Announcement

Collapse
No announcement yet.

Släpvagnsvikter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Släpvagnsvikter

    Av bara en slump, så får jag se att jag fått en en betydligt högre tillåten släpvagns vikt på min Fiat vid B-behörighet.
    Så här står det på Transportstyrelsens på min Panda 4X4;

    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 2.280 ???????

    Tjänstevikten är 910 kg och totalvikten är 1.220 kg
    Och max släpvagnsvikt 900 kg

    Helsnurrigt tycker jag

    Min Tipo har följande data;
    Tjänstevikt, kg: 1.300 Totalvikt, kg: 1.680
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1.820

    Alltså Pandan har enligt detta 460 kg mer än Tipo´n

    Har kollat på andra bilar, och det visar lika konstiga siffror.

    Kan någon föklara detta? Är det något nytt som trädde i kraft vid årsskiftet?
    Men Pandan kan ju ej vara sant. Hur räknar de?
    //R//

  • #2
    Det kom lite nya körkortsregler 19jan.
    Bland annat tog dom bort begränsningen att släpets totalvikt inte fick överskrida bilens tjänstevikt, vid B-kort. Nu är det bara 3500kg sammanlagd totalvikt som gäller.
    1220+2280=3500kg
    Givetvis får du inte dra mer än vad bilen är godkänd/reggad för. Tolkar jag det rätt så får du dra ett släp med totalvikt 2280, så länge släpets bruttovikt är under 900kg

    Kollade upp min Tipo, jag får dra släp med 2010kg totalvikt. Bilens tjänstevikt 1080, total 1490, max släpvagnsvikt 1100.
    /Mikael
    Tipo-91
    GTV-96

    Comment


    • #3
      Vad har du för Tipo som har denna viktklassningen?

      Jag har två st. med drakrok på
      Den ena är en 2,0 16V där behörigheten är som jag nyss skrev 1.820 kg och max släpvagnsvikt är 1.500 kg
      Den andra är en 2,0 8V där behörigheten är 1.850 kg och max släpvagnsvikt 1.200 kg

      Förstår inte heller hur maxvikten kunde bli annorlunda.
      För innan denna ändring så var max släpvagnsvikt på 16V 1.300 kg och nu som sagt, 1.500 kg
      Och 8V 1.250 kg och nu 1.200 kg

      Tjänstevikten på bägge två är lika - 1.300 kg
      Totalvikten på 16V 1.680 och 8V 1.650 kg

      Vad går dom efter när de sätter dessa max släpvagnsvikter?
      Kastar de tärning, eller är det bilprovningen i samband med reg. besiktningen som sätter viktgränsen?
      Så ju mindre bil, desto mer maximal totalvikt ......
      //R//

      Comment


      • #4
        Min Tipo är flyttgods från italien.91:a 1,4 med Weberförgasare. Haft den i 10 år, den har passerat 30k mil.

        Din 16V har 30kg högre totalvikt än 8V, därför sjunker maximala totalvikten på släpet 30 kg på den.

        Jag tror du blandar ihop det med den tidigare uppgiften "släpets maximala totalvikt med B-kort" som var bilens tjänstevikt=1300kg på 16V:n
        Den fick dra 1500 innan också, fast med BE-kort.

        När det gäller din 8V så antar jag att att tjänstvikten är 1250kg?, vilket med dom gamla reglerna var max totalvikt på släpet med B-kort. Men max släpvagnsvikt var 1200 innan också.

        Med andra ord så har inte max släpvagnsvikt ändrats.

        Jag tror det är biltillverkaren som anger hur tungt bilen är konstruerad att dra. Men myndigheter är ju säkert inblandade när bilen ska bli typgodkänd.
        Tipo-91
        GTV-96

        Comment


        • #5
          Hmm...min maximala släpvagnsvikt har sjunkit från 1550 till 1500 kg.
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

          Comment


          • #6
            Tjänstevikten är lika på bägge två, 1.300 kg

            På 16V var max släpvikt förut med B-kort 1.300 kg, nu 1.500 kg med B-kort
            På 8V så har det sänkts från 1.250 till 1.200 med B-kort och det är inget som jag blandar ihop, utan det är fakta.
            Jag drar väldigt mycket släp, så jag har koll på siffrorna, det är bara att läsa i bilens handlingar.
            Så jag vet bilens kapacitet, hur den beter sig, så jag lastar aldrig mer än tillåtet

            Så denna upplysning "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" vet jag inte varför den ska framgå, när man med en liten bil inte kan utnyttja dessa vikter.
            Jag förstår hur denna siffra räknas fram, men varför ska den framgå över huvud taget ........

            Min Fiat Topolino har "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" 2.830 kg .... de du ... bilen väger 670 kg - varför ska jag veta detta?

            Jag äger idag 12 bilar, de flesta med drag, och ingen har samma siffror när det gäller max släpvikt vid B-kort.

            Min gamla ALFA 90 med drag, får helt plötsligt dra 1.400 kg nu, mot 1.300 kg förut, med B-kort

            Och som Schuckert skriver, så är det inte bara jag som upptäckt dessa ny siffror.
            //R//

            Comment


            • #7
              Kollade även min Fiat 1100
              Där har max släpvagnsvikt försvunnit, i och med dessa nya regler.
              Finns ingen uppgift längre. Vad jag får dra med B-kort det vet jag.
              Men vem annars vet?

              Skattevikt, kg: 1050
              Tjänstevikt, kg: 1050
              Totalvikt, kg: 1050
              Sänkt totaltvikt, kg:
              Max släpvagnsvikt, kg:
              Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
              Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 2450
              Max sammanlagd bruttovikt, kg:
              Max lastvikt, kg:
              Kopplingsanordning : KULA
              Kopplingsavstånd, mm:
              Kopplingsavstånd EU, mm:

              Och på min andra 1100 som inte har drag, står följande att läsa;
              Skattevikt, kg: 1010
              Tjänstevikt, kg: 1010
              Totalvikt, kg:
              Sänkt totaltvikt, kg:
              Max släpvagnsvikt, kg:
              Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
              Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 3500
              Max sammanlagd bruttovikt, kg:
              Max lastvikt, kg:
              Kopplingsavstånd, mm:

              Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 3500 ????????


              Fascinerande läsning - kan undra om detta bestämdes över en middag med nån slags saft till ........

              Last edited by Rolando; 30 January 2013, 14:10.
              //R//

              Comment


              • #8
                Jag får hålla med om att det verkar konstigt.
                Känns som en dator har gjort ändringarna i fordonsregistret. Verkar skumt att max släpvagnsvikt har försvunnit.

                Som på din andra 1100 som saknar totalvikt angivet har dom räknat 3500-0=3500kg finns ju ingen bil som har totalvikt 0.

                Kan ju verka lite onödigt att skriva ut uppgiften om släpets maximala totalvikt på B-kort. egentligen är det ju bruttovikten som är intressant. men trots allt så är det ju totalvikten som lagen begränsar på B-kort.

                För mig som har BE-kort finns det ingen begränsning på totalvikt utan endast bruttovikt.
                Jag har några gånger lånat ett biltransportsläp med totalvikt 3500kg tjänstevikt 1000kg, den får jag dra efter min Tipo, dock får jag bara lasta den med 100kg då. så har fått använda annan dragbil.
                Tipo-91
                GTV-96

                Comment

                Working...
                X