Announcement

Collapse
No announcement yet.

Besiktiga med Racekat ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Besiktiga med Racekat ?

    Någon som har erfarenhet utav besiktning med racekat? + friflödessystem

    Jag är inne på att köpa en sportkat eller racekat men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Vissa säger att det vrålar mer med en racekat och att det kan bli problem på besiktningen med ljudnivå.
    (snackar man med dom som säljer racekat, säger dom att det e inga problem)

    Fördelen med racekat är ju mer effekt gentemot en sportkat, men är det verkligen så stor skillnad mellan dom?

    Jag vet att det säkert kommer komentar med att besiktiga med orginal o byta sen, men problemet är att jag ej har kvar org. systemet + att jag vill ha det helsvetsat för maximalt flöde (lite jobbigt att hålla på med att kapa o svetsa innan varje besiktning)

    Erfarenhet någon?

  • #2
    Jag besiktade bilen för några dagar sedan utan anmärkning och jag har en 20vt med specialbyggt avgassystem från ferrita. Det är 3tum hela vägen och det sitter en racekat på. Jag fick med en "insats" som jag skulle sätta vid slutet av systemet för att få ner volymen lite men det glömde jag av. Så summan av kardemumman är:

    Inga problem att ha racekat och 3 tum hela vägen, ljudnivån är tydligen ok och så även avgasvärderna
    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

    Comment


    • #3
      Med racekat är det viktigt att du kör bilen varm innan de mäter avgasvärdena, har funkat för mej varje gång!
      -Coupe 16vt -95-
      -Punto 60 -06-
      -Alfa 156 JTS -04-

      Comment


      • #4
        jo har hört det med, men jag är mer orolig över att det ska vråla som f.. och inte gå igenom för det

        men det e klart, egentligen bara till att köra på med racekat o se vad som händer, kan ju vänta med att svetsa det på

        Comment


        • #5
          fick precis svar ifrån Forza AB,

          lite nytto fakta

          -----

          Om katen är godkänd så ska den klara Bilprovningens krav vad gäller utsläpp!

          Det är lite olika vad man kallar Sport och Racekat men en 100cells kat är i
          regel en racekat och kan behöva högre temp för att rena som den ska medan en
          300cells har högre motstånd och blir då varm fortare och renar därför bättre
          snabbare.

          ------

          Comment


          • #6
            Besiktigade idag med Dalhems 2.5" racekat (tror inte den är metallisk dock) med exemplariska värden:

            CO: 0.00
            HC: 55

            :-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              antar att det är Magnaflow du köpt, det är en sportkat, inte en racekat

              Comment


              • #8
                Jajamän. Dalhems kallar den för racekat de jävlarna, så jag ville bara va tydlig med vilken det var.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  SmOOth : Har du bara racekatten och inga ljuddämpare? alltså 3tums hela vägen med en racekatt på ? De borde låta ganska rejält på vägarna hehe

                  By the way, Grymt snygg din coupe har blivit med kjolpaketet och fälgarna! Nice job!

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #10
                    Emilio thx!, hur nöjd som helst ..hmm ja hade dämpare på mitt system, men de låter rätt friskt ändå
                    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                    Comment


                    • #11
                      hmmm... då får jag påpeka att jag tagit bort ena dämparen och slutdämparen är friflödes. Så med andra ord så kan jag få problem om jag sätter på en racekat

                      ( en liten storry : Förra sommaren inne i Malmö så kom det upp nya corvette C6 bredvid mig vid ett rödljus och självklart så blev det ett litet race några meter. Vid det tillfället så hade jag inte på slutdämparen utan bara ett rakt rör och min bil överöstade både motorljudet och blåset på corvetten duktigt när vi drog iväg. )

                      Comment

                      Working...
                      X