If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Men harrejavvlar! Lätta lite på gasen, så påverkar inte trängselskatten ett dugg. Det är inte mer än rätt att vi ställer upp på detta. Stockholmarna har inga som helst problem med detta nuförtiden.
Originally posted by rask Funderar på vad som händer om man hänger på tyska importskyltar med gummiband utanpå? Lätt att hänga på och av vid behov (tex för boendeparkering).
Skyltarna är för övrigt sedan länge inaktuella (så du behöver inte leta i garaget efter dina, Ante).
Eller stoppa standardskyltarna innanför rutan och hänga på importskyltarna, kanske att den läser av fel skylt? Och då kan man inte bli fälld för felaktiga skyltar?
Det är ingen bra ide att köra falskskyltat, då är det juridiskt bättre att köra helt utan skyltar. Googla på trängselskatt+slippa el dyl. Var ju en massa produkter som poppade upp när detta introducerades i Sthlm som skyltkepsar, prismor, rörliga skylthållare, skumma sprejer osv. Nu ser man inte sånt längre, vet ej varför.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Originally posted by Ante ...Var ju en massa produkter som poppade upp när detta introducerades i Sthlm som skyltkepsar, prismor, rörliga skylthållare, skumma sprejer osv. Nu ser man inte sånt längre, vet ej varför.
Möjligt, men en sån där skyltgardin borde ju funka. Då är ju hela plåten dold. Jaja, som du skriver, möjligt att inget av dom fungerar i praktiken med salt och snö osv.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Originally posted by Schuckert Men harrejavvlar! Lätta lite på gasen, så påverkar inte trängselskatten ett dugg. Det är inte mer än rätt att vi ställer upp på detta. Stockholmarna har inga som helst problem med detta nuförtiden.
Haha läs på! Jag har inte heller problem med avgifterna i Stockholm när jag är där. Det är för att det är trängselskatt o inte vägtull. Det är en principsak - snart finns vägtullar på varenda landsväg.
Men, håller man sig på leriga Hisingen o inte åker nånstans är det nog överkomligt!
Originally posted by per ...det är trängselskatt o inte vägtull. ...
Det var ju vägtull/avgift först, men EU-lagar hindrade avgift på vägar som inte har byggts. Alltså blev det en skatt.
Samma sak; vi betalar för att finansiera infrastrukturprojekt. Vare sig det är direkt eller indirekt.
Och det betalas på helt fel sätt. Och vi vill inte ens ha det som byggs. K-märkta hela områden rivs till förmån för djupa schakt. Tågen till Malmö kommer inte dit snabbare. Och varför ska Boråsbilisterna betala för det och inte tågresenärerna i Göteborg?
Och, det har ALDRIG kallats vägtullar, det hade blivit ett jävla liv. Så det har de varit riktigt noga med, samt att likställa det hela med Sthlms variant, så att alla Göteborgare med lillebrorskomplex skulle gå med på det.
Originally posted by per Och det betalas på helt fel sätt. Och vi vill inte ens ha det som byggs. K-märkta hela områden rivs till förmån för djupa schakt. Tågen till Malmö kommer inte dit snabbare. Och varför ska Boråsbilisterna betala för det och inte tågresenärerna i Göteborg?
Och, det har ALDRIG kallats vägtullar, det hade blivit ett jävla liv. Så det har de varit riktigt noga med, samt att likställa det hela med Sthlms variant, så att alla Göteborgare med lillebrorskomplex skulle gå med på det.
Fel sätt? På vilket sätt är det fel att brukarna betalar för samhällsutveckling? Alternativet hade varit en skatt för göteborgarna, där majoriteten brukare i kranskommunerna hade sluppit skatten.
Ja det hade väl varit mer rätt isf, att alla betalar. Men poängen är att Paketet inte borde genomföras alls, det har redan spräckt budgeten innan det påbörjats och allt tyder på att det blir en ny "Hallandsåstunnel". Fast utan vinster för tågtrafiken (bortsett från några Hagabor som vill till Malmö).
Att luften blir taskig och trängseln ökar borde betalas av alla i Sverige på ett enkelt sätt dvs höjd bensinskatt (koldioxidskatt, energiskatt). Att riva K-märkta områden, införande av "system" som kostar mer än de får in är inte rimligt.
Att sen folk i glesbygden ev kommer att klaga på för hög bensinskatt utjämnas av andra faktorer som tex huspriser mm som är mycket billigare i glesbygden. Andra som tex låginkomsttagare mfl som drabbas extra hårt och ej kan nyttja den då tänkta bättre samt gratis kollektivtrafiken får kompenseras på lämpligt sätt.
Jag ser bilåkandet som ett globalt problem och andra mer förnuftigare system måste införas så enkelt är det, i alla fall om vi vill ha det som "nu".
Bensinen kommer att ta slut eller bli för dyr förr eller senare och problem med luft/klimat, kalla det vad ni vill, har vi globalt (och lokalt) och orsakas av en djäkla massa visst, men den blir inte "bättre" av bilåkandet.
Vi kan köra på som vi gör nu, men då tror jag att det kommer att bli "kaos" i världen (Hur många krig har inte startas pga brist eller skyddande av olja?) men sen kommer det iofs troligen att rätta till sig. Men jag tror att man skall försöka undvika "kaos" för det kommer inte bli vackert.
Men hur skall man undvika "kaos" ja det är nog svårt när dagens samhälle mer eller mindre bygger på ekonomisk tillväxt, egoism, slöseri och avundsjuka, tyvärr.
PS Oj det blev lite deprimerande samt säkert naiv läsning så här på en fredagseftermiddag, sorry
I den bästa av världar hade alla kört bakhjulsdrivna Fiatar, en utopi kanske men alla hade varit glada och soppan hade räckt till alla.
Allvarligt talat är det ett jävla snack om privatbilismens skuld, med rätta till viss del, men de slås ofta (helt galet) ihop med den tunga trafiken.. Man talar t.ex. om kvävedioxidutsläpp hit o dit när bensinbilar släpper ut 0% kvävedioxid, den står ju dieselmotorer för.
Och ingen nämner sjöfarten som står typ för hälften av alla avgasutsläpp (vet inte exakt men det var MKT, nån får gärna bekräfta)). I de flesta fall helt orenat dessutom, på internationellt vatten. DÄR - gott folk - finns det att göra för miljön...
Men det är trendigt att hata bilar så det kommer liksom aldrig fram.
Här sitter jag, lite deprimerad, dricker en bärs som har ett literpris som bensin ungefär, och lyssnar på trafiken utanför. Det är alla dom som åker till och från Gekå;s i grannkommunen och bitvis blir det trångt/karavaner av fordon från andra städer men någon plan på att bredda eller förbättra vägen finns för närvarande inte. Sedan 1988 har dom flyttat ut sidolinjerna (breddat) och tagit bort rastfickorna(mindre underhåll).
Affär och skola finns fortfarande 2,5 Km bort men dit vågar ingen förnuftig människa gå/cykla/köra elmoppe.
JAG skulle VÄLDIGT gärna slippa betala extra för att Göteborgare och stockholmare´s politiker underlättar för storstadsborna att köra privatbil....
Nä fan vad deprimerande, nu går jag ut bygger en minirondell.
(Du har rätt annars Stooges.)
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Comment