Announcement

Collapse
No announcement yet.

Framhjulsdrift, många hästkrafter: så funkar det.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Framhjulsdrift, många hästkrafter: så funkar det.

    Extremt ingenjörsnördig artikel på Wired.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	17.1 KB
ID:	258238

    http://www.wired.com/wiredscience/20...ve-muscle-car/
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Dynamisk mekanik haha.. Nääästan korrekt
    F(fake) läste jag aldrig om i skolan!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jaha, allt detta för att förklara varför dom främre bromsbeläggen slits mer än dom bakre.
      Car portfolio;

      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
      Chrysler: New Yorker salon -63
      RollsRoyce: Shadow -68

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Om friktionskoefficienten högst är 1, vilket jag lärde mig i grundskolan, hur kan en bil accelerera snabbare än gravitationen?
        Den kan vara större än 1. Jag vill minnas att jag läst att dragsterdäck hamnar på ca 4-5.
        Kolla även här för en förklaring, speciellt till den engelska länken.
        Man lär så länge man lever.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment

        Working...
        X