Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stoppad för fortkörning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Fick ett svar från Trafikjuristen så jag klistrar in den som den är.

    Jag frågade hur jag ska gå vidare och om jag behöver betala boten.

    Du ska inte betala boten (och du bör i många fall inte svara på bötesföreläggandet, inte ens efter påminnelse, eftersom du då spelar ut dina argument i förväg till motparten, det vill säga åklagaren). Betalningsanmärkning får du bara om du skrivit på ett bötesföreläggande eller dömts av domstol och därefter vägrar betala.


    Med vänliga hälsningar




    Ingemar Jeanlo

    --------------------------------------------------------------------

    Trafikjuristen

    S:ta Gertruds väg 117

    593 41 VÄSTERVIK

    Tel: 0490-429 00

    Fax: 0490-42901

    www.trafikjuristen.se

    --------------------------------------------------------------------
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #62
      Ska uppdatera lite vad som har hänt här då. Jag gick på rättegång satt väl där ca 45 minuter och försökte försvara mig, hade het diskussion med polismannen som vittnade mot mig. Blev dött lopp och tinget behövde 2 veckor för att dömma.

      2 veckor senare får jag brev från tingsrätten som väljer att tro på polisen.

      ---------------------------
      Citerar lite:

      DOMSKÄL

      Almir har förnekad gärningen. Hörd över åtalet har han uppgett följande. Rapport, hastighetsöverträdelse m.m. är vinklad. Trafikintesiteten var vid tillfället mellan normal och hög. Polisen har inte kunnat följa efter honom under en så lång sträcka som polisen har påstått utan att någon gång under mätsträckan förlora kontrollen över honom. (Jag fattar inte vad de menar där det jag försökte säga att polisen tappade mig ur siktet.) Det måste ha funnits flera bilar mellan honom och polisbilen. Han var stressad och skulle till ett kundbesök. Han stoppades när han körde i högerkörfält. Han körde om bilar och placerade därför sitt fordon i vänster körfält. Han kan inte säga hur fort han körde men han följde trafikrytmen.

      Åklagaren har åberopat vittnesförhör med polismannen som uppgett följande. Han uppmärksammade, tillsammans med sin kollega, när Almir placerade sitt fordon i vänster körfält. De följde efter honom och höll ett konstant avstånd på mellan 80 och 100 meter till Almirs fordon. Under hela sträckan som hastighetsmätningen pågick, vilket var 700 meter, körde Almir i vänster körfält. Avståndet som efterföljandet skedde med uppmättes med hjälp av polisens trippmätare. Under mätningen höll Almir en hastighet som inte understeg 100 kilometer per timme. De stoppade Almir vid påfarten till Essingen. Det har vid kontroll av polisbilens hastighetsmätare visat sig att denna, vid en verklig hastighet på 95 kilometer i timmen, visar hastighet på 100 kilometer i timmen. Almir rapporterades för att ha fört fordonet i 85 kilometer i timmen.

      Tingsrätten gör följande bedömning.

      Av rapport avseende kontroll av polisfordonets hastighetsmätare framgår att när polisbilens hastighetsmätare visar en hastiget av 100 kilometer i timmen uppgår den verkliga hastigheten till 95 kilometer i timmen. Polismannen har uppgett att Almir, under mätsträckan, inte vid något tillfälle körde under 100 kilometer i timmen. Av de uppgifter som polismannen har lämnat samt de uppgifter som framgår av hastighetsmätarkontrollintyget anser tingsrätten det visat att Almir har fört personbilen med en hastighet som översteg den tillåtna hastigheten 70 kilometer i timmen och att hastigheten som han fört fordonet i uppgick till 80 kilometer i timmen. Åtalet är därför strykt och skall bedömas på sätt som åklagaren gjort. Påföljden skall bestämmas till penningsböter.

      ------------------------------------------

      Så 1500kr fattigare men däremot lite erfaren i frågan.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #63
        Drabbar ingen fattig

        Blir du tvungen att betala rättegångskostnader?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #64
          Re: Drabbar ingen fattig

          Originally posted by Freddan72
          Blir du tvungen att betala rättegångskostnader?
          Nä, inte när det är privatperson vs staten i trafikmål. Däremot så kan man få betala egna juristkostnader, men det tror jag inte att Almir har haft någon?
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #65
            Jag har blivit kallad till rättegång i februari för min fortkörning, ska bli intressant.

            Visade sig att hastighetsmätaren i radiobilen visade 120km/h när det i själva verket gick i 105km/h
            /Peter

            Comment


            • #66
              Originally posted by Chorus
              Jag har blivit kallad till rättegång i februari för min fortkörning, ska bli intressant.

              Visade sig att hastighetsmätaren i radiobilen visade 120km/h när det i själva verket gick i 105km/h
              Tror du att det blir samma visa?
              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
              Folka Vento VR6 -93 såld!
              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

              Comment


              • #67
                Inga extra kostnader för mig... alla har rätt att få sitt fall prövad gratis. Med andra ord erkänn aldrig på plats
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #68
                  Blev böterna högre nu än om du erkänt och fått bot på plats?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by Freddan72
                    Blev böterna högre nu än om du erkänt och fått bot på plats?
                    De snackade om att rapportera mig för 85km/h när de stoppade mig, men blev åtalad för 80km/h. Så frågan är om det skiljer sig något i böter mellan 80 och 85.

                    Edit: Hittade detta

                    Överträdelse från 1 km/tim tom 10 km/tim 1500:-
                    Överträdelse från 11 km/tim tom 15 km/tim 2000:-

                    Så ja, jag kom till och med billigare undan efter åtalet
                    Last edited by 84jr0; 20 October 2007, 14:53.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment

                    Working...
                    X