Announcement

Collapse
No announcement yet.

E85 i gammal inombords båtmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E85 i gammal inombords båtmotor

    Frugan och jag är kommer med största sannolikhet att skaffa en lite snipa till sommarens båtutflykter och "risken" finns att det blir en Sjöbjörn med Albin Motors förträffliga O21:a. Denna är en jättegammal (50-talet) beprövad fyrtaktskonstruktion som är både snål och driftsäker.

    Nu vet vi ju alla att det blir mer och mer etanol i bensinen, så min fråga är följande:
    - Vad behöver man ta reda på om motorn för att "etanolkonvertera" den?
    - Vissa hävdar att just dessa gamla motorer kan köras med E85 rakt av utan förändring. Kan det stämma?
    - Är blyfri 98 utan etanol?
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Hejsan!

    Kan inte svara på dina frågor men en systerson kan sånt.
    Jag ska försöka få tag på honom. Han har varit/är i Kina!
    Återkommer efter jag kollat.

    Mvh//Lars
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #3
      Sprit påverkar negativt vissa legeringar som kan finnas i förgasare/pumpar.

      Sedan behöver du slangar som tål sprit.

      Comment


      • #4
        Mer mängd

        Jag har för mig att man ska väl ha cirka 30% mer mängd om man kör på e85 jämfört med "vanlig soppa"? Är osäker, men detta är något som jag har hört på diverse av våra dragracing tävlingar och pratat med folk som konverterat.

        Det är faktiskt redan etanol i vår bensin i dagsläget, här är ett meddelande jag fått genom jobbet:

        Ny bränslekvalitet E10
        Från och med 1 maj kommer 95 oktanig bensin att ersättas av E10

        E10 innehåller 10% etanol istället för nuvarande 5%.
        En nackdel med detta är att då etanol har ett lägre energivärde så kommer bränsleförbrukningen öka på samtliga bilar, men vinsten vi gör är att koldioxidutsläppen kommer att minska.

        Comment


        • #5
          Fick precis svar från en entusiast. Han har kört sin O21:a i 15 år med E85. Motorn är helt okonverterad sånär som på att bränsleslangen mellan tank och förgasare är bytt och att han plockat bort vattenavskiljarkoppen eftersom ev. vatten binds i etanolen.
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ante
            15år?! Hur länge har det funnits E85 på mackarna egentligen?
            Säkert en hembrännare som blandar eget.
            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

            Comment

            Working...
            X