Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bestämmelser vid besiktning osv.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bestämmelser vid besiktning osv.

    Jag undrar och har undrat länge var man kan ta del av vilka bestämmelser som gäller om bilar när man besiktigar. Om man ska trimma en bil så måste man ju registreringbesiktiga om den osv. Hur vet man om den kommer gå igenom. Har det med vikt/effekt att göra? om bromsar orkar med att stoppa bilen, avgasvärden?

    Någon som vet var man kan få svar på alla dessa frågor och fler där till?

    Mycket tacksam för svar
    Fiat Punto GT -95
    OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

  • #2
    Bilprovningen och SFRO är nog de du ska vända dig till för att få svar.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Rent generellt så kommer SFRO inte att kunna ge dig ett intyg för bättre effekt, såvida du inte bygger om bilen radikalt (ombyggt fordon).

      När du trimmar bilen så är en 10% ökning av effekten tillåten för alla bilar (hittar inte referensen just nu) men övrigt så är det blankt nej.

      Du kan heller inte regga om bilen (dvs via regbesitkning) med mer effekt, utan ett intyg från tillverkaren (i detta fall FIAT).

      Jag försökte att prata med fiat ang en turbokonvertering av en fiat barchetta. Men utan resultat (inte så konstigt). FIAT tog fram Barchetta Sportia, vilket var en std barchetta men med 16vt motorn. Om FIAT hade godkänt min konvertering hade de även blivit ansvariga för ev olyckor. Vilket dom självklart inte vill bli.

      Så, när det gäller trimming så är det bara att hoppas på turen, känna någon, alt betala ett gäng tusenlappar till en besiktningskille så han ändrar uppgifterna om din bil (det ryktas om att man för 5000 kan få effekten "uppgraderad" av bilprovningen...svart dvs)

      Min barchetta hade fina avgasvärden, rejäla bromsar - men bilen gick inte genom pga turbon.

      Har man turbo på bilen kan du ladda på rätt rejält och bygga om innan bilprovningen kan komma och klaga.

      DOCK! Skall det tilläggas att besiktningsmannen INTE behöver ha belägg för att underkänna din bil. Året efter jag besiktigade bilen var den original (lite fetare avgas mm). Jag fick underkänt och förpassades till en registreringsbesiktning. Jag ringde och klagade och sa att bilen är ju inte trimmad. Fick då svaret från bilprovningen att jag har två alternativ:

      1. regbesiktning (900kr)
      2. betala en besiktningsman som kommer över till mig och tittar på bilen (> 900kr) och sedan häver kravet på reg besitkning.

      Så, gör du det snyggt och moderat, ja då behöver du inte oroa dig. Men rota inte runt för mycket i motorrummet - för då kan dom bli misstänksamma

      Comment


      • #4
        tack så mycket för de fina svaren det gav mig lite mer kött på bena
        Fiat Punto GT -95
        OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

        Comment

        Working...
        X