Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Biltips

    Hallå alla Fiatfans,

    efter några års sparande och gnetande börjar det snart bli dags att flytta till nytt boende. Om alla kalkyler stämmer kommer jag göra en ganska god affär och få pengar över att lägga på ny bil (äntligen..)

    Planen är att köpa bilen i början av nästa år, när marknaden är ganska sval.

    Följande är kriterierna;

    - Pris 80 - 130k (ungefär)

    - Ska fungera att köra året runt

    - 4 säten. Bakdörrar är skönt men inget krav

    - Hyfsat med pulver under huven (minst 200 hk är väl ett riktmärke)

    - "Normala" driftskostnader, en högre soppaförbrukning och fler däcksbyten är ingen fara men svinhöga försäkringspremier och reservdelar som kostar pleti går bort (beggade Maseratis och gamla BMW M-modeller är alltså uteslutna )

    - Mkt utrustning, ju mer desto bättre men xenon och farthållare är två måsten

    Kikat lite smått på Alfa Brera, Mazda 3MPS etc. Svårt att veta vad man vill ha. Antingen en lite hårdare GTI eller en kraftfull glidare. Fiat vore kul men är osäker på om det finns något Punto Abarth är cool men hur mkt effekt finns den med?

    Förslag och erfarenheter mottages tacksamt!
    Last edited by Putt; 16 July 2014, 11:54.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Hur gammal får bilen vara? Du kan nog få en 160hk Abarth punto.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0 View Post
      Hur gammal får bilen vara? Du kan nog få en 160hk Abarth punto.
      Åldern spelar ingen större roll, dock högst ca 10 år gammal.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Då får du definitivt en Abarth Punto Evo från 2010 och kanske nyare med 160hk om det räcker effektmässigt annars finns chip så får du 180hk. Jätterolig att köra billig att äga dock finns den inte med bakdörrar. Nackdelen är att du måste åka till Tyskland och hämta en.

        EDIT: Supersport har 180hk från start men då spricker din budget.
        Last edited by 84jr0; 15 July 2014, 08:23.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0 View Post
          Då får du definitivt en Abarth Punto Evo från 2010 och kanske nyare med 160hk om det räcker effektmässigt annars finns chip så får du 180hk. Jätterolig att köra billig att äga dock finns den inte med bakdörrar. Nackdelen är att du måste åka till Tyskland och hämta en.

          EDIT: Supersport har 180hk från start men då spricker din budget.
          Ok, ja Punton är härlig det lilla jag åkt i den, 160 hk är dock kanske i minsta laget och jag är allergisk mot chippning. Att importera från Tyskland är inget hinder däremot.
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            Chippning? Är det när man kastar grillchips på sin bil? Ungefär som att vaska dyr champagne
            Snacka om slöseri av goa chips.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Hmm. Bmw 130i..?
              Om du vill ha mer kul o mer speed kan du iofs hitta en fin Coupe 20vt för de pengarna, dock inget man isf vill åka året runt!
              Punto Abarth börjar på 6000euro (har kikat på en själv, den första då jag gillar den bättre) och en Esseesse lär inte vara så mkt dyrare.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by Putt View Post
                Ok, ja Punton är härlig det lilla jag åkt i den, 160 hk är dock kanske i minsta laget och jag är allergisk mot chippning. Att importera från Tyskland är inget hinder däremot.
                Vet man att de finns med mer hästar så vill man ju ha en sån. Dock kostar de lite mer.

                Originally posted by per View Post
                Hmm. Bmw 130i..?
                Om du vill ha mer kul o mer speed kan du iofs hitta en fin Coupe 20vt för de pengarna, dock inget man isf vill åka året runt!
                Punto Abarth börjar på 6000euro (har kikat på en själv, den första då jag gillar den bättre) och en Esseesse lär inte vara så mkt dyrare.
                Menar du grande punto abarth då? Har läst att de inte var lika bra byggda som evo. Med bra byggda menar jag vattenläckage i kupén och så vidare.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Å fan det är så illa? Man tänker ju att de borde vara bättre än Punto mk2 iaf.. Jaja det blir nog ingen sån ändå för mig.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    130 verkar kul, kanske kan de också ha ramlat ner lite i pris tills dess också. Coupén är fin men som åretruntbil... nä. Renault Megane RS verkar finnas runt 14-15k € i Düskland och är ju en bevisat snabb krabat, är dock allergisk mot Renault i allmänhet - nån som har erfarenhet av den modellen?
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • #11
                      Spräcker du inte bugeten med en 130? Jag är också lite allergisk mot franska bilar så jag har aldrig ens varit intresserad att provköra någon av deras prestandabilar men en provkörning kan inte skada!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Är du sugen på att provköra en Punto EVO Abarth, kan du få prova min. Fast den är inte tillsalu

                        Annars finns ju Lancer, Impreza, Honda Civic type-r osv om japanskt är ok?

                        Kul att leta bil, lycka till och rapportera vad det blir
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0 View Post
                          Spräcker du inte bugeten med en 130? Jag är också lite allergisk mot franska bilar så jag har aldrig ens varit intresserad att provköra någon av deras prestandabilar men en provkörning kan inte skada!
                          130 ligger just nu runt 140-160 k, om ungefär ett halvår har de kanske ramlat ner lite i pris.. inbillar jag mig iaf Har ägt en bunt Peugeoter som fungerat bra men min stackars bror köpte en nästan ny Citroen för ett par år sen - herregud säger jag bara...
                          Fiatlös

                          ___________________

                          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ante View Post
                            Är du sugen på att provköra en Punto EVO Abarth, kan du få prova min. Fast den är inte tillsalu

                            Annars finns ju Lancer, Impreza, Honda Civic type-r osv om japanskt är ok?

                            Kul att leta bil, lycka till och rapportera vad det blir
                            Tack för erbjudandet, kanske hör av mig under semestern om jag får lite tid över.

                            Imperza/Lancer är snabba och häftiga men lite väl mkt "Bilintresserad ungdom" om du förstår vad jag menar Synd då 4-hjulsdrift alltid är bra. Lite samma sak med Honda, dessutom verkar de vara gjorda av guld med tanke på priserna som begärs.
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #15
                              Jag kanske inte ska erbjuda en provkörning av min för då kommer du bara vilja ha den med mer effekt och spräcka budgeten men vill du det kan vi mötas upp en dag tillsammans med Ante så får du känna och klämma och jämföra.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X