösningarna på coupén. Men samtidigt så kan man fråga sig om skillnaden är på pass stor att det spelar någon roll och är värt mödan? Personligen så tycker jag att det är snyggare och känns bättre när filtret sitter framåt så därför tänker jag testa den lösningen.

              Här kommer en ny bild när rören har fått lite färg på sig.
              Det är inga spekulationer från min sida. Jag visade din idé för en kille på Volvo, som jobbat med friskluftslangar ett antal år, och han dömde ut din idé på en gång. Sorry men så är det bara. Det lilla du vinner på att sätta filtret i färdriktningen tappar du i de båda krökarna. Om du vill förbättra så att motorn inte drar in varmluft så ska du skärma av konfiltret. Sedan så tar Apexifiltret inte in luft via toppen utan endast från sidan så därför är det helt okej att vinkla det lite snett, t.ex som bilden visar.
              Attached Files
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #52
                Behöver en 90graders 70mm rörbit och lite rakt rör, är det något dumt att köpa VVS-rör som föreslagits tidigare? Har bara 10cm slang att koppla med, antar att man behöver 5cm för att skarva ihop 2 rör, och en skarv på LMM och en på filtret, så inga fler skarvar. Dumt med 90graders böjjar ur aerodynamik? Får ut filtret bakom ena lampan och framför batteriet om jag gör så nämligen, borde vara bra med kallluft där och lätt att skärma.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment

                Working...
                X