Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorcykel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorcykel

    Efter många års olovlig körning står jag nu på randen till ett helt eget, fullt legalt om än danskt motorcykelkörkort.
    Har kört cross och enduro samt haft en hög olika offroadcyklar genom åren men aldrig bekymrat mig om att skaffa lappen. Mest för jag aldrig haft en cykel större än 250cc... Dålig ursäkt men den funkade inför mig själv.
    Nu vill jag däremot ha en "riktig" cykel med i alla fall lite större motor än 250cc.. Just nu kör jag runt på en NX250 vilket inte känns speciellt upphetsande på asfalt (eller i skogen egentligen för den delen men den var billig).
    Har snöat in mig på Ducati Monster cyklarna, mest för att formgivningen är så fantastisk. Provkörde en ZX900R för att se om sådana supermegasportcyklar var något för mig, som annars endast kört offroad, och kunde snabbt konstatera att 100km/h på första växeln inte är min melodi. Dessutom vill jag gärna kunna se mekaniken..

    Så... Till frågan, någon som har nått vettigt att informera om när det gäller Ducati och Monster i synnerhet? Jag är inte ute efter de största modellerna, utan en 600/620/750 räcker gott och väl. Det som förbryllar mig mest är att det verkar finnas en modell som heter Dark och är svart (döhh ) men är det annat som skiljer mellan "Dark" modellerna och resten utöver färgen?

    Panda 169

  • #2
    mc

    darken var enklare utrustad vad gäller broms o fjäder. ska du prompt ha en ducce kolla om din lokala verkstad fixxar at serva en slik hoj, de är ju lite speciella med desmo ventiler. Likaså har jag för mig att de är svindyra att serva tex är där två kamremmar att byta lite då o då. Ducce av gamla modeller har torrkoppling så de rasslar rätt mycket på tomgång samt är rätt huggiga i ingreppet, senare modeller har våt koppling (bättre). Mitt råd är läs på ordentligt kolla på många oc h välj sedan en honda.

    Comment


    • #3
      Håller med föregående talare. Läs på och välj ett japanskt alternativ. Visst, Duccarna är stencoola, och har hyfsad driftsäkerhet, men servicekostnaden, som ofta går på timdebitering, kan dra iväg. Jag har kört japanska cyklar i många år och aldrig haft något strul. Kolla gärna på Honda Hornet och Suzuki sv650, ifall du ska ha en hyfsad "all round" hoj. Kanske inte lika sköna att titta på, men dom levererar;-).

      Comment


      • #4
        Håller inte med föregående talare...*hihi*
        Så länge du håller dig till Monster-modellerna, så är det inte speciellt mkt dyrare att serva än motsvarande japan.Dock ska du ha tillgång till en verkstad som förstår sig på tekniken om du inte sköter servicen själv. Det beror ju på vad man bor och tillgången på verkstäder.

        Däremot är de vätskekylda 748,916,996 etc. en hel del dyrare när det gäller service än motsvarande japanare.Iallafall var det så förut,tror inte det ändrats.
        Det som kan vara lite trist är att ibland så kan det ta lite tid att få tag på delar.
        Nu har jag slutat åka sen några år tillbaka,så kan ju blivit bättre med den saken.

        Prova gärna en del olika innan du bestämmer dig.Finns en massa jättebra japaner,men trist om du väljer bort Monstern i tron att den kostar skjortan att underhålla. Rätt ofta är det entusiaster som ägd dom med skötsel därefter.Japanarna har bättre kvalitet,men är inte oförstörbara om man gnidigt fram och tillbaka,med enda servicen som har bestått av att tanka.

        Comment


        • #5
          Servicekostnaden är inget som avskräcker som sådan, och risken att jag skulle välja en japan av den anledningen är rätt obefintlig. Om det nu inte blir en Ducati så står en KTM högt på önskelistan...
          Är säkert lite indoktrinerad också, då mor och far aldrig kört japanska cyklar, utan uteslutande Ducati och HD.
          Men om Dark modellen har sämre bromsar och fjädring så går den ju bort på en gång, lite trist för jag gillar mattsvart.
          Att det skulle vara torrkoppling på en 600cc cykel låter väl lite otroligt, sitter det inte bara på de större modellerna?

          Låter lite som samma fördommar går igen, om man tänker Fiat vs. allt annat, och Ducati vs. valfri japan...

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jim
            Servicekostnaden är inget som avskräcker som sådan, och risken att jag skulle välja en japan av den anledningen är rätt obefintlig. Om det nu inte blir en Ducati så står en KTM högt på önskelistan...
            Är säkert lite indoktrinerad också, då mor och far aldrig kört japanska cyklar, utan uteslutande Ducati och HD.
            Men om Dark modellen har sämre bromsar och fjädring så går den ju bort på en gång, lite trist för jag gillar mattsvart.
            Att det skulle vara torrkoppling på en 600cc cykel låter väl lite otroligt, sitter det inte bara på de större modellerna?

            Låter lite som samma fördommar går igen, om man tänker Fiat vs. allt annat, och Ducati vs. valfri japan...
            Ingen torriskoppling på 600:an om jag inte minns fel.Jag hade det på min gamla 900 (ej monster). Ktm?Du har utmärkt smak....*haha*Haft en sån med,lite äldre dock.Minns att lämnade du den själv på stödet på parkeringen,så vandrade den runt på stödet. Bra vibrationer!Men gick som attan,när den funkade! Men nyare KTM:er är alldeles utmärkta.

            Jodå,har själv fått en del sura påhopp när man vara ute förr och åkte 900 SS. Många utgick från att motorn i princip var slut pga.rasslandet på tomgång. Och tacka vet jag japanska motorcyklar,har jag också hört...*ler*
            Så mkt sämre grejer tror jag knappast det är,bara enklare än de övriga modellerna.
            Här har du en bra länk till en massa tekniska manualer,så kan du jämföra mellan modellerna.
            http://www.ducati.com/bikes/manuals.jhtml

            Sen naturligtvis en länk till en av de bästa klubbarna i Sverige:
            http://www.ducceklubben.org/
            Seså,ut på Monsterjakt!
            ;-)
            //Calle

            Comment


            • #7
              precis ut o leta.
              I mcnytt fanns det ett ktm duke / monster 696 test. Kolla det. fast du kanske inte var ute efter nytt monster?

              (Jag är med o kör i testet!!!! )

              Jag var ett tag inne på monster när min Duke II belv stulen men det föll på försäkringesdetaljer. well well. Då fanns det "felmonterade" Dark 620 med dubbla skivor
              garaget är fullt med 80-tal

              Comment

              Working...
              X