Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saltupproret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saltupproret

    Nu är jag trött på skiten så jag skrev på http://www.nordiq.net/saltupproret/
    Jag kör med dubbdäck på mina bilar på vintern.

    /Mikael
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

  • #2
    Jag skriver på jag med, o kör med friktionsdäck.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ska nog skapa en protestlista mot dubbdäck istället... Dessa drar upp livsfarliga partiklar som dödar fler människor per år än vad det dör i trafiken.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Originally posted by TobbeC
        Ska nog skapa en protestlista mot dubbdäck istället... Dessa drar upp livsfarliga partiklar som dödar fler människor per år än vad det dör i trafiken.
        Enligt vem?

        Är inte heller något fan av dubbdäck men det vore fint med en liten källhänvisning.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Såg det i Uppsala Nya Tidning idag (9 jan ) att enhetschefen Bertil Forsberg vid Yrkes- och miljömedicin, Umeå Universitet: "pekar på en rad studier som antyder att det damm som dubbarna river upp är skadligare än man tidigare trott". Frågan är hur dessa studier är gjorda? Att det är skadligt med dubbdäck är säkert sant men hur mycket skadligare än vanliga dubbfria är de? Är det däcken i själv som är skadliga eller underlaget eller både och. Spelar körstil någon roll? Marktryck från fordon ju tyngre dessto sämre kan man tänka sig. Har hört att dubbdäck även river upp underlaget vid packad snö så att dubbfriadäck fungerar bättre, så om dubbdäcken blev förbjudna så skulle snövägar packas och bli snorhala. Sen är det ju en säkerhetsfråga, kör man där det är finns mycket is och chansen ökar att man kör åt skogen om man använder dubbfria så väljer man nog dubbdäck även om det är farligare för miljön.

          Comment


          • #6
            Originally posted by stooges
            ...kör man där det är finns mycket is och chansen ökar att man kör åt skogen...
            Du kör alltså på en frusen sjö, drar handbromsen och gör piruetter i 2 km och när sjön slutar tar skogen vid. Pang!

            Allvarligt talat. "Dubbdäck är bättre på blankis"-argumentet har dammat igen fullständigt. Handen på hjärtat; när har någon av er i praktiken hamnat i den situtationen att det var blankis, bilen åkte i diket och ett par dubbdäck hade hjälpt?
            Jag är fullständigt övertygad om att dikeskörningar eller seriekrockar i snömodd med dubbdäck är hundra gånger vanligare än dikeskörningar på blankis med dubbfria. Hur skall man hantera den statistiken? Det kanske är övervägande Volvo-bilar? Volvo är kassa i vinterväglag? Vilken Volvomodell? Vilken förare?

            Hur tolkar jag att min Alfa 156 med dubbfria koreanska skitdäck (enligt AMS) smidigt tar sig upp får den isiga backen hemma, men medan grannens XC70 med dubbade Nokia Hakkapelitta och diffspärr har stora svårigheter och behöver backa ner och ta sats. Jag kan stanna mitt i backen och starta igen.
            Fel på isen?

            Jag kritiserade AMS:s s.k. vinterdäcktest som i praktiken inte testar vinterdäck utan en Audi A4 och en icke namngiven förare. Däcktester säger ingenting. Laboratorietester med friktionsvärde m.m. säger mer, men fortfarande ingenting. Det vore bättre om de testade ett (1) däck, kanske tre bilar och 20 olika förare. Det blir mer verklighetsförankrat.

            Som ni förstår gillar jag dubbfria däck och det är intressant att följa andra länder i debatten. Oslo har t.ex. förbjudit dubbdäck.
            Last edited by Johan Gunverth; 10 January 2009, 13:43.
            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

            Comment


            • #7
              Jag kollade endast på listan för "Rullmotstånd" när jag köpte mina..
              Som tur är verkar de funka helt ok i snöglopp oxå.
              Last edited by per; 10 January 2009, 12:10.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                "...enhetschefen Bertil Forsberg vid Yrkes- och miljömedicin, Umeå Universitet: "pekar på en rad studier som antyder..."


                Ironifilter på:

                Ja, DET var ju en imponerande källa att lägga till grund för ett dubbdäcksförbud.

                Finns säkert lika många akademiska studier som ANTYDER att friktionsdäck innehåller ngn mjukgörare som koreanska barnarbetare mår jättedåligt av.

                Ironifilter av.

                Comment


                • #9
                  Ha, ha,
                  Det blev ju en lustig vändning på tråden. Jag skrev mitt inlägg för att fler än jag som tröttnat på saltslasket skulle få en chans att skriva på protestlistan som jag länkade till. Sen tror jag iofs inte att en protestlista hit eller dit gör någon större nytta vad den än protesterar mot.
                  När det gäller dubbdäck så kommer jag fortsätta att köra på det så länge det finns en vinterdäckslag som tillåter/föreskriver det och så länge det finns vinterväglag.
                  Och så länge vv fortsätter att salta vägarna kommer jag att spruta på petrolium-baserad avfettning på bilen för att få väck skiten igen. Protestera mot det om ni vill.

                  /Mikael
                  Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                  Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mikpa
                    Ha, ha,
                    Det blev ju en lustig vändning på tråden. Jag skrev mitt inlägg för att fler än jag som tröttnat på saltslasket skulle få en chans att skriva på protestlistan som jag länkade till. Sen tror jag iofs inte att en protestlista hit eller dit gör någon större nytta vad den än protesterar mot.
                    När det gäller dubbdäck så kommer jag fortsätta att köra på det så länge det finns en vinterdäckslag som tillåter/föreskriver det och så länge det finns vinterväglag.
                    Och så länge vv fortsätter att salta vägarna kommer jag att spruta på petrolium-baserad avfettning på bilen för att få väck skiten igen. Protestera mot det om ni vill.

                    /Mikael
                    Intressant då en microemultion är mer effekttiv mot salt än petroleumbas. Dessutom är petroleumbaserad avfettning mer eller mindre värdelös om bilen är blöt. Utmaningenär att få bilen torr innan tvätt i detta väder vilket är ju en bedrift.

                    Dock är inte alltid sant att microavfettningen är miljövänligare. Har man oljeavskiljare skulle jag vilja säga att det är bättre att köra petroleum bas. Micro avfettning kalls även för oljeavskiljar förstörare då dom har en förmåga att få petroleum att blanda sig med vatten och därmed gör avskiljaren värdelös.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      He he, mest döskallar och lägst pris gäller.

                      Jag ska protestera mot alla miljömuppar gm att tanka 98 bara för att det e billigt nu och slököra runt i villakvarteren.

                      Comment


                      • #12
                        Är det någon av er som bor norr om gävle, och får uppleva riktig vinter?

                        Själv har jag ju vart befriad från salt tills nu, och tur är väl det.

                        Och här kommer lite FAKTA från mig som ej får ifrågasättas.
                        DUBBDÄCK är bättre på blankis, o de behövs för att rugga ytan till friktions däcken.

                        Salt tär som fan på era bilar, aluminium reagerar speciellt, oxiderar blir trögt och fult.

                        Där ma inte saltar överallt, eller inte hunnit skapas ett ojämnt väglag som är förädiskt för vissa mindre begåvade chaufförer..

                        Bor man i stockholm har genomsnittspersonen dock inte så bra koll som det verkar om man ska gå på min egen statistik och räkna avkörningar påväg till fjälls, för många räcker inte ens stora 4x4 suvar:P

                        MVH/

                        EDIT: För er som kanske kunde missat så finns det en nypa salt strödd
                        Last edited by Kapten Haddock; 13 January 2009, 19:41.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Schuckert
                          Du kör alltså på en frusen sjö, drar handbromsen och gör piruetter i 2 km och när sjön slutar tar skogen vid. Pang!

                          Allvarligt talat. "Dubbdäck är bättre på blankis"-argumentet har dammat igen fullständigt. Handen på hjärtat; när har någon av er i praktiken hamnat i den situtationen att det var blankis, bilen åkte i diket och ett par dubbdäck hade hjälpt?
                          Jag är fullständigt övertygad om att dikeskörningar eller seriekrockar i snömodd med dubbdäck är hundra gånger vanligare än dikeskörningar på blankis med dubbfria. Hur skall man hantera den statistiken? Det kanske är övervägande Volvo-bilar? Volvo är kassa i vinterväglag? Vilken Volvomodell? Vilken förare?

                          Hur tolkar jag att min Alfa 156 med dubbfria koreanska skitdäck (enligt AMS) smidigt tar sig upp får den isiga backen hemma, men medan grannens XC70 med dubbade Nokia Hakkapelitta och diffspärr har stora svårigheter och behöver backa ner och ta sats. Jag kan stanna mitt i backen och starta igen.
                          Fel på isen?

                          Jag kritiserade AMS:s s.k. vinterdäcktest som i praktiken inte testar vinterdäck utan en Audi A4 och en icke namngiven förare. Däcktester säger ingenting. Laboratorietester med friktionsvärde m.m. säger mer, men fortfarande ingenting. Det vore bättre om de testade ett (1) däck, kanske tre bilar och 20 olika förare. Det blir mer verklighetsförankrat.

                          Som ni förstår gillar jag dubbfria däck och det är intressant att följa andra länder i debatten. Oslo har t.ex. förbjudit dubbdäck.
                          ?? bara Oslo? inte Norge då?
                          Fiat 500
                          Fordson Super Dexta -64
                          Kawasaki Z1A
                          Kawasak GPz1100A2
                          Suzuki Grand Vitara -11
                          Suzuki T500R

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Schuckert

                            Som ni förstår gillar jag dubbfria däck och det är intressant att följa andra länder i debatten. Oslo har t.ex. förbjudit dubbdäck.
                            Förbjudit och förbjudit, går ju iallafall att lösa licens för 1200 norska kronor per år och 30nok per dygn i oslo.
                            Turbo é livet

                            Torx måste vara djävulens påfund...

                            Comment


                            • #15
                              Du tror folk är dåliga snöförare i Stockholm? Kom till Göteborg. Här blir folk spattiga och skriker rakt ut för en snöflinga.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X