Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hylsnyckelsats

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hylsnyckelsats

    Jag börjar inse att en fin och hyfsat stor hylsnyckelsats skulle behövas i hushållet. Vad rekommenderas? Pris är inte viktigt. Långsiktig hållbarhet och rätt skurna verktyg desto viktigare.
    Farsan har haft sin Kamasa-sats sedan 70-talet och den verkar vara omöjlig att ha sönder. Farbrorns "äkta" Bahco-sats från 70-talet är något man suktar efter, men det märket är knappast samma sak längre?
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Typ den här:

    http://www.kamasatools.com/sv/Produk...s-92-delar-mm/
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      Jula sålde ett tag ett märke som heter King Tony...passar fint till italienska bilar eller hur !!
      Har nog haft min uppsättning i åtminstone 15 år och köptes nog på Lantmännen. Grymt bra !!
      Sedan säljer Ahlsell kedjan ett märke som heter Ironside och det är rätt hygglig kvalitet på det men spärrhandtagen är sisådär. Har bytt ut dom mot Biltemas som faktiskt är helt ok.
      Kamasa har inte jag så bra erfarenhet av faktiskt på senare år, var bättre förr!
      captainmorgan

      Comment


      • #4
        När det gäller kamasa så får man passa sig för att köpa de billiga satserna,verkar finnas olika kvalite.När det började att bli glest i min 25 år gamla 150 delarsats så köpte en ny stor sats på Jula till ett jättebra pris.När jag kom hem och tittade närmare så gick tex 1/2tums-hylsorna bara till 27.Blocknycklarna var lite längre och kantigare än de som säljs ute i tex järnaffären.Ett av spärrskaften drog jag sönder direkt.Fick inte ett nytt när jag åkte dit och skulle byta.Fick vänta ca 4 veckor och då kom det ett helt annat spärrskaft.Kändes skillnad bara att ta tag i.Detta var antagligen spärrskaft från den dyrare serien.Har funkat sen dess.Den satsen du länkar till ser ut att vara den dyrare serien iallafall.När det gäller Biltema så har dom jättebra hylsor,men inget mer.Standardspärrskaften(kamasa kopiorna)är så grovtandade i spärrmekanismen så man blir tokig.Hade faktiskt 4 nya spärrhandtag från tema samtidigt.På alla så lossnade insexskruvarna som håller skaften.Ingen större kvalite tycker jag iallafall.Men visst,ok för det priset.Men man ska också veta att det är skumma storlekar på hylsorna i 150satsen dom har.Tex hylsstorlek 13 finns bara med 1/4tum fattning.Har för mig det är några vanliga hylsstorlekar som fattas på de hylsor med 1/2tums fattning också.Tror det var 16mm hylsan tex.Men det går ju att komplettera,detta gäller med spärrskaften också.Kör själv med Biltemas 1/4tum sats och 3/8 sats fast då med kamasas lite mer fintandade spärrskaft / mats
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #5
          Jag har rätt mycket verktyg av märket Kraftwerk, vilka jag tycker håller riktigt bra kvalitet.

          Panda 169

          Comment

          Working...
          X