Announcement

Collapse
No announcement yet.

vinterbil runt 20'?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vinterbil runt 20'?

    Vet inte varför, men av någon anledning är det dags att ta tag i kanten på topplockspackningen på punton och börja dra. Så det behövs en vinterbil och en sådan som inte krånglar eller ger upp, behöver kunna åka några turer på 40mil innan punton blir klar igen och vill inte riskera att bli stående halvvägs.
    Tänkte köpt en Alfa, siktet inställt på en 159SW men det är väl inget man tar som tillfällig vinterbil direkt. Så då funderar man lite på Ford eller opel, ca 10år gammal med prislapp runt 20000, är det rimligt? Med farthållare och motorvärmare..... Eller har ni andra bättre alternativ? Helt nollställd på beggagnatmarkanden skall man väl erkänna, samt vilka problem man har med olika modeller.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Varför inte en punto med liten motor? Eller Bravo?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Tja, vet inte..... har ju kört punto i 9år snart så hade varit skoj att prova något annat än Fiat.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Kör på E30 BMW så kan man sladda runt lite eller en E36 om möjligt.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          ääää.... vet inte om man borde skriva det här, men jag skulle faktiskt inte klara att köra BMW, skulle skämmas ögonen ur mig..... Försöker hålla en liten vänsterprofil, och i mitt huvud är BWM ungefär lika vänstervridet som mercedes eller så. Fast det gäller bara mig på något lustigt sätt. Och bakhjulsdrivet.... skulle hamna i diket med en gång, van att köra digitalt så att säga, så behöver att det går rakt fram när det släpper, inte runt Fast det kan ju vara bra att lära sig känna med gasen också för den delen. och spännande
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Kör man normalt så snurrar man inte runt... roligt att snurra runt på isiga parkeringar en sen kväll.


            Köp en Honda Civic eller Mitsu Colt eller något i den stilen om det ska vara FWD.

            Jag hade köpt Tipon som finns till salu på forumet om jag vore du
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Skall kolla runt lite på Blocket efter Colt och Honda. Tipon känns för fin för det jag avser använda den till.....
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Jisses vilka annonser man ser på blocket, man blir ju mörkrädd! Kostar väl endel att lägga in där och så verkar det inte finnas något seriöst bakom dem.... konstigt.

                Fast jag är väl lite konstig själv, var inne på Saab/opel i Akalla en runda (som om man hittar en BRA bil för 20000 där... eller ens en bil för 20' *suck*) men började dreggla och smila konstigt redan när man kom innanför dörren, himla fin pippifågelgul liten OpelGT. Vill ha! Kan mycket väl tänka mig att byta min puntoGT mot den GTn (gt som gt menar jag), ser ut att ha aningen bättre väghållning också, gissar att rumpan inte ormar sig och svänger med..... var bara tvungen att skriva av mig lite
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  om du vill ha en rätt kul bil som håller rätt bra så skulle jag kolla på SaaB 900s fram till -93

                  http://www.blocket.se/vi/14109856.htm?ca=9_s
                  http://www.blocket.se/vi/14248533.htm?ca=9_s

                  Polaren kör en -92 automat som har volvo 740turbo spridare och kör på etanol och uppstält laddtryck och den gör 0-100 på 5,9sek enligt g-tec han har satt in en saab turbo intercooler också. resten är orginal
                  Fiat Croma 16v -95 (såld)
                  Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                  Ford Mustang cab -71

                  Comment


                  • #10
                    Sambon har en Nissan Almera som hon totalt missköter och aldrig servar. Nu är den drygt 10 år och har gått 30 000 mil. Hon fick plötsligt problem, avgaset rostade sönder och fick bytas...

                    Men den är urtrist att köra!
                    il giallino
                    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                    bella rossa
                    Coupé 20VT LE nr1516 1999

                    white pearl
                    Mini Cooper D 2007

                    Comment


                    • #11
                      Alfa 155! Körglädje för småpengar! Och tämligen praktisk!



                      //PP
                      Porsche 996 C2 -00
                      Volvo V60 D3 -12

                      Comment


                      • #12
                        Köp min alfa och spar resterande 14.000 och lägg dem på sommarbilen.

                        Alfan är nybes och har bra dubbdäck.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          jo, var ju bara det där med synkringarna....
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by novisen
                            jo, var ju bara det där med synkringarna....
                            Tja, tycker man det är irriterande så skall man inte köpa den.

                            Eller så köper man en låda på skroten (finns för tusen spänn) så är problemet ur världen. Inget alternativ för mig då jag inte har en sekund över att lägga på bilar förens i sommar nån gång.
                            Last edited by TobbeC; 4 December 2007, 10:41.
                            Porsche Boxster S 2002

                            Comment


                            • #15
                              En Toyota Corolla/Carina eller en Mazda 323 för 10000-20000 kr är något jag skulle leta efter om jag var på jakt efter en driftsäker vinterbil. Kolla upp rosten och avgasvärdena så slipper du åka på svetsjobb och topplocksrenoveringar;-).

                              Comment

                              Working...
                              X