Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensinen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Okej, jag måste uttala mig trots att jag tänkte låta bli.

    För det första är Coupen en riktigt smutsig bil oavsett hur mycket eller lite den drar.

    Vad beträffar bensinpriset är det helt rätt att höja priserna som ett incitament från våra ledare att skapa en press på hela samhället att hitta bättre mer miljövänliga lösningar.

    Men jag tycker inte att det fungerar i praktiken. Ta sm exempel en säljare som glider runt i bilen hela dagarna o bränner kanske mellan 6000-10000 mil /år. Han GENERERAR pengar i sin organisation. Detta innebär att hans utgifter har liten betydelse ur företagsekonomisk synvinkel. Dessutom faktureras kunderna hans körtid och kostnader så hans företag belastas ej ekonomiskt........ Dvs i slutändan är det konsumenten som tar kostnaden.

    Staten håvar in skattepengar på bensinen. detta resulterar i att företagens utgifter ökar och konsumentpriserna höjs. I alla led skattas dessa pengar i form av moms eller skatter. Och sen betalar vi dyrare produkter med ! Gissa!!! SKATTADE pengar.

    Går dessa pengar tillbax till miljövänlig utveckling så är allt bara bra. Eller hur ?? Men det gör de ej. Fast det kunde varit så.

    O satsa på andra områden än bensin är en självklarhet men det är väl ändå då att transport är den största miljöboven.

    Jag tycker vi ska värna om miljön och om man hade varit en riktigt bra person så hade man definitivt inte kört den bilen man gör. Då skulle vi åkt kollektivt eller cyklat.
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

    Comment


    • #62
      Ett litet PS.

      Är här någon lastbilschaffis ???

      Hur ofta ser man inte lastbilar stå på tomgång vid ett åkeri eller en terminal medan chaffisen står inne o snackar skit på kontoret eller väntar på fraktsedlar etc. o vi pratar inga 5 min utan halvtimme o mer. Hur onödigt är det !!!!!
      Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

      Comment


      • #63
        Originally posted by Adnarim
        Ett litet PS.

        Är här någon lastbilschaffis ???

        Hur ofta ser man inte lastbilar stå på tomgång vid ett åkeri eller en terminal medan chaffisen står inne o snackar skit på kontoret eller väntar på fraktsedlar etc. o vi pratar inga 5 min utan halvtimme o mer. Hur onödigt är det !!!!!

        Kan väl ibland vara så att de måste?? Alltså att det t.e.x är en kylbil.. och då måste dom ha motorn igång mig veterligen för att hålla kylan i släpet. Men absolut massa onödigt tomgångande, ja

        Ja... alla pengar man handlar för är ju beskattade sjuttioelva gånger innan man köper något som redan är skattat och momsbelagt Inte många kronor som inte går till staten i det stora ekorrhjulet..

        //PP
        Porsche 996 C2 -00
        Volvo V60 D3 -12

        Comment


        • #64
          Originally posted by ParkPre
          Kan väl ibland vara så att de måste?? Alltså att det t.e.x är en kylbil.. och då måste dom ha motorn igång mig veterligen för att hålla kylan i släpet. Men absolut massa onödigt tomgångande, ja
          En modern kylbil har egen kraft för kylan.

          Detta är mer ekonomiskt då det är lägre skatt på soppan man tankar i aggregatet än den man tankar i bilen.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #65
            Originally posted by TobbeC
            Någonstans måste dem hämta tillbaka de "skattesänkningar" man gjort. Det är simpel mattematik.

            Jag förstår inte? Vem är det som tjänar så mycket pengar på miljöfrågor?

            flesta är ändå överrens om att det inte är en positiv utveckling.
            Lite bränsle till debatten

            Såg nyss An Inconvenient Truth av min polare Al, skakande tycker jag.

            http://www.apple.com/trailers/paramo...truth/trailer/

            De svenska inlägget..

            http://svt.se/content/1/c6/69/67/30/planeten1.asx
            Last edited by pazzo; 18 February 2008, 22:55.
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment

            Working...
            X