Announcement

Collapse
No announcement yet.

Såg något riktigt illa idag....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Såg något riktigt illa idag....

    En bil kommer körandes med en bakåtvänd barnstol i framsätet, och för att hålla den lille lugn satt en portabel DVD-spelare spänd i lagom höjd för barnet skulle kunna se bra. OM den bilen smäller kommer DVD-spelaren att träffa barnet rakt i ansiketet. Gick en rysning utefter ryggraden på mig.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Amatörer, körkort på barn nu!!!
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Beror väl iofs på hur dvdn är fästad.

      Comment


      • #4
        Tappat räkningen på hur många som åker med barnet i knät i framsätet. En liten "fender-bender" så att passagerarairbagen utlöses och tragedin är ett faktum.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Re: Såg något riktigt illa idag....

          Originally posted by novisen
          En bil kommer körandes med en bakåtvänd barnstol i framsätet, och för att hålla den lille lugn satt en portabel DVD-spelare spänd i lagom höjd för barnet skulle kunna se bra. OM den bilen smäller kommer DVD-spelaren att träffa barnet rakt i ansiketet. Gick en rysning utefter ryggraden på mig.
          Som vanligt är det kanske en fördel om man har en aning av en susning om det man avser att kommentera innan man andas in och kikar på tangentbordet..

          De där spelarna är (om de är uppsatta på rätt sätt, förstås) fastsatta på ett sånt sätt att de inte ger sig iväg olovandes. De tål en hel del kilon/G-krafter innan nåt oväntat händer och generellt skulle jag vilja säga att risken är betydligt större att skadas av pappas/mammas omkringflygande mobiltelefon eller ipod än vad den är att en sån skärm skall lossna.

          Dessutom förtjänar det att påpekas att det finns studier gjorda som tämligen entydigt påvisar att bristande fokus på själva körningen är den enskilt största anledningen till olyckor i trafiken. Jag tror inte att man behöver vara varken förskollärare eller nobelpristagare för att ha en känsla av de fördelar nöjda filmtittande enmetersterrorister innebär i jämförelse med missnöjda understimulerade dito..

          För gnäll om dålig passiv åkandesäkerhet hänvisas f.ö. generellt till Volvoklubbens olika fora. Inte för att det inte är viktigt, utan för att de som kör Fiat idag med nödvändighet redan måste ha övervägt denna aspekt och funnit att andra kvaliteter överväger i beslutsprocessen..
          Last edited by Pellson; 28 June 2010, 12:10.
          Fiat 132 2000 -79
          Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
          Land Rover Discovery Td5 HSE -04
          Land Rover Freelander 2 HSE -08

          Comment


          • #6
            Fiat har för närvarande fyra modeller som har fått fem stjärnor i Euro-Ncaps krocktester. Det går alltså utmärkt att förena fiatåkande med hög passiv säkerhet.
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Både Punto 1 (94) och 2 (99) var på sin tid klassledande i krocksäkerhet.
              För att inte tala om 131, 132, Ritmo, Regatta och Argenta, som var anpassade för USA-marknaden (även om varken Regatta eller Argenta såldes där).
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Pelleson: Tar åt mig kritiken, men det såg så fruktansvärt tokigt ut. I min enfald trodde jag de skulle monteras med sätet som stöd om man frontalkrockar (påkörd bakifrån borde inte generera samma krafter, åtminstone borde det vara mycket lägre sannolikhet för det), men ex.vis philips verkar ha ett system där de hängs fast istället för nackstödet såg det ut som. Denver-spelare däremot verkade bara ha en väska att hänga på nackstödet, känns inte lika bra i magen, men det är väl utprovat det också. Såg verkligen ut som en bärbar dator uppfälld och fäst med kardborreband runt nackstödet.....

                edit: Och pga min oförmåga att andas innan jag skrev fick jag lära mig något nytt. Ett par andetag senare hade jag helt enkelt inte brytt mig och låtit blir att skriva något. Så det var väl inte så dumt ändå kanske?
                Last edited by novisen; 28 June 2010, 19:35.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by novisen


                  edit: Och pga min oförmåga att andas innan jag skrev fick jag lära mig något nytt. Ett par andetag senare hade jag helt enkelt inte brytt mig och låtit blir att skriva något. Så det var väl inte så dumt ändå kanske?
                  Touché!

                  Och alla ni Fiatkramare som ondgjort er över mitt påstående om relativ passiv säkerhet Volvo/Fiat - vad är det för bilar vi kör här? Och hur klarar de sig jämfört med en likagammal 240/740/850/V70? Och inget trams om viktskillnader nu...
                  Fiat 132 2000 -79
                  Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                  Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                  Land Rover Freelander 2 HSE -08

                  Comment


                  • #10
                    Inget nytt! Idioter är det gott om i trafiken att man slutat bry sig... ser olyckor flera gånger i veckan nu när det är varmt och skönt ute, vissa värre än andra.

                    EDIT: Senast i förrigår hamnade cykeln under bussen och cyklisten hade tur och låg framför bussen som precis hunnit stanna.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Re: Re: Såg något riktigt illa idag....

                      Originally posted by Pellson
                      Jag tror inte att man behöver vara varken förskollärare eller nobelpristagare för att ha en känsla av de fördelar nöjda filmtittande enmetersterrorister innebär i jämförelse med missnöjda understimulerade dito..
                      Detta måste vara veckans kommentar. Helt lysande. Min son är inte en meter ännu, men likväl en terrorist i baksätet. Fan när det skriks som mest så vill man bara ställa bilen vid vägrenen och bara gå hem. I tystnaden.....
                      Last edited by Freddan72; 4 July 2010, 10:00.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment

                      Working...
                      X