Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 sc -73

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by per
    Haha beror väl på, är du nöjd så är det väl bra!
    Nja är inte nöjd än, nu ser det ju inte bra ut, men när jag prövade tidigare på en "prövoplåt" var resultatet rätt likt nuvarande på bilen vid samma lager lack och slutresultatet på "prövoplåten" blev över förväntan. Så jag hoppas att det blir bra så jag blir....Ojdå.

    Comment


    • Jaa blir du inte nöjd är det ju bara skala apelsinen och börja om
      www.strigin.se

      Comment


      • Originally posted by grusbus
        Jaa blir du inte nöjd är det ju bara skala apelsinen och börja om
        Exakt, hur svårt kan det vara, hur lång tid kan det ta?

        Comment


        • Originally posted by stooges
          ...efter lager 8 samt lätt slipning med 2000.
          Ingen expert men ser ut som du kanske behöver slipa ner lite mer av lacken mellan lagrerna?

          Vad använder du för roller?
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • Originally posted by rask
            Ingen expert men ser ut som du kanske behöver slipa ner lite mer av lacken mellan lagrerna?

            Vad använder du för roller?
            Tyvärr är inte jag någon expert heller men lagren av lack är mycket tunna så jag slipar lätt så att jag inte slipar bort allt I alla fall använder jag mig av 10 cm roller gjord av skumgummi vilket är mycket viktigt så att det inte kommer ludd i luddlådan.. oj menar lacken. Roller, Nitor Beco 14 förtunning samt Rust-Oleum CombiColor RAL 9010 slät finns på Bauhaus, kanske finns på andra liknande ställen med
            Attached Files

            Comment


            • Varför sprutlackar du inte bilen?

              Comment


              • Originally posted by Getzen
                Varför sprutlackar du inte bilen?
                Att lämna in bilen för sprutlackning brukar bli rätt dyrt om man vill ha det bra och jag själv kan inte, har ingen utrustning eller plats.

                Comment


                • Originally posted by stooges
                  Att lämna in bilen för sprutlackning brukar bli rätt dyrt om man vill ha det bra och jag själv kan inte, har ingen utrustning eller plats.
                  Nu vill vi se fler bilder!
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • Lager 9 och 10 lades på därefter lätt slipning med 2000. Sedan lades lager 11 och 12. I princip ser jag ingen skillnad i hur lacken ser ut i karaktär så som apelsinlack och "rollerspår" om man jämför lager 3 och lager 12, däremot så blir lacken ju självklart tjockare. Nu skall lacken härdas i ett par veckor och därefter slipas och poleras. Så här ser lacken ut nu efter lager 12 dvs sista lagret. Man kan nog säga att det är mycket apelsinlack och en del rollerspår, men jag lever på hoppet att det kommer att bli helt ok efter slipning och polering.
                    Attached Files
                    Last edited by stooges; 7 December 2010, 20:22.

                    Comment


                    • Efter lager 12 (sista lagret) bild 2.
                      Attached Files

                      Comment


                      • Jag har haft en bil som var målad med husfärg/oljefärg. Ytan var ungefär som din, fast bra mycket mattare. Det gick förvånansvärt bra att polera upp den, men det var riktigt ansträngande. Gav upp efter en yta på 30*30 cm. Det såg ju inte ut som en vanlig billack, men det blev rätt blankt i alla fall. Det som var märkbart var att lacken var mjuk, även efter den suttit där i ett par år så kunde man göra märken i lacken med tex en nagel. Dock var det väldigt smidigt att bättra på skador lacken, fram med penseln bara Skall bli intressant att se slutresultatet på ditt jobb!
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • Originally posted by Ante
                          Jag har haft en bil som var målad med husfärg/oljefärg. Ytan var ungefär som din, fast bra mycket mattare. Det gick förvånansvärt bra att polera upp den, men det var riktigt ansträngande. Gav upp efter en yta på 30*30 cm. Det såg ju inte ut som en vanlig billack, men det blev rätt blankt i alla fall. Det som var märkbart var att lacken var mjuk, även efter den suttit där i ett par år så kunde man göra märken i lacken med tex en nagel. Dock var det väldigt smidigt att bättra på skador lacken, fram med penseln bara Skall bli intressant att se slutresultatet på ditt jobb!
                          Jag kanske skulle ha målat Fiaten röd med vita knutar

                          Comment


                          • Första slipning efter lack klar. Jag våtslipade med 1200 och med lite diskmedel i vattnet (ca 5 cl diskmedel/hink vatten) samt en blomspruta som jag duschade lacken med innan (även den med lite diskmedel i, 1cl kanske). Hur som helst, apelsinlacken förvandlades till små gropar (mörka märken på bilden) och det mesta av rollermärken är nu borta. Ytan som är "bra" nu är matt på bilden.
                            Attached Files
                            Last edited by stooges; 8 December 2010, 22:27.

                            Comment


                            • Efter slipning med 1500, ser ut som mirralack nu.
                              Attached Files

                              Comment


                              • Nu är rubbingen "klar" efter slipning med 2000, kanske rubbar lite till när våren kommer. "Mirralacken" består till viss del, kanske kan få bort mer av den med ännu mer rubbing. Lacken ser helt ok ut och mycket bättre än den såg ut tidigare, men nån "proffslack" är det inte. Så var det värt det, tja kostnaden är ju låg, ca 1500 kronor men det är rätt jobbigt eller snarare mycket jobbigt. Men jag tycker det är kul att göra saker själv och bilen är bra mycket fräschare nu än tidigare. Lacken speglar nu också resten av bilens utseende varken perfekt eller dålig utan helt ok.
                                PS Tyvärr är det rätt så mörkt i garaget och bilderna blir rätt usla, får uppdatera till våren med utebilder.
                                Attached Files
                                Last edited by stooges; 17 December 2010, 07:31.

                                Comment

                                Working...
                                X