Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo 156 2,5 V6 -00... Ärligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vi tar det en gång till. Killen vill ha råd om Alfa 156 V6. Du skriver då följande:
    Originally posted by radical_minus

    Är koppling bytt? Om inte, är det dags = dyrare än genomsnittbilen men ej farligt.
    Och jag undrar varför det är dyrare?

    För mig så borde inte priset skilja då samma saker skall demonteras. Kanske det finns något som är exklusivt för V6.

    Originally posted by radical_minus

    på tvärgående fyror och sexor är det lika krångligt och ska inte skilja särskilt mycket i pris. Möjligtvis att man får demontera flet grejer på 6an
    Men sen säger du samma sak så jag tror vi kan konstatera att det är inte dyrare att byta koppling på en v6.
    Last edited by Freddan72; 11 February 2012, 07:49.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #17
      Riskt för rost i golvet är det största skälet till att det inte finns någon156:a i min bilsamling.Så kolla detta noga då den hårda sega massan är lömsk och kan dölja relativt stora rostskador.Så kolla att det inte finns några uppslag i massan.Inte ngt som bara alfa dras med utan andra bilmärken också / Mats
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #18
        Jag läste på alfaromeo.org om rost på 156. Det var en kille som jämförde rost på Alfa 75 och 156. Ska kolla om jag hittar tråden.

        Edit: jag hittar inte tråden. Men i stort så var rostskyddet på 156 sämre i bärande delar och golv. 75:an rostade mer i skärmar och icke bärande delar.
        Last edited by Freddan72; 11 February 2012, 09:22.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Originally posted by AndersForsberg
          Låter som om det borde bli av med andra ord... Vad är ett vettigt pris att betala för en 00:a Sportswagon med 23000 mil på mätaren och lite bättre skick än vad man kan förvänta sig av milen?
          En spottstyver, som du skrev i början av tråden

          ....eller så kollar du på blocket, alfaklubbar m.m och får lite hum om priserna.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Freddan72
            Vi tar det en gång till. Killen vill ha råd om Alfa 156 V6. Du skriver då följande:

            Och jag undrar varför det är dyrare?

            För mig så borde inte priset skilja då samma saker skall demonteras. Kanske det finns något som är exklusivt för V6.


            Men sen säger du samma sak så jag tror vi kan konstatera att det är inte dyrare att byta koppling på en v6.
            Det här blev krångligt
            Ett tips till köparen: Ring runt till X antal verkstäder och fråga vad det kostar(innan du köpt bilen). En kompis skulle t.ex byta koppling på sin Coupe; på det första stället sa de 25000:- inkl. material, men sedan så hittade han ett ställe där de bytte för 5000:- inkl. material!

            Så det där med genomsnittspriser stämmer inte alltid.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Freddan72
              Vi tar det en gång till. Killen vill ha råd om Alfa 156 V6. Du skriver då följande:

              Och jag undrar varför det är dyrare?

              För mig så borde inte priset skilja då samma saker skall demonteras. Kanske det finns något som är exklusivt för V6.


              Men sen säger du samma sak så jag tror vi kan konstatera att det är inte dyrare att byta koppling på en v6.
              Jag jamför med andra märken/bilar tex volvo vw. Har du förstått det nu? Och nej det är ungefär lika dyrt mellan ALFAS v6a och ALFAS 4a. beroende på vilken verkstad man frågar i STOCKHOLM så är prisskilnaden inte så märkvärdig eller ingen.

              Du frågar mig varför det är dyrare? Jag har ingen aning då jag inte jobbar på en verkstad men jag har ringt och kollat priserna på AUKTORISERDE verkstäder i STOCKHOLM. Efter det har jag kommit fram till att jag hellre spenderar helgen under bilen själv oxh sparar mig en förmögenhet.

              så direkt svar på din fråga. jag har ingen aning på varför det är dyrare men ring å fråga varför verkstäder som ska mecka alfa tar hutlösa priser jämfört med andra

              jag ringde BARA till auktoriserade alfaverkstäder. sen är det upp till var och en att lämna bilen hos en märkesverkstad, en hobbymeck eller göra det själv..

              är det ngt mer som är oklart?
              Last edited by radical_minus; 11 February 2012, 09:22.

              Comment


              • #22
                Det är ju det här jag inte får ihop.
                Originally posted by radical_minus
                Är koppling bytt? Om inte, är det dags = dyrare än genomsnittbilen men ej farligt.
                Originally posted by radical_minus
                Och nej det är ungefär lika dyrt mellan ALFAS v6a och ALFAS 4a. beroende på vilken verkstad man frågar i STOCKHOLM så är prisskilnaden inte så märkvärdig eller ingen.
                Du påstår en sak i första inlägget och sen en annan i det senare.
                Last edited by Freddan72; 11 February 2012, 09:29.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #23
                  För mig kan vi gärna släppa ämnet. Jag vill bara att killen som köper bilen inte får fel info.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Freddan72
                    Det är ju det här jag inte får ihop.




                    Du påstår en sak i första inlägget och sen en annan i det senare.
                    det är väl exakt det jag inte gör.... Att byta koppling på alfa är dyrare än på ngn annan vanlig bil i samma storlek. Det är det jag påstått och skrivet sen början av den här diskussionen. Vill man ha en sportkombi så är det inte den mest ekonomiska bilen men som ger väldigt mycket körglädje.

                    Har du haft en dålig vecka och måste hoppa på andra eftersom du inte kan läsa? Ge nå vettiga tips till anders istället om du överhuvudtaget vet vilken bil vi diskuterar här

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Freddan72
                      För mig kan vi gärna släppa ämnet. Jag vill bara att killen som köper bilen inte får fel info.
                      inte din tråd och inte du som bestämmer, ge ngn som helst nyttig info i den här tråden så är du snäll

                      Comment


                      • #26
                        Okej du ville inte släppa det så då kör vi vidare.

                        I Göteborg kostar det mellan 4000 - 5000 kr att byta koppling på en Alfa Romeo/Fiat/Lancia. Vad tar dom för det i Stockholm?

                        Alfa Romeo är inte dyrare än andra märken. Volvo, Saab och VW tar bra betalt för sina byten dom med. Alfa Romeo är inget specialmärke med en massa svåra lösningar. En van mekaniker kan byta koppling lika snabbt på den som en Volvo V70.

                        Vad är det för genomsnittsbil du pratar om och vad kostar bytet på den?

                        Och nej jag har ingen dålig vecka. Jag ifrågasätter bara det du skriver och du tror då att man är på dåligt humör. Du kanske inte är van att man säger emot?
                        Last edited by Freddan72; 12 February 2012, 11:52.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #27
                          Tillägg till inlägget ovan: priset jag gett är hos en lite firma och ingen märkesverkstad. Rena rånet att gå till dom.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            Re: Okej du ville inte släppa det så då kör vi vidare.

                            Originally posted by Freddan72


                            Alfa Romeo är inte dyrare än andra märken. Volvo, Saab och VW tar bra betalt för sina byten dom med. Alfa Romeo är inget specialmärke med en massa svåra lösningar. En van mekaniker kan byta koppling lika snabbt på den som en Volvo V70.

                            Man byter minst två kamremmar på alfan på samma tid och sträcka som du byter en på andra märken. redan där är det dyrare än andra bilmärken. intervallen är 3år 6000mil om du inte visste det gäller alla 156or även diesel

                            Framvagn på 156, 147 och Gt är ju katastrof.

                            Har du sett var generator sitter på de modellerna?

                            Etc etc

                            Man köper inte en alfa för att den är billig att äga, det är de inte.. man köper alfor för körglädjens skull. det är en stor fördel om man är rik eller är duktig på att mecka och har en extra bil man kan ta till jobbet...för förr eller senare får man en överraskning.

                            Nu pratar vi om bruksbilar vilket 156 är och inte om 'räser' alfor som tas ut ngn gång då å då..

                            Ifrågasätt gärna men med det du kan. Du har ju uppenbarligen inte ägt en bruksalfa..

                            Comment


                            • #29
                              Hoppsan, här har det hänt grejer...

                              Jag är iofs varken rik eller duktig på att mecka. Men någon "bruksalfa" är det heller inte tänkt att bli. Köper den mest på spekulation
                              ...eller som jag sade tidigare i tråden, "för att man nån gång ska ha haft en Alfa"!

                              En massa intressant i tråden hur som helst!
                              ---

                              Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by AndersForsberg
                                Hoppsan, här har det hänt grejer...

                                Jag är iofs varken rik eller duktig på att mecka. Men någon "bruksalfa" är det heller inte tänkt att bli. Köper den mest på spekulation
                                ...eller som jag sade tidigare i tråden, "för att man nån gång ska ha haft en Alfa"!

                                En massa intressant i tråden hur som helst!
                                du blir inte besviken! Välj med hjärtat!

                                Comment

                                Working...
                                X