Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips inför bilresa till Pisa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips inför bilresa till Pisa?

    Snart dags för bilsemester till Italien. Vi skall bo strax söder om Pisa på en gård (agricultura) och utgå härifrån med lite dagsturer. Florens, Cinque Terre och kanske ända ner till Orvieto.
    Det finns ju dock en lite sträcka mellan Kitzbühel och Pisa som skall avverkas. Jag tänker framför allt på området kring Garda-sjön. Någon som har tips på utflykter där, kanske övernattning? Är det västsidan av sjön som har de klassiska filmbilvägarna med en massa tunnlar?
    Naturligtvis skall vi försöka hinna med Maranello som ligger precis längs färdvägen.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Nu har jag kanske inte så jättemycket att bidra med, men två saker;

    - Undvik av naturliga skäl vägarna runt Garda på helgen, trafik trafik trafik.

    - Ha cash på dig för att tanka bilen, hade ett mindre h-e att hitta en bensinmack som tog Visa/Mastercard (obemannade mackar). Kontanter eller någon typ av lokala tankkort verkade det vara som gällde. Kanske är bättre nu dock.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Pisa å sjö? är de vägen via Genova du tänker på E80? med utsikt över m-havet. Eller Garda/Lago Maggiore?
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Originally posted by pazzo View Post
        Pisa å sjö? är de vägen via Genova du tänker på E80? med utsikt över m-havet. Eller Garda/Lago Maggiore?
        Inte Genova, utan Lago di Garda. Vi kommer att stanna till där på vägen mellan Pisa och Österrike (Brenner)
        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

        Comment


        • #5
          Garda öst i en punto..

          Last edited by pazzo; 6 June 2013, 12:33.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Originally posted by pazzo View Post
            Garda öst i en punto..
            Bene.
            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

            Comment


            • #7
              Lustigt, avverkade precis just de där platserna 2006 i Coupen. Cinque Terre, Pisa, Maranello, Garda (och Turin o Venedig bl.a). Mitt enda råd: ta INTE "genvägen över bergen" som på kartan ser kortare ut, det är den INTE .
              Sen var det ganska gott om campingplatser runt Garda, vi bodde på östra sidan. Kallt som fan i vattnet! Som Vättern typ. Djup!
              Bra att kunna tyska i där och norr om sjön, de vill inte snacka italienska av ren stolthet (det var tyskt fram till WW1).

              That's it just nu..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per View Post
                de vill inte snacka italienska av ren stolthet (det var tyskt fram till WW1).

                That's it just nu..
                Österrike? (brrrrrr)
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Visst ja, Österrike!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per View Post
                    ...Mitt enda råd: ta INTE "genvägen över bergen" som på kartan ser kortare ut, det är den INTE ....)
                    Du menar vägen (E45) mellan Innsbruck och Bolzano? Känns ju som om den vore den snabbaste (enligt Navigon i alla fall )

                    Edit: Aha! Jag tror du menar SS508. Den ser ut som en genväg, men zoomar man in på kartan, så...
                    Last edited by Johan Gunverth; 7 June 2013, 11:49.
                    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Putt View Post
                      Nu har jag kanske inte så jättemycket att bidra med, men två saker;

                      - Undvik av naturliga skäl vägarna runt Garda på helgen, trafik trafik trafik.

                      - Ha cash på dig för att tanka bilen, hade ett mindre h-e att hitta en bensinmack som tog Visa/Mastercard (obemannade mackar). Kontanter eller någon typ av lokala tankkort verkade det vara som gällde. Kanske är bättre nu dock.
                      Körde ner till Piza för 10 år sen, ang tankning körde jag konsekvent hela vägen Shell som finns i hela Europa och då funkade det svenska Shellkortet hur bra som helst.
                      Henrik
                      Fiat 500e -15
                      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Johan Gunverth View Post
                        Du menar vägen (E45) mellan Innsbruck och Bolzano? Känns ju som om den vore den snabbaste (enligt Navigon i alla fall )

                        Edit: Aha! Jag tror du menar SS508. Den ser ut som en genväg, men zoomar man in på kartan, så...
                        Jag menade vägarna i närheten av Pisa/Italiens bergområden överlag.. Lätt att missta sig om man som jag var ovan vid dylik geografi!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by hbp98001 View Post
                          Körde ner till Piza för 10 år sen, ang tankning körde jag konsekvent hela vägen Shell som finns i hela Europa och då funkade det svenska Shellkortet hur bra som helst.
                          Det visade sig att det numera inte finns något Shell-kort för svenskar som fungerar utanför Norden om man inte är företagare med avtal hos Shell. Surt. Mitt hyfsat nya Shellkort kommer alltså inte att fungera.
                          Återstår VISA eller kontanter.
                          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Johan Gunverth View Post
                            Det visade sig att det numera inte finns något Shell-kort för svenskar som fungerar utanför Norden om man inte är företagare med avtal hos Shell. Surt. Mitt hyfsat nya Shellkort kommer alltså inte att fungera.
                            Återstår VISA eller kontanter.
                            Surt men vissa saker var tydligen bättre förr. Då slipper du upplevelsen att på måfå irra runt i Hannover med tanklampan ilsket lysande på jakt efter en Shellmack (eller tapp som ni säger på västkusten) Liiite dålig stämning i bilen just då men rätt som det var såg vi en skylt med en snäcka på och allt kändes mycket bättre.
                            Henrik
                            Fiat 500e -15
                            *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                            Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                            Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                            *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                            Comment


                            • #15
                              Hej ! Det ligger et utmerket museum like sør for Verona, i byen Villafranca di Verona. Massevis av sjeldne utgaver av italienske
                              biler - Fiat, Abarth, Lancia, Alfa..., i tillegg til motorsykler, sykler, fly m.m.m. Sjekk nettsiden deres hvor det er mye
                              informasjon:
                              http://www.museonicolis.com
                              Lycka till - trevlig resa !!

                              Comment

                              Working...
                              X